Korzystasz z Google i nie czujesz się bezpieczny? Firma poprawi kwestie prywatności

Koniec ślepego monitorowania użytkownika i reklam, które mogą Was urazić? Z pewnością jesteśmy coraz bliżej takiego scenariusza. Google wprowadza nowe rozwiązanie — Topics API w Privacy Sandbox.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 27 stycznia 2022

Czym jest Privacy Sandbox?

Inicjatywę Privacy Sandbox uruchomiliśmy w celu poprawienia prywatności użytkowników sieci, a jednocześnie udostępnienia wydawcom, twórcom i innym deweloperom narzędzi potrzebnych do budowania dobrze prosperujących biznesów. Tym samym, Privacy Sandbox ma zapewniać wszystkim odbiorcom bezpieczeństwo i stabilność w sieci. Jednocześnie rozumiemy, że reklama ma istotne znaczenie dla prowadzenia działalności wielu firm i jest kluczowa we wspieraniu dostępu do bezpłatnych treści online.

Google słucha użytkowników i wprowadza nowe rozwiązanie

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Dzisiaj przedstawiamy interfejs Topics — nową propozycję Privacy Sandbox, dotyczącą reklamy opartej na zainteresowaniach. Rozwiązanie to, które zastąpi wcześniej proponowane FLoC, zostało opracowane na podstawie naszych doświadczeń oraz informacji zwrotnej otrzymanej od wielu stron zaangażowanych w testy rozwiązania FLoC: zewnętrznych firm, organizacji oraz użytkowników.

Jak działa Topics?

Topics, bazując na historii przeglądania, pozwala przeglądarce na wybranie kilku tematów najlepiej odzwierciedlających zainteresowania użytkowników w danym tygodniu (jak na przykład “Fitness” czy “Podróże”). Tematy są przechowywane tylko przez trzy tygodnie, starsze są usuwane. Proces wybierania tematów odbywa się w całości na urządzeniu użytkownika, bez angażowania zewnętrznych serwerów, takich jak Google czy innych.

Macie konto na Gmailu? Uwaga na SMS-y wysyłane przez oszustówMacie konto na Gmailu? Uwaga na SMS-y wysyłane przez oszustówMikołaj Frączak

Kiedy odwiedzamy witrynę objętą usługą, Topics selekcjonuje tylko trzy tematy, po jednym z każdego z ostatnich trzech tygodni, a następnie udostępnia je witrynie oraz jej partnerom reklamowym. Topics pozwala przeglądarkom na zapewnienie użytkownikom przejrzystości i kontroli nad danymi, a jeśli chodzi o Chrome — wprowadzamy mechanizmy kontroli, które pozwalają na sprawdzenie tematów, usuwanie poszczególnych tematów, lub całkowite wyłączenie tej funkcji.

Koniec ze ślepymi mechanizmami śledzenia

Ponadto, dostępne tematy w Topics są starannie selekcjonowane, aby wykluczyć potencjalnie wrażliwe kategorie, takie jak płeć czy rasa. Ponieważ interfejs jest obsługiwany przez przeglądarkę, zapewnia bardziej zrozumiały, klarowny sposób sprawdzania i kontroli tego, jak udostępniane są dane, w porównaniu do wcześniejszych mechanizmów śledzenia, takich jak pliki cookies stron trzecich. A dzięki dostarczaniu witrynom tematów, którymi zainteresowani są użytkownicy, firmy działające w sieci mogą korzystać z rozwiązań niewymagających wykorzystywania mechanizmów śledzenia takich jak fingerprinting, by w dalszym ciągu wyświetlać trafne reklamy.

Kiedy funkcja Topics pojawi się na rynku?

Google niedługo w przeglądarce Chrome udostępni wersję próbną Topics, do testowania dla deweloperów stron i branży reklamowej, która zawierać będzie wspomniane wyżej mechanizmy dające użytkownikom kontrolę. Ostateczny projekt funkcjonalności dających użytkownikom kontrolę i innych technicznych aspektów powstanie na podstawie testów i opinii pochodzących od całej społeczności i zaangażowanych w projekt stron.

Źródło: Google

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!