T-Mobile wyłącza sieć 3G. Co to oznacza dla klientów?

Operator telekomunikacyjny T-Mobile przyspieszy przesyłanie danych w sieciach LTE i 5G. Rozpoczyna się też całkowite wyłączanie technologii 3G w sieci komercyjnej.

  • Michał Górecki
  • /
  • 2 lutego 2022

T-Mobile planuje wyłączenie technologii 3G

T-Mobile planuje wyłączenie technologii 3G na 56 stacjach bazowych w powiatach ostrowieckim, starachowickim i opatowskim. To pierwszy krok do całkowitego wyłączenia tej przestarzałej technologii i przeznaczenia odzyskanych w ten sposób częstotliwości na przyspieszanie sieci LTE i 5G.

Konieczność odzyskania częstotliwości

Wyłącznie 3G na dużym spójnym obszarze sieci komercyjnej jest najprawdopodobniej ostatnim testem przed masowym wyłączaniem 3G w całej sieci komercyjnej T‑Mobile. Odzyskane w ten sposób częstotliwości z zakresu 900 MHz T‑Mobile planuje przeznaczyć na zwiększenie prędkości uzyskiwanych przez klientów w sieciach LTE i 5G oraz ich pojemności. Niezależnie od decyzji w tym zakresie przeznaczenie uwolnionego pasma na popularniejsze technologie może przełożyć się na wzrost prędkość przesyłania danych nawet o ponad 10%.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Internet Rzeczy w polskich szpitalach: Technologia znajdzie specjalistyczny sprzętInternet Rzeczy w polskich szpitalach: Technologia znajdzie specjalistyczny sprzętMikołaj Frączak

Prawie nikt już nie korzysta z 3G

Wyłączenie sieci 3G to naturalny krok w rozwoju technologii komunikacji mobilnej. Obecnie klienci korzystają przede wszystkim z sieci LTE i 5G, w których przesyłanych jest 97 proc. wszystkich danych wykorzystywanych przez klientów. Ponad połowa rozmów telefonicznych realizowana jest w technologii VoLTE, która działa w oparciu o transmisję danych w LTE. To wszystko powoduje, że sieć 3G pozostaje w dużej mierze pusta i z każdym tygodniem coraz mniej wykorzystywana. Już od ponad roku wszystkie nowe modele telefonów oferowane klientom przez T‑Mobile obsługują zarówno LTE jak i VoLTE.

Co z klientami, którzy mają stare karty?

Klienci, którzy mają karty SIM starsze niż 7 lat (mogą nie obsługiwać LTE) mogą je wymienić za darmo w salonach i sklepach T‑Mobile. Konsultanci pomogą również zweryfikować czy posiadany model telefonu obsługuje technologię LTE, jeśli nie zaproponują różne modele urządzeń we wszystkich przedziałach cenowych w zależności od potrzeb i wymagań klientów. T-Mobile przygotował dla klientów specjalną stronę, na której można znaleźć informacje dotyczące wyłączania sieci 3G i najczęstszych związanych z tym pytań https://www.t-mobile.pl/c/wylaczamy3g.

Czym jest sieć 3G?

3G to tzw. telefonia komórkowa trzeciej generacji. Sieć cyfrowa telefonii komórkowej o poszerzonej pojemności dysponująca dodatkowymi usługami umożliwiającymi transmisję video i transmisję pakietową. Bazuje m.in. na UMTS (uniwersalnym systemie telekomunikacji ruchomej). Dzięki poszerzonej pojemności sieci umożliwiała ona wprowadzenie dodatkowych usług opartych na transmisji wideo oraz transmisji pakietowej. Jest systemem w zamierzeniu integrującym wszystkie systemy telekomunikacyjne (teleinformatyczne, radiowe i telewizyjne).

Przejście na system telefonii 3G wymagało zmodernizowania wszystkich elementów architektury sieci. Konieczność poniesienia związanych z tym dużych kosztów inwestycyjnych oraz wysokie ceny licencji dla operatorów spowodowały, że wdrożenie telefonii komórkowej trzeciej generacji znacznie się opóźniło.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!