Wynajem biura: na co warto zwrócić uwagę?

Wiele małych firm, czyli jednoosobowych działalności gospodarczych, w swoich początkach pracuje w domu lub w miejscu, które zgłoszono na formularzu rejestracyjnym. Prędzej czy później może okazać się jednak, że wynajem biura to lepszy pomysł. Na jakie kwestie warto wtedy zwrócić szczególną uwagę?

Wynajem biura: na co warto zwrócić uwagę?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 4 sierpnia 2021

Wynajem biura: o czym warto pamiętać?

Przede wszystkim o kalkulacji ekonomicznej. Wynajem biura swoje kosztuje. Dużą rolę odgrywa tu zwłaszcza lokalizacja oraz dostęp do usług, oraz renoma takiego budynku. Za lokalizacje w ścisłym centrum największych miast w Polsce trzeba zapłacić nawet i kilka tysięcy złotych czynszu.

Warto pamiętać też o tym, by w cenie znalazły się jakieś usługi dodatkowe. Można tu wskazać na przykład na zarezerwowanie określonej liczby miejsc na prywatnym parkingu, który znajduje się pod biurowcem. Zawsze warto upewnić się też, w jaki sposób działa recepcja oraz czy część usług zawartych w umowie również będą dla nas dostępne. 

Czy istnieją sposoby, by wynajmować biuro nieco taniej? Tak, jak najbardziej. Można na przykład skorzystać z jednego z programów pomocowych, jakie dla młodych przedsiębiorców oferuje wiele gmin na terenie całego kraju. Czasem można nawet zdobyć dostęp do przestrzeni biurowej na pewien czas całkowicie za darmo.

Każde miasto samodzielnie wyznacza reguły dostępu do takich powierzchni. Niektóre stawiają na najem w cenach rynkowych, a inne są w stanie zaoferować wynajem przestrzeni nawet za grosz za każdy metr kwadratowy, jaki wykorzystamy. Aby to ustalić zawsze, warto skontaktować się z lokalnym działem obsługi inwestora. 

Czasem można też starać się o dofinansowanie takiego lokalu z programów pomocowych Unii Europejskiej. W doskonałej sytuacji są też mieszkańcy osób, które wchodzą w skład KSOW, czyli Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich. Zwykle oznacza to dodatkowe wsparcie finansowe na czas najmu takiej powierzchni.

Aranżacja przestrzeni biurowej: o czym warto pamiętać?

Przede wszystkim o tym, by lokal był urządzony funkcjonalnie i estetycznie. Czasy, kiedy najważniejsze było umieszczenie w niewielkim pomieszczeniu jak największej liczby stanowisk biurowych, szczęśliwie dobiegły końca. Co warto podkreślić, odpowiednią odległość od stanowisk pracy reguluje m.in. Kodeks Pracy.

Jaka jest rola sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie?Jaka jest rola sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie?Jan Wróblewski

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Zawsze powinniśmy pamiętać też o tym, by zapewnić pracownikom odpowiedni dostęp do światła, bez względu na to, czy jest to oświetlenie sztuczne, czy słoneczne. To kwestia, którą również bardzo precyzyjnie reguluje Kodeks Pracy i o której trzeba pamiętać.

Aranżacja biura w domu: czy to się opłaca?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Bez wątpienia działa w ten sposób wielu lekarzy czy prawników, jednak w ich przypadku tak urządzona przestrzeń może być adoptowana niemal w dowolny sposób. Jeśli nasza firma dopiero jest „na dorobku” to urządzenie biura w kawalerce, gdzie dodatkowo mieszkamy to wyzwanie, które w ostatecznym rozrachunku może nam się po prostu nie opłacać. Zwłaszcza jeśli zatrudniamy pracownika, który przecież ma prawo do świadczenia usługi pracy w odpowiednich warunkach.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!