Bankowcy używali WhatsAppa. Kary sięgają 200 mln dolarów

Zamiast oficjalnych służbowych maili, prywatna skrzynka i komunikatory. Tak o sporych transakcjach "rozmawiali" ze sobą pracownicy dużych banków.

  • Martyna Kowalska
  • /
  • 26 sierpnia 2022

Zarzut wykorzystywania WhatsAppa do komunikacji między pracownikami dotyczącymi spraw firmowych usłyszało kilka banków notowanych na amerykańskiej giełdzie Wall Street. Grzywny, którymi ukarano instytucje finansowe są poważne.

Jak donosi Bloomberg, nawet 200 mln dolarów będą musiały zapłacić banki notowane na amerykańskiej giełdzie za to, że ich pracownicy komunikowali się za pośrednictwem WhatsAppa w kwestiach finansowych.

Dochodzenie wobec banków wszczęły SEC i CFTC. Pierwszy to  Securities Exchange Commision czyli Amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd, niezależna instytucja to kontroli giełdy, a drugi to amerykański odpowiednik Komisji Nadzoru Finansowego. Organy te zarzucają bankom, że ich pracownicy komunikowali się poprzez WhatsAppa w kwestiach firmowych, a używanie tego komunikatora, jak i innych takich jak Messenger, czy WeChat są zabronione przez regulatorów. Do naruszeń doszło w czasie, gdy wielu pracowników przeszło na pracę zdalną w związku z pandemią COVID-19.

Disney+ dopiero pojawił się na rynku, a hakerzy już przejęli dostępyDisney+ dopiero pojawił się na rynku, a hakerzy już przejęli dostępyMichał Górecki

Problem dotyczy tego, że zgodnie z amerykańskimi przepisami wszystkie wiadomości firmowe muszą być przez spółki giełdowe archiwizowane i kontrolowane.

Kara dla Deutsche Bank i CitiBank

Które banki zostały ukarane? Organy nadzoru wskazały, że nieprawidłowości wykryto w takich bankach jak Bank of America, Barclays, Citigroup, Deutsche Bank, Goldman Sachs, UBS i Morgan Stanley. Dochodzenie wykazało, że w ich przypadku traderzy i brokerzy korzystali z komunikatora Whatsapp.

Największy niepokój regulatorów wzbudził fakt, że pracownicy wspomnianych instytucji o warunkach konkretnych inwestycji czy szczegółach spotkań z klientami „dyskutowali” poprzez komunikatory. Problem jest o tyle poważniejszy, że banki nie dopilnowały tego, by zarchiwizować takie rozmowy. Suma grzywien nałożonych na instytucje finansowe może sięgać nawet  1 mld dolarów.

Banki obarczane karami są stopniowo. Jeszcze w ubiegłym roku grzywną ukarano JPMorgan. Była to pierwsza kara w tym dochodzeniu. JPMorgan musi zapłacić 200 mln dolarów kary. Organy nadzoru wskazały, że komunikację przez WhatsAppa, a także przy użyciu prywatnych skrzynek mailowych prowadzili nie tylko szeregowi pracownicy ale również manadżerowie i dyrektorzy banku.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!