Myślała, że pomaga córce - straciła pieniądze
Ofiarą oszustów podszywających się pod jej córkę padła pewna mieszkanka województwa lubelskiego. Kobieta otrzymała link do aplikacji, a zaraz potem prośbę o finansową pomoc, miała pilnie opłacić kilka rachunków, co bez chwili wahania zrobiła. W ten sposób przestępcy wyłudzili od 62-latki ponad 7 tysięcy złotych.
- Jakub Stasak
- /
- 27 lipca 2023
Prośba o pomoc i podejrzana aplikacja
Do Komendy Powiatowej Policji w Parczewie zgłosiła się 62-letnia mieszkanka gminy Podedwórze, poinformowała ona funkcjonariusza dyżurnego, że padła ofiarą oszustwa.
Poszkodowana, z nieznanego sobie numeru telefonu, otrzymała wiadomość SMS o treści: „Mamo to mój nowy numer, spadł mi telefon i się rozwalił napisz do mnie na Whatsapp”, do której dołączony był link umożliwiający pobranie aplikacji.
Po zainstalowaniu oprogramowania natychmiast nawiązała się korespondencja z nowym, także nieznanym, numerem telefonu.
Wykorzystując pozyskane już informacje oraz wyjątkową ufność kobiety, nadawca wiadomości podał się za jej córkę.
7(16) 2023 SECURITY MAGAZINEMonika Świetlińska
Wystarczyło kilka wymienionych wiadomości by padła prośba o finansowe wsparcie, miało ono zostać wyświadczone w postaci wykonania dwóch transakcji internetowych.
Trudna sytuacja finansowa „córki” 62-latki miała być stanem jedynie chwilowym, którego wyłączny powód tkwił jakoby w braku możliwości zalogowania się do własnej bankowości internetowej z wykorzystaniem nowego, niezarejestrowanego jeszcze, numeru telefonu.
Wobec powyższego cała kwota pożyczki miała zostać zwrócona następnego dnia.
Zgodnie z prośbą zatroskana kobieta wykonała więc dwa natychmiastowe przelewy na podane przez nadawcę numery kont, uszczuplając tym samym saldo swojego rachunku bankowego o ponad 7 tysięcy złotych.
Prawdziwa córka nic nie wie, fałszywa ciągle w potrzebie
Dopiero w godzinach wieczornych poszkodowana skontaktowała się z córką, która uświadomiła ją, że padła ofiarą oszustwa.
Kontakt z bankową infolinią pozwolił zablokować konto, cofnięcie wykonanych już operacji okazało się jednak niemożliwe.
Kliknęła „niewinny” link i straciła ponad 10 tysięcy złotychDamian Jemioło
Ku zaskoczeniu wszystkich zainteresowanych, bezgraniczna zuchwałość przestępców znów dała o sobie znać.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Dokładnie w chwili wizyty w komendzie i składania zawiadomienia o całym zajściu, nadszedł kolejny SMS, zawierający prośbę o przelew na kwotę ponad 2 tysięcy złotych, również ta wiadomość przekazana została mundurowym.
Policja apeluje o czujność
Opisana sytuacja stanowi kolejną okazję, przy której funkcjonariusze apelują o wzmożoną czujność i ostrożność w kontaktach z nieznajomymi za pomocą komunikatorów internetowych czy rozmów telefonicznych.
Chcąc pozyskać różnego rodzaju informacje, oszuści posuwają się do manipulacji, nierozważnie udostępniając poufne dane, sami narażamy na niebezpieczeństwo nie tylko nasze oszczędności, ale i siebie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?