Stłuczka lub wypadek? Sztuczna inteligencja sporządzi kosztorys w PZU

PZU wprowadza kolejne narzędzie AI. Obsługa szkody komunikacyjnej możliwa w kilka minut.

  • Michał Górecki
  • /
  • 10 marca 2022

Asystent AI w służbie PZU

PZU, jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce, udostępnił swoim klientom innowacyjne narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI) przy obsłudze szkód komunikacyjnych. Asystent AI, dostarczony przez firmę technologiczną Tractable, sporządzi wstępny kosztorys naprawy na podstawie zdjęć nadesłanych przez klienta przez udostępnioną aplikację, co znacznie usprawni proces wyceny szkód. To kolejne innowacyjne rozwiązanie oparte o zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji. Do tej pory, PZU obsłużył już kilkaset tysięcy szkód z wykorzystaniem dotychczasowych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję, a ich łączna wartość wyniosła kilka miliardów złotych.

Czym charakteryzuje się nowy system?

PZU wdrożył system, który przy wykorzystaniu najnowszej technologii usprawni obsługę szkód. Różni się on od dotychczasowego tym, że klientom indywidualnym udostępniona została aplikacja, która umożliwia przesyłanie zdjęć i opisu szkody, dzięki czemu jest ona szybciej analizowana. Narzędzie to oparte jest o sztuczną inteligencję, która wykorzystując zdjęcia dokumentujące szkodę w czasie rzeczywistym może nazwać konkretną część auta oraz określić zakres jego uszkodzenia.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

System dostarcza również wyceny poszczególnych części oraz naprawy, tym samym adresuje wszystkie niezbędne działania, aby w kompleksowy i precyzyjny sposób wycenić szkodę w pojeździe. Pełen kosztorys szkody gotowy jest w zaledwie kilka minut. Rozwiązanie powstało we współpracy PZU z brytyjską firmą technologiczną Tractable, z którym ubezpieczyciel współpracuje od 2018 roku. PZU jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce, który wdrożył tego typu rozwiązanie.

Jak to działa w praktyce?

W przypadku wybranych szkód komunikacyjnych, klient może otrzymać link do web aplikacji, poprzez którą w prosty sposób prześle wszystkie wymagane zdjęcia. Sztuczna inteligencja oceni je, lokalizując wszystkie widoczne na zdjęciach części i przypisując im ocenę stopnia uszkodzenia. Po analizie, system zdecyduje czy uszkodzony podzespół zakwalifikować do naprawy, wymiany czy też lakierowania.

Jak usunąć konto na Facebooku?Jak usunąć konto na Facebooku?Michał Górecki

Zastosowane algorytmy sztucznej inteligencji potrafią w ten sposób rozpoznać i szczegółowo przeanalizować zewnętrzne uszkodzenia karoserii pojazdu. Rozwiązanie wspiera przede wszystkim pracowników PZU. Przygotowany kosztorys naprawy szkody trafia do opiekuna klienta, który ma możliwość jego edycji, modyfikacji i każdorazowej akceptacji, aby następnie przedstawić wycenę szkody klientowi. Klient zyskuje na tym, że jego sprawa może zostać natychmiast rozpatrzona, nawet w kilkanaście minut.

PZU zadowolone z pilotażu

Pilotażowa faza projektu zakończyła się sukcesem — wyniki potwierdziły wysoką efektywność i precyzję narzędzia. Na wygenerowanie kosztorysu system potrzebował zaledwie kilka minut.

PZU zamierza wdrożyć to rozwiązanie w całej swojej działalności w Polsce i spodziewa się zastosowania sztucznej inteligencji do dziesiątków tysięcy szkód ubezpieczeniowych rocznie, co czyni to rozwiązanie jednym z największych wdrożeń AI w ekosystemie ubezpieczeniowym na świecie.

Sztuczna inteligencja Tractable wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego i jest przeszkolona na milionach zdjęć i ludzkich decyzji dotyczących napraw z wcześniejszych wypadków. Technologię można stosować na całym świecie, do każdego pojazdu osobowego. Sztuczna inteligencja pozwala ubezpieczycielom oszacować uszkodzenia pojazdu, przesyła zalecane metody naprawy oraz kieruje procesem zarządzania procesem obsługi szkody – wszystko to zapewnia szybkie rozpatrzenie i rozstrzygnięcie każdego roszczenia. System jest nieustannie udoskonalany, ponieważ coraz więcej ubezpieczycieli i warsztatów korzysta z tego rozwiązania.

Sztuczna inteligencja Tractable obsługuje szkody komunikacyjne dla czołowych ubezpieczycieli na świecie, w tym dla Ageas UK, Covéa, największego ubezpieczyciela samochodowego na rynku francuskim, oraz dla Tokio Marine, największego ubezpieczyciela pojazdów w Japonii.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!