Klimatyzacja w firmie: czy to obowiązek przełożonego?

Pogoda za oknem zmienia się bardzo dynamicznie. O wiele częściej spotykamy się z temperaturami, które przekraczają 30 stopni Celsjusza niż z letnim chłodem i sytuacją, kiedy w południe mamy mniej niż 20 stopni na termometrze. W parze z tymi zmianami musi podążać też ewolucja do komfortu termicznego w firmie. Czy warto zainwestować w klimatyzację w firmie?

Klimatyzacja w firmie: czy to obowiązek przełożonego?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 29 lipca 2021

Klimatyzacja w firmie — postawowe informacje

Popularna „klima” to sprzęt bardzo powszechny. Z roku na rok ilość instalacji rośnie. Bez względu na to, czy mówimy o mieszkaniach i domach, czy o miejscach pracy, czy budynkach użyteczności publicznej. Pokazuje to, że istnieje realne zapotrzebowanie na takie usługi.

Po co nam klimatyzacja w firmie? Słowo klucz to komfort termiczny. Jest jednak jeszcze jedno, o wiele ważniejsze zagadnienie. Chodzi o Kodeks Pracy, gdzie jasno zapisano, że przełożony nie może wymagać pracy, jeśli temperatura w biurze przekroczy określony poziom.

Tak, polskie prawodawstwo wyróżnia pojęcie temperatury minimalnej i maksymalnej. Co więcej, jeśli temperatura za oknem przekracza 30 stopni Celsjusza, to szef jest zobowiązany do zapewnienia napojów dla osób, które nie mają możliwości, by się schłodzić.

Istnieje też możliwość skrócenia godzin czasu pracy. Decyzja o tym, jak bardzo skrócić dzień roboczy zależy od przełożonego. Często zdarza się, że w porze upałów dzień roboczy nie trwa ośmiu, a sześć godzin. Z tego obowiązku zwolnione są działalności, które są w stanie zapewnić odpowiednią temperaturę w pracy, co raz jeszcze wskazuje na klimatyzację.

Jak montować klimatyzację w firmie?

Na pewno trzeba pamiętać o tym, że komfort termiczny to pojęcie szerokie. Jeśli umieścimy klimatyzację zbyt blisko stanowisk pracy, to osobom, które siedzą zaraz przy nawiewie, może być zbyt chłodno. Nie mogą one “poświęcać się”, by innym kolegom z biura było chłodno. 

Certyfikat dostępu do informacji niejawnych. Dla kogo?Certyfikat dostępu do informacji niejawnych. Dla kogo?Michał Górecki

W takiej sytuacji zaleca się albo zmodyfikować układ biurek, albo raz jeszcze zastanowić się nad tym, gdzie umieścić wewnętrzny moduł klimatyzacji. Najlepiej byłoby, gdyby od pracownika (w linii prostej) dzieliło go nawet 5 metrów. 

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Powinniśmy pamiętać też o tym, że sam montaż klimatyzacji to nie wszystko. Musimy zadbać o jej czystość i sterylność. Urządzenia te szczególnie upodobały sobie różne rodniki grzybów i pleśni. Okresowy przegląd klimatyzacji to nie opcja, a obowiązek. W przeciwnej sytuacji ryzykujemy zdrowiem pracowników. Rodniki grzybów mogą skutkować problemami z układem oddechowym, co z kolei będzie skutkować chorobowym załogi.

Alternatywy dla klimatyzacji w biurze

Niestety nie ma ich zbyt wiele. Można myśleć o tradycyjnych wiatrakach, jednak ich wydajność nie jest porywająca. Co więcej, są to urządzenia dość głośne, które mogą dekoncentrować załogę, co źle wpłynie na jakość pracy zespołu. 

Zawsze warto rozważyć rolety, dzięki którym szybko odgrodzimy się od słońca, które opiera się o szyby. W takiej sytuacji pamiętajmy jednak o tym, by zapewnić pracownikom dostęp do dobrej jakości sztucznego źródła światła o możliwie wysokiej temperaturze barwowej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!