Największy bank w Polsce zatrudnił roboty

PKO Bank Polski zrobotyzował 185 procesów biznesowych, których łączna liczba odtworzeń przekroczyła 100 milionów.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 22 marca 2022

Roboty odtwarzają zadania według ściśle zdefiniowanego algorytmu i zaszytej logiki biznesowej. W połączeniu z rozwiązaniami takimi jak: BMPS, No Code, Low Code, Big Data, Data Mining czy Sztuczna Inteligencja, robotyzacja pozwala na automatyzację także bardziej złożonych procesów.Postępująca robotyzacja jest jednym z filarów transformacji cyfrowej PKO Banku Polskiego. Bank zautomatyzował już 185 procesów biznesowych, w ramach których roboty wykonały ponad 100 mln zadań. W najbliższym czasie automatyzacja procesów biznesowych w PKO Banku Polskim przyśpieszy, a wykorzystywane narzędzia zyskają nowe możliwości z zakresu rozpoznania, analizy i klasyfikacji tekstu, przetwarzania obrazu oraz uczenia maszynowego.

Czym jest Robotic Process Automation?

Robotyzacja Procesów Biznesowych (RPA — ang. Robotic Process Automation ) to jedna z najszybciej rozwijających się technologii na świecie. Dzięki swoim możliwościom, RPA w ciągu pięciu lat stała się międzynarodowym standardem, stosowanym przez najnowocześniejsze firmy. Rozwiązania, które zwiększają jakość zarządzania bazami danych oraz ułatwiają automatyzowanie powtarzalnych operacji, stale zyskują na swojej popularności. Według opracowań firmy Gartner globalna wartość rozwiązań RPA pod koniec 2021 roku wynosiła blisko 2 mld USD. Firmy badawcze są przekonane, że w ciągu najbliższych dwóch lat, liczba rozwiązań RPA w największych firmach zwiększy się trzykrotnie.

185 unikalnych procesów

Pierwsze kroki w kierunku rozwoju własnych kompetencji z zakresu budowy technologii RPA, PKO Bank Polski wykonał już w kwietniu 2018 roku. Od tego czasu zespół ekspertów składający się z analityków, programistów oraz osób odpowiedzialnych za utrzymanie rozwiązań, zrobotyzował w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego w sumie 185 procesów biznesowych. Do tej pory łączna liczba zrealizowanych zadań przekroczyła 100 mln.

Masz Netflix „na spółkę”, zapłacisz więcej. Współdzielenie konta dodatkowo płatne?Masz Netflix „na spółkę”, zapłacisz więcej. Współdzielenie konta dodatkowo płatne?Michał Górecki

Roboty odtwarzają czynności manualne pracownika, według ściśle zdefiniowanego algorytmu i zaszytej logiki biznesowej. W zależności od zdefiniowanych wymagań narzędzia mogą wspierać zarówno realizację zadań prostych i powtarzalnych, jak i tych o bardziej skomplikowanej strukturze. Rozwiązania wykorzystujące robotyzację procesów biznesowych zostały zaangażowane m.in. do obsługi udzielania subwencji dla firm w ramach tarcz antykryzysowych Polskiego Funduszu Rozwoju, czy do weryfikacji kompletności zabezpieczeń kredytów hipotecznych.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Znalazły także zastosowanie we wspieraniu procesów ryzyka kredytowego, gdzie pomagają w analizie baz danych z setkami tysięcy rekordów. Od niedawna roboty odpowiadają również za informowanie klientów PKO Ubezpieczenia o zaległościach w opłatach składek. W przypadku nieuregulowania należności w określonym terminie, robot automatycznie zamyka polisę. W PKO Leasing jednym z zadań robotów jest odczytywanie informacji z faktur zakupu, a następnie wykorzystywanie ich do realizacji zadań księgowo-rozliczeniowych.

Roboty przyszłości

Jeszcze w tym roku rozwiązanie klasy RPA PKO Banku Polskiego czeka technologiczna rewolucja. Jej fundamentem stanie się postępująca hiperautomatyzacja. Kierunek rozwoju obrany przez bank zakłada zwiększenie liczby zautomatyzowanych procesów wewnątrz Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, tworzenie i udostępniania nowych usług biznesowych oraz jeszcze głębsze wsparcie cyfrowej transformacji.Duże znaczenie dla banku ma również rozwój analityki biznesowej, możliwość budowania aplikacji bez konieczności ich kodowania (tzw. no code, który pozwala na tworzenie nowego oprogramowania z wcześniej przygotowanych elementów) oraz integracja ze środowiskiem testowym typu Jenkins, które umożliwi automatyzację procesu analizy budowanych rozwiązań i ich wdrożeń. Wszystkie te działania realizowane są w zgodzie z kulturą DevOps. Dzięki bliskiej współpracy zespołów odpowiedzialnych za rozwój (development) oraz eksploatację (operations), bank stale podnosi jakość oraz efektywność budowanych narzędzi.

Źródło: PKO BP

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!