Korzystacie z aplikacji InPost i paczkomatów? Firma zmienia zasady działania
Post zdecydował się zmienić praktyki po interwencji Prezesa UOKiK. To podpowiedź na skargi niezadowolonych klientów. Będzie taniej.
- Michał Górecki
- /
- 22 grudnia 2021
Brak opłat za weryfikację przesyłek, których wymiary nie zgadzają się z podanymi przez konsumenta, wydłużenie terminu na odbiór przesyłek z punktów o ograniczonej dostępności – to niektóre ze zmian wdrażanych przez przedsiębiorcę.
Do UOKiK wpływały skargi konsumentów na zasady odbioru i nadawania przesyłek za pośrednictwem InPost. Dotyczyły m.in. dodatkowych opłat za weryfikację błędnych wymiarów przesyłek, czy przekierowania do innego paczkomatu bez zgody konsumenta.
Co się zmieniło dla konsumentów w wyniku postępowania Prezesa UOKiK?
Brak domyślnego przekierowywania paczek
Wątpliwości Prezesa Urzędu wzbudziło to, że paczki były przekierowywane automatycznie do innego paczkomatu, gdy docelowy był przepełniony. InPost zrezygnował z tego, a obecnie jeżeli paczkomat jest przepełniony lub uległ awarii, paczka trafia na jeden dzień do tymczasowego oddalonego o max. 2 km w linii prostej. Gdy nie zostanie w tym czasie odebrana, wraca do pierwotnego. Dzięki temu konsument może odebrać przesyłkę w dogodnej dla siebie lokalizacji i terminie.
- Skargi, które wpłynęły do UOKiK dały podstawę do wszczęcia postępowania wyjaśniającego. Sprawdziliśmy, czy problemy poruszane przez konsumentów mają miejsce. W trakcie postępowania spółka dostosowała się do naszych zastrzeżeń. Część zmian została już wdrożona, co mogli już odczuć konsumenci korzystający z tych usług — mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Apple iOS — czym wyróżnia się oprogramowanie od firmy z Cupertino?Mikołaj Frączak
Brak dopłat za weryfikację wymiarów przesyłki
InPost pobierał opłatę (3,68 zł) za weryfikację gabarytów przesyłki. Naliczał ją po realizacji usługi. Dotyczyło to takich sytuacji, gdy nadający przesyłkę konsument przekazał do wysyłki paczkę o wymiarach innych niż deklarował. Przedsiębiorca w 2022 r. rozpocznie wprowadzanie zmian, rezygnując z pobierania takiej opłaty.
Wydłużenie czasu na odbiór przesyłki z punktów niedostępnych w niektóre dni tygodnia
InPost wydłuży czas odbioru przesyłki z punktów o ograniczonej dostępności. Chodzi o sytuacje, gdy punkt odbioru znajduje się np. w sklepie nieczynnym w niedziele niehandlowe, a termin odbioru przypada wtedy, gdy jest nieczynny. Czas odbioru wydłuży się o 24 godziny za każdy dzień, w którym punkt był niedostępny. Zmiany te zostaną wprowadzone w 2022 roku.
Czym jest InPost?
InPost to wiodąca platforma dostaw dla e-commerce w Europie. Założony w 1999 roku przez Rafała Brzoskę w Polsce, InPost posiada sieć ponad 16.000 Paczkomatów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie i realizacja zamówienia dla sprzedawców e-commerce w Polsce, współpracując z ponad 28.000 e-sprzedawców.
InPost jest operatorem logistycznym sieci paczkomatów umożliwiających całodobowo samodzielne nadawanie i odbieranie przesyłek, w wybranej przez klienta lokalizacji. Urządzenia zlokalizowane są w bliskim sąsiedztwie osiedli oraz sklepów i czynne są 24/7.
Głównymi usługami InPost są: — Paczkomaty InPost – sieć urządzeń do samodzielnego odbierania i nadawania przesyłek o dowolnej porze.- Kurier – forma dostawy do drzwi odbiorcy kopert lub paczek w dowolne miejsce w Polsce. Termin doręczenia uzależniony jest od rodzaju usługi kurierskiej.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?