Nowoczesne kasy samoobsługowe. Jak sztuczna inteligencja pomoże klientom ?

Już wkrótce w polskim sklepach staną kasy samoobsługowe z nowym interfejsem, wspieranym przez sztuczną inteligencję.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 15 lutego 2022

Nowe rozwiązania – nowe możliwości

Wkrótce klient będzie mógł skorzystać z takich funkcji jak: obsługa głosem, automatyczne rozpoznawanie produktów położonych na wadze i podział płatności. Nowatorskie rozwiązanie ma przede wszystkim być intuicyjne i łatwe w obsłudze, dlatego, zanim wejdzie na rynek, przeprowadzono szereg testów z użytkownikami.

Inteligentne sklepy już są, czas na inteligentne kasy

Samoobsługowe sklepy nie dziwią już konsumentów, bo zarówno małe jak i większe dyskonty, a także super i hiper-markety udostępniają co najmniej kilka kas, w których można zapłacić za towary bez pomocy kasjera. Mało kto wie o tym, że są one możliwe dzięki technologiom, które wykorzystują sztuczną inteligencję.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Jak podają analitycy z firmy Bizwit Research & Consulting LLP globalny rynek sztucznej inteligencji w handlu detalicznym ma osiągnąć wartość 24 mld dolarów do 2027 roku. Przed pandemią, w 2019 roku, jego wartość nie przekraczała trzech miliardów.

Nowe funkcje samoobsługowych kas

Kasy samoobsługowe już są bardzo przydatnym narzędziem, które przyspiesza proces zakupów, ale niemal każdy kupujący spotkał się też z sytuacją, że i te stanowiska „korkowały się”, bo potrzebna była interwencja obsługi sklepu. Klienci mają bowiem problem z ważeniem przedmiotów, nieczytelnymi kodami kreskowymi czy skanowaniem całych zgrzewek produktów.

Z tym dylematem zmierzyli się inżynierowie i UX designerzy (analizujący tzw. doświadczenie użytkowników) zespołu Symetrii. Dla firmy M4B zaprojektowali oprogramowanie kas samoobsługowych, które posiada niedostępne do tej pory funkcje obsługi głosem, rozpoznawania produktów położonych na wadze i podział płatności.

W końcu przemówimy do kas

Główną zaletą interfejsów głosowych jest szybkość obsługi. Nie musimy wpisywać poleceń lub szukać odpowiedniego przycisku. Wystarczy wypowiedzieć właściwą komendę. W rozwiązaniu proponowanym przez Symetrię użytkownik nie musi znać komend, które uruchamiają system głosowy (np. „OK Google” lub „Hey Siri”). Na ekranie przy odpowiednich przyciskach umieszczono ikony mikrofonu. Informują one użytkowników, że daną czynność można wykonać poprzez naciśnięcie klawisza lub wypowiadając jego treść, np. „zapłać”, „wróć”, itp.

Sztuczna inteligencja a uczenie maszynowe. Na czym polega różnica?Sztuczna inteligencja a uczenie maszynowe. Na czym polega różnica?Mikołaj Frączak

– Nie chcieliśmy, żeby klienci metodą prób i błędów odkrywali odpowiednie komendy. Tworzenie instrukcji i list dostępnych komunikatów również nie było brane pod uwagę – zapoznanie się z nim wydłużałoby znacznie czas obsługi. Nie chcieliśmy też oczywiście zmuszać nikogo do obsługi kasy za pomocą głosu, choć z wielu badań wynika, że dość szybko właśnie takie rozwiązanie staje się pierwszym wyborem konsumentów. Stworzyliśmy metodę, która umożliwi intuicyjne i alternatywne działanie klienta – zaznacza Krzysztof Kozak, Team Manager w Symetrii UX.

Waga będzie wiedzieć, jaki produkt na niej leży

Jednym z najbardziej uciążliwych etapów obsługi kasy samoobsługowej jest wskazanie konkretnego produktu, który położyliśmy na wadze. Samych rodzajów pomidorów przecież może być w sklepie „na pęczki”.

Dlatego w kasie M4B, zaprojektowanej przez Symetrię, zamontowano kamerę, która rozpoznaje z bazy automatycznie grupę produktów o podobnych cechach.

Zapłacimy nie tylko kartą

Kolejnym zabiegiem ułatwiającym zakupy w projektowanej kasie M4B jest możliwość podzielenia płatności. Taka funkcja jest przydatna w momencie, kiedy za część zakupów chcemy płacić kartą podarunkową, a za resztę np. zwykłą kartą płatniczą lub BLIK-iem. Jak w przypadku poprzednio opisywanych funkcji, podzielenie płatności jest dodatkiem, z którego można dobrowolnie skorzystać. Jeśli klient nie jest zainteresowany taką funkcją, może przejść proces bez żadnych dodatkowych kroków lub utrudnień.

Kartonowy prototyp zdał egzamin

Jak zaznacza przedstawiciel Symetrii, wybrane przez inżynierów rozwiązania zostały sprawdzone przez klientów-testerów. Ich uwagi i odczucia były istotnym elementem, wpływającym na ostateczny kształt oprogramowania.

Obecnie kasy samoobsługowe M4B S.A. w wersji produkcyjnej można zobaczyć w Alei Innowacji Microsoft Technology Center. Wkrótce rozwiązanie trafi też do sklepów i pierwsi klienci będą mogli sprawdzić nowe rozwiązania kas samoobsługowych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!