Radio DAB+ w trasie jeszcze się nie sprawdza. Dlaczego?
W Polsce trwa dyskusja na temat przyszłości radia cyfrowego i odejścia od technologii FM. I o ile podczas miejskiej jazdy DAB+ to całkiem przyjemne i świetnie sprawdzające się rozwiązanie, o tyle jadąc przed Polskę, tego samego powiedzieć nie możemy. Powód – nadal słabe pokrycie sygnałem DAB+.

- Anna Malinowska
- /
- 3 listopada 2022
FM nadal wygrywa z DAB+ zasięgiem.
Jadąc w niezbyt długą trasę z Warszawy do Lublina z fabrycznym zestawem audio z DAB+ w naszym samochodzie niedługo cieszyliśmy się zasięgiem cyfrowego radia. Sygnał z warszawskiego nadajnika zniknął nam w okolicach Garwolina. Radio DAB+ zaczęło działać dopiero w okolicach zjazdu na Kurów, czyli kiedy praktycznie dojeżdżaliśmy już do Lublina.
Podobnych przygód nie doświadczymy w paśmie FM. No, chyba że chodzi o konkretne stacje, które nie mają idealnego pokrycia w całym kraju. W przypadku głównych kanałów Polskiego Radia oraz komercyjnych RMF FM, czy Radia ZET, takiego problemu nie mamy.
Wybór stacji na DAB+
Drugim problemem jest wybór stacji. Według badań liderem słuchalności w Polsce jest krakowskie radio RMF FM o zasięgu ogólnopolskim. W paśmie FM „złapiemy” je wszędzie. W paśmie DAB+… nigdzie. To samo dotyczy wielu innych stacji komercyjnych.
Cyfrowy multipleks DAB+ to wciąż mocno okrojona biblioteka stacji radiowych. Co prawda mamy bardzo bogaty wybór rozgłośni Polskiego Radia, z takimi kanałami tematycznymi jak Radio Chopin, Radio Dzieciom, czy Radio Kierowców, ale jeśli ktoś przyzwyczajony jest do RMF lub Zetki, w DAB+ ich nie znajdzie. W zamian za to może posłuchać w całkiem niezłej jakości... ukraińskie radio UR-1.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Koniec radia FM w Polsce? Czym jest technologia DAB+?Anna Malinowska
Jakość robi różnicę
Przewagą DAB+ jest jednak krystalicznie czysta jakość dźwięku. Bez szumów i trzasków. Trzeba być jednak w… zasięgu nadawania. Jeśli z niego wyjeżdżamy, nie doświadczymy spadku jakości, ale odbiór urwie nam się natychmiast, kiedy sygnał będzie za słaby dla naszego odbiornika. Wszystko według zasady „albo doskonale, albo wcale”
A których trasach posłuchamy DAB+
W naszym przypadku właściwie nieprzerwany odbiór cyfrowego radia doświadczyliśmy na innej trasie, podróżując z Warszawy do Łodzi autostradą A2. Faktycznie tutaj pokrycie cyfrowym radiem jest pełne na całej długości, co zresztą potwierdzają oficjalne mapy zasięgu DAB+. Podobnie powinno być na autostradzie A4 od Katowic do Wrocławia, a nawet nieco dalej w stronę Legnicy. Niestety. Na innych popularnych trasach, z przerwami, póki co, musimy się liczyć.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?