Jak Poczta Polska wykorzysta technologię RFID?

Operator pocztowy odnajdzie każdą przesyłkę? Dzięki technologii RFID rzadziej będą się gubić listy i paczki.

Jak Poczta Polska wykorzysta technologię RFID?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 10 stycznia 2022

Poczta Polska i technologia RFID

Macie dość zagubionych przesyłek, których kurierzy szukają czasami po kilka dni, zanim trafią w Wasze ręce? Być może wkrótce ta sytuacja się zmieni. W Poczcie Polskiej ruszyła pierwsza faza testów technologii RFID w ramach projektu naukowo-badawczego realizowanego we współpracy z Instytutem Logistyki i Magazynowania Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz konsorcjum Orange/Hadatap.

Jeśli testy zakończa się sukcesem, spółka może wdrożyć je na szeroką skalę, co powoli precyzyjniej lokalizować przesyłki oraz przyspieszyć proces ich doręczenia do milionów klientów w Polsce. Technologia RFID na tę skalę nie była dotąd testowana nigdzie indziej na świecie. Testy odbywają się jednocześnie aż w 3 sortowniach: w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie i Zabrzu, przez które przechodzi ok. 50 mln przesyłek paczkowych i listowych miesięcznie.

Czym jest technologia RFID?

Technologia RFID jest znana nie od dziś. Na co dzień wykorzystywana jest m.in. w przemyśle odzieżowym do lokalizacji ubrań w sklepach. W branży kurierskiej wciąż stanowi jednak nowość i niewiele firm decyduje się na jej wdrożenie na szerszą skalę. Z tej przyczyny testy realizowane przez narodowego operatora stanowią innowację na skalę światową. RFID automatyzuje i upraszcza procesy identyfikacyjne opracowywanych przesyłek.

Jak działa system kontroli dostępu?Jak działa system kontroli dostępu?Mikołaj Frączak

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Dzięki temu nie trzeba do tej czynności angażować ludzi. W przypadku udanych testów i wprowadzenia RFID, pracownicy Poczty Polskiej nie będą musieli skanować przesyłek ręcznie, gdyż tę monotonną czynność może zastąpić technologia. Dzięki zastosowaniu RFID przesyłkę będzie można śledzić na każdym etapie jej podróży, na bieżąco reagując na zakłócenia w łańcuchu logistycznym, by jeszcze lepiej spełniał on swoje zadania, a klient szybciej i sprawniej otrzymywał zamówiony towar.

Największe wdrożenie RFID u operatora pocztowego na świecie

Warto zaznaczyć, że skala zaawansowania testowanej przez Pocztę Polską technologii RFID jest wyzwaniem. Realizowane dotychczas w usługach pocztowych na świecie projekty RFID nie posiadały takich rozwiązań i miały zdecydowanie mniejszy zakres (dotyczyły tylko pojedynczego wybranego procesu, a nie wszystkich form opakowaniowych i wszystkich procesów dystrybucyjno-rozdzielczych).

RFID to pierwszy projekt naukowo-badawczy w Poczcie Polskiej współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Łączna jego wartość wynosi ponad 9 mln zł.

Przesyłka zawsze dotrze na czas

Obecnie Poczta Polska rozpoczęła realizację pierwszej fazy testów technologii RFID na poziomie paletowych jednostek ładunkowych w 3 lokalizacjach tzw. węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych (WER): w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie oraz Zabrzu, gdzie odbywa się skanowanie etykiet przesyłek paletowych, a następnie drukowana jest i programowana etykieta RFID. Znaczniki RFID mają dodatkowo zakodowaną informację o punkcie wysyłki i kierunku, do którego są przesyłane. W trakcie przejazdu przez bramy magazynowe znaczniki są automatycznie odczytywane i rejestrowane w bazie danych.

Zastosowanie tego rozwiązania na szeroką skalę może wydatnie zoptymalizować procesy logistycznie i wpłynąć na efektywność doręczeń przesyłek Poczty Polskiej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!