Oszustwo konkursowe w Sylwestra. Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa ukarane
W noc sylwestrową 2021 roku, widzowie Telewizji Polsat mieli szansę wziąć udział w konkursie SMS z obietnicą wygranej samochodów lub 100 tys. zł. Jednak, jak się okazało, zasady konkursu były mylące i wprowadzały w błąd co do rzeczywistych szans na wygraną. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, nałożył karę na Telewizję Polsat i spółkę Teleaudio Dwa za wprowadzenie konsumentów w błąd.
- Monika Świetlińska
- /
- 15 stycznia 2024
Zasady konkursu a rzeczywistość
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, podjął zdecydowane kroki wobec Telewizji Polsat i spółki Teleaudio Dwa. Nałożył na nie karę w wysokości blisko 10 milionów złotych. Decyzja ta jest odpowiedzią na wprowadzanie telewidzów w błąd odnośnie do zasad uczestnictwa w konkursie SMS, który odbył się podczas sylwestrowej transmisji na żywo.
Analiza przeprowadzona przez UOKiK wykazała, że warunki uczestnictwa w konkursie były mylące i niez godne z wcześniejszymi zapewnieniami. Widzowie byli przekonani, że wystarczy wysłać jedną wiadomość SMS, aby wziąć udział w grze o atrakcyjne nagrody, w tym samochody i 100 tysięcy złotych. Jednak w rzeczywistości, aby zakwalifikować się do finału konkursu i mieć szansę na wygraną, konieczne było wysłanie aż czterech płatnych wiadomości SMS, co łącznie generowało koszt 14,76 zł.
Ta nieoczekiwana konieczność dodatkowych wydatków stanowiła poważne naruszenie zaufania konsumentów. Dodatkowo, obiecane nagrody główne, które miały być główną atrakcją konkursu, okazały się nieosiągalne w noc sylwestrową.
Informacje o zakwalifikowaniu do finału konkursu były przekazywane uczestnikom dopiero kilka dni po wydarzeniu, co było sprzeczne z zapewnieniami prowadzących program. Ta praktyka wprowadzała w błąd i budziła fałszywe nadzieje wśród widzów, którzy spodziewali się natychmiastowej gratyfikacji i emocji związanych z możliwością wygranej w trakcie sylwestrowej nocy.
Decyzja organu nadzorczego
UOKiK, w swojej analizie, szczegółowo zbadał scenariusz konkursu, treść audycji oraz wiadomości SMS otrzymywane przez uczestników od organizatorów. Stwierdzono, że sposób prezentacji konkursu był mylący i nie odpowiadał rzeczywistym zasadom uczestnictwa. To naruszenie zasad uczciwej konkurencji i ochrony konsumentów skutkowało nałożeniem surowej kary finansowej.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
- Za stosowanie nieuczciwej praktyki organizatorzy zostali ukarani przez prezesa UOKiK karą finansową w wysokości blisko 10 mln zł. Sankcje wyniosły odpowiednio: Telewizja Polsat 9 557 918 zł oraz spółka Teleaudio Dwa 388 269 zł. Ponadto informacje o decyzji powinny pojawić się w postaci komunikatu audiowizualnego na kanałach Polsatu, stronach internetowych obu przedsiębiorców, a także na ich profilach w mediach społecznościowych. Decyzja jest nieprawomocna — spółki mogą złożyć od niej odwołanie - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Konsekwencje tego typu zdarzeń
Decyzja UOKiK jest ważnym precedensem w ochronie praw konsumentów i podkreśla konieczność transparentności w komunikacji marketingowej, zwłaszcza w przypadku konkursów i promocji, które mogą wprowadzać w błąd co do rzeczywistych szans na wygraną i kosztów uczestnictwa.
Ta sytuacja jest przestrogą dla innych firm i instytucji, aby przestrzegały jasnych i uczciwych zasad w swoich działaniach promocyjnych, szczególnie gdy angażują one szeroką publiczność.
W odpowiedzi na tę decyzję, zarówno Telewizja Polsat, jak i Teleaudio Dwa, mogą podjąć kroki mające na celu przegląd i poprawę swoich praktyk konkursowych, aby zapewnić, że w przyszłości ich działania będą w pełni zgodne z obowiązującymi przepisami i standardami ochrony konsumenta. Ta sytuacja stanowi również przypomnienie dla konsumentów, aby uważnie czytali regulaminy konkursów i byli świadomi potencjalnych kosztów oraz warunków uczestnictwa w tego typu działaniach promocyjnych.
Jakie kary za naruszenie ochrony danych osobowych?Monika Świetlińska
Wnioski z tej sprawy mogą również skłonić inne organy regulacyjne i nadzorcze do zwiększenia nadzoru nad konkursami i promocjami, szczególnie tymi, które są prowadzone przez duże stacje telewizyjne i inne media. Może to doprowadzić do wprowadzenia bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących reklamy i promocji, mających na celu ochronę konsumentów przed wprowadzającymi w błąd praktykami.
- Przygotowując konkurs każdy organizator musi pamiętać o podstawowych zasadach uczciwości. Sylwestrowe, noworoczne quizy zachęcają konsumentów do spontanicznego udziału. Na ich popularność wpływa wiele czynników, nie bez znaczenia jest także nadzieja na łatwą wygraną w ten wyjątkowy wieczór. Jasne informacje o tym, co trzeba zrobić by wygrać, to recepta na sukces w każdym organizowanym konkursie. Zasady i ich sposób prezentowania powinny być przejrzyste i nie mogą wprowadzać w błąd, podobnie jak informacje tekstowe wysyłane do konsumentów oczekujących na wygraną - podsumował prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?