Wordpress zablokuje FLoC?

Twórcy WordPress ogłosili, że nie zamierzają przyjmować nowej technologii śledzenia FLoC firmy Google z otwartymi ramionami. Wręcz przeciwnie, traktują ją jako znaczący problem odnośnie bezpieczeństwa i tym samym planują domyślnie blokować technologię w witrynach działających na silniku WordPress.

  • Jan Wróblewski
  • /
  • 20 kwietnia 2021

Co to jest Federated Learning of Cohorts (FLoC)?

FLoC, czyli Federated Learning of Cohorts, to rodzaj śledzenia sieci za pomocą tzw. uczenia federacyjnego, czyli techniki uczenia maszynowego, która daje możliwość grupowania ludzi na podstawie ich historii przeglądania. Ma to na celu wyświetlanie użytkownikom reklam opartych na ich zainteresowaniach. Testowanie technologii w przeglądarce Chrome rozpoczęło się w drugim kwartale 2021 r.

W sytuacji, gdy użytkownik “surfuje” po sieci, jego przeglądarka korzysta z algorytmu FLoC po to, by obliczać tzw. kohorty zainteresowań. Co ciekawe, reklamodawcy mogą umieszczać kod we własnych witrynach internetowych. Dzięki temu są w stanie nie tylko gromadzić, lecz również dostarczać dane do swoich platform reklamowych — w praktyce firm odpowiedzialnych za dostarczanie oprogramowania i narzędzi używanych do dostarczania reklam.

Wybrana platforma reklamowa może wykorzystać wspomniane dane do wybrania odpowiednich reklam, w sytuacji gdy przeglądarka należąca do jednej z tych kohort żąda strony z witryny wyświetlającej reklamy, takiej jak witryna z wiadomościami.

Czy FLoC jest potrzebny? 

Nie ulega wątpliwości, że ludzie na ogół wolą oglądać reklamy, które są dopasowane do ich zainteresowań. Trafne reklamy przynoszą większe zyski nie tylko samym reklamodawcom, ale również witrynom, które ich wyświetlają. Oznacza to, że przestrzeń reklamowa jest bogatsza i pełniejsza, gdy wyświetla trafne, dopasowane do użytkownika reklamy. To z kolei oznacza, że ​​dobrze dobrane reklamy przyczyniają się finansowo do tworzenia treści, które przynoszą korzyści użytkownikom.

Z drugiej strony, duża część osób już teraz jest mocno zaniepokojona konsekwencjami, związanymi z prywatnością i reklamami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb. Szczególnie że obecnie opierają się one na technikach takich jak śledzące pliki cookie, czy “odciski palców urządzeń”. Warto wiedzieć, że te ostatnie wykorzystywane są do śledzenia indywidualnych zachowań związanych z przeglądaniem. FLoC ma być swojego rodzaju rewolucją, która umożliwi skuteczniejszy wybór reklam bez naruszania prywatności użytkowników.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

FLoC a kwestie prywatności

Wraz z rozpoczęciem przez Google testów nad nową technologią w Chrome, zwolennicy ochrony prywatności zgodnie, stwierdzili, że FLoC po prostu zastępuje jedno zagrożenie innym.

„Technologia pozwoli uniknąć zagrożeń prywatności związanych z plikami cookie stron trzecich, ale stworzy w trakcie procesu nowe. Może również zaostrzyć problemy związane z reklamami behawioralnymi, w tym dyskryminację i tzw. drapieżne targetowanie” — skomentowała na swoim blogu, znana amerykańska  organizacja pozarządowa — Electronic Frontier Foundation, zajmująca się walką o wolności obywatelskie w elektronicznym świecie. 

Przypomnijmy, że WordPress oficjalnie potwierdził, że ​​uważają technologię FLoC firmy Google za problem zagrażający bezpieczeństwu i zaczną blokować ją w przyszłych wersjach. Duże wątpliwości co do nowej technologii i jej wpływu na kwestie związane z prywatnością w sieci, sprawiły, że programiści innych przeglądarek i wyszukiwarek prywatności (np. Brave Browser, DuckDuckGo, czy Vivaldi), również postanowili usunąć FLoC ze swojego oprogramowania (lub stworzyli narzędzia do jego blokowania). 

Co ciekawe, Wordpress planuje wyłączyć FLoC przy pomocy czterech wierszy kodu, które sprawią, że platforma blogowa wyśle ​​nagłówek żądania HTTP informujący przeglądarkę o tym, że FLoC powinno zostać wyłączone dla danej witryny.

Czego obawia się WordPress?

WordPress obawia się, przede wszystkim sytuacji, w której osoby nieświadome zagrożeń związanych ze stosowaniem nowej technologii śledzenia, zdecydują się na nią bez dostatecznej wiedzy, i zrozumienia odnośnie tego co się z nią wiąże. Dlatego można uznać, że to właśnie w ich interesie leży automatyczne wyłączenie tej technologii przez WordPress.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!