Czekacie na paczkę z DPD? Uwaga na fałszywe wiadomości

Grupa DPD a w zasadzie jej klienci to kolejne potencjalne ofiary phishingu. Dopłata do kolejnej próby dostarczenia paczki? Lepiej w to nie wierzyć.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 6 maja 2022

Za ponowne dostarczenie paczki nie ma dopłaty

- Ostrzegamy przed fałszywymi wiadomościami e-mail, w których cyberprzestępcy podszywają się pod @DPDgroup_news, informując o konieczności dopłaty do ponownej próby dostarczenia paczki. Wejście w link prowadzi do fałszywej strony, na której wyłudzane są dane karty płatniczej! – informuje CSIRT KNF.

DPD to kolejna grupa kurierska po InPost czy Poczteksie. W czasach kiedy odbieramy setki paczek miesięcznie tego typu SMS-y czy wiadomości nie mogą dziwić. Ataki phishingowe są łatwiejsze, ponieważ w zasadzie każdy z nas zawsze czeka na jakąś paczkę. Ważne, aby wiedzieć, że jeśli opłaciliście przesyłkę, to dostawca nie może już żądać dodatkowy pieniędzy. Dodatkowe opłaty można wnieść, jeśli to my je zainicjujemy zwracając się do firmy kurierskiej.

Czym jest phishing?

Phishing — to nazwa, która nie przez przypadek budzi dźwiękowe skojarzenia z angielskim słowem „fishing” oznaczającym łowienie ryb. Przestępcy, podobnie jak wędkarze, stosują bowiem odpowiednio przygotowaną „przynętę” i „łowią” swoje ofiary.

Zacznijmy od podejrzanych stron. To takie, które wyłudzają dane osobowe i dane uwierzytelniające. Linki do nich przesyłane są różnymi kanałami — SMS-em, mailem lub przez media społecznościowe. Ich adresy mogą znajdować się w różnych domenach, nie tylko w domenie krajowej *.pl. W przypadku takich stron kluczowe jest szybkie działanie — rozpoznawanie, raportowanie oraz współdzielenie informacji o złośliwych domenach. Wszystko po to, by jak najszybciej zablokować do nich dostęp. Pomaga w tym uruchomiona przez NASK lista ostrzeżeń, która jest dostępna publicznie i wykorzystywana przez operatorów do blokowania dostępu do niepożądanych stron.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Google uderza w reklamowe fake newsyGoogle uderza w reklamowe fake newsyMikołaj Frączak

Jak chronić się przed atakami?

Poniżej przypominamy kilka prostych sposobów, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci i nie stać się ofiarą phishingu:

- Dokładnie sprawdzajcie wygląd i adres strony, na której podajecie dane logowania, dane osobowe czy karty płatniczej (na pierwszy rzut oka może nie różnić się od tego oficjalnego, ale wystarczy się przyjrzeć, by znaleźć np. drobną literówkę).

- Nie działajcie pod presją czasu, uważajcie na maile, SMS-y, strony internetowe, aplikacje i telefony, które skłaniają do natychmiastowego działania.

- Uważajcie na sensacyjne wiadomości, strony wymagające dodatkowego logowania, również te udostępniane z kont znajomych w mediach społecznościowych.

- Weryfikujcie źródła informacji zanim podejmiecie działania na ich podstawie lub je powielicie.

- Jeśli nie jesteście pewni, że dana informacja jest prawdziwa — skontaktujcie się z rzekomym nadawcą innym znanym kanałem i/lub poszukajcie potwierdzenia informacji w innych źródłach. Zgłaszajcie do CSIRT NASK każdą podejrzaną stronę, a także wiadomości e-mail i SMS-y, które mogą wyłudzać dane. Formularz znajdziecie na stronie https://incydent.cert.pl

Źródło: własne, gov.pl

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!