Starlink odłącza się od SpaceX

Starlink ma odłączyć się od SpaceX i zadebiutować na giełdzie. Skąd taka decyzja Elona Muska?

  • Damian Jemioło
  • /
  • 28 listopada 2023

Starlink odłącza się od SpaceX

SpaceX to przedsiębiorstwo zajmujące się eksploracją kosmosu i rozwijania technologii rakietowych. Jednak w spółce działała również usługa Starlink, która zapewniała internet satelitarny. Jak donosi Bloomberg, firma Elona Muska jest w trakcie odłączania Starlinka, aby uczynić go niezależnym przedsiębiorstwem.

11(20) 2023 SECURITY MAGAZINE11(20) 2023 SECURITY MAGAZINE Monika Świetlińska

Starlink, który już od jakiegoś czasu cieszy się rosnącą popularnością jako dostawca internetu satelitarnego, staje się kluczowym graczem w branży. Przedsięwzięcie to, które zapewnia dostęp do względnie stabilnego i szybkiego internetu w miejscach dotychczas pozbawionych takiej możliwości. 

W przeszłości zresztą SpaceX otrzymywał nawet subsydia od państwa amerykańskiego, aby usługa się rozprzestrzeniła i mogła objąć cały wiejski teren Stanów Zjednoczonych, gdyż w niektórych małych miejscowościach nie ma żadnej infrastruktury światłowodowej. 

Starlink mierzy się z wyzwaniami, takimi jak wysokie koszty infrastruktury, w tym wystrzeliwanie satelitów i rozwój stacji naziemnych. Pomimo tych wyzwań, firma zdołała zredukować swoje straty do 559 mln dolarów w 2022 r., osiągając przy tym zaledwie 55 mln dolarów zysku w pierwszym kwartale bieżącego roku.

Czy Starlink poradzi sobie bez SpaceX?

Firma SpaceX, wyceniana na około 150 mld dolarów, jest jedną z najlepiej wycenianych prywatnych spółek na świecie. To właśnie SpaceX i dotacje od państwa pomogły Starlinkowi w nabraniu tempa. Obecnie Starlink ma ponad 2 mln abonentów. Jest to jednak kropla w morzu potrzeb. Tym bardziej że mówimy o spółce, która może pozyskiwać klientów dosłownie z całego świata.

Nadchodzące odłączenie od SpaceX ma na celu umożliwienie Starlinkowi dalszego rozwoju i ekspansji na rynkach globalnych. W przyszłym roku spodziewane jest debiut firmy na giełdzie, co według Elona Muska może być kolejnym krokiem w kierunku zapewnienia jej długoterminowej stabilności i wzrostu.

Starlink ma ambicje stać się najbardziej dochodowym przedsiębiorstwem SpaceX. W końcu internet satelitarny jest już dostępny na wszystkich 7 kontynentach i zalegalizowany w 60 krajach. 

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Amazon konkuruje z Muskiem

Należy jednak pamiętać, że Starlink czy szerzej SpaceX nie są jedynymi graczami na tym rynku. Inne firmy, takie jak brytyjska OneWeb, rząd chiński, a nawet Amazon z jego Projektem Kuiper, również rozwijają swoje projekty satelitarne. Oznacza to, że przestrzeń kosmiczna staje się coraz bardziej zatłoczona.

Elon Musk, mając na uwadze te wyzwania, już planuje rozszerzenie konstelacji Starlinka do 42 tys. satelitów, co ma jeszcze bardziej umocnić pozycję firmy na rynku. I prawdopodobnie wyjście na giełdę jest pokłosiem tych decyzji. Tym bardziej że w 2022 r. rząd amerykański nie przyznał kolejnych subsydiów na rzecz Starlinka.

Ile będzie kosztować abonament RTV w 2024 roku?Ile będzie kosztować abonament RTV w 2024 roku?Joanna Gościńska

Gdyż jak wskazała Federalna Komisja Łączności – dotacje muszą być rozdysponowane wśród spółek, które zapewnią konsumentom obiecaną prędkość i spełniają wymogi amerykańskiego programu subsydiów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!