Jak zaplanować zrównoważony cykl rozwoju produktu? Odpowiada Adrian Stelmach

Przedsiębiorstwa produkcyjne stoją dziś przed podwójnym wyzwaniem – z jednej strony muszą sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów, z drugiej dostosować się do coraz bardziej restrykcyjnych regulacji, w tym wymogów środowiskowych. Rozwiązaniem staje się zaplanowanie zrównoważonego cyklu rozwoju produktu, który połączy innowacyjność z odpowiedzialnością. Jak osiągnąć wszystkie cele? Pytamy o to Adriana Stelmacha.

  • Redakcja politykabezpieczenstwa.pl
  • /
  • 22 maja 2025

Zrównoważony rozwój produktu – co to właściwie oznacza?

Każdemu aktywnemu uczestnikowi rynku zależy na rozwoju. Jednak dziś doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że jego koszty nie mogą być nieograniczone. Właśnie dlatego coraz częściej, także w aspekcie produkcyjnym, mówimy o zrównoważonym rozwoju.

Zrównoważony rozwój produktu to koncepcja, która zakłada projektowanie, produkcję, użytkowanie oraz utylizację wyrobów w taki sposób, by minimalizować ich negatywny wpływ na środowisko i społeczności. Oznacza to, że na każdym etapie cyklu życia produktu – od pozyskania surowców przez proces wytwarzania, dystrybucję, użytkowanie aż po recykling czy utylizację – firma powinna dążyć do optymalizacji zużycia zasobów, ograniczania emisji i odpadów, a także zapewnienia bezpiecznych i etycznych warunków pracy. Oczywiście nie zapominając przy tym o własnym rozwoju.

 

Jak rozpocząć planowanie zrównoważonego cyklu rozwoju produktu?

– Przez zrównoważony rozwój produktu rozumiemy kompleksową strategię biznesową, a nie tylko spełnienie podstawowych wymogów regulacyjnych – wyjaśnia Adrian Stelmach, ekspert w dziedzinie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw produkcyjnych i założyciel firmy explitia. – To podejście pomaga więc firmom spełniać oczekiwania zarówno regulatora, jak i coraz bardziej świadomych konsumentów. Poza tym dobra strategia powinna optymalizować koszty, poprawiać efektywność operacyjną i budować przewagę konkurencyjną.

Planowanie zrównoważonego cyklu rozwoju produktu bazuje na dogłębnej analizie obecnej sytuacji przedsiębiorstwa. Co bierze się pod uwagę?

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

  1. Audyt środowiskowy umożliwia określenie obszarów, które generują największy wpływ na środowisko.
  2. Analiza łańcucha wartości pozwala na identyfikację kluczowych etapów, podczas  których można wprowadzić usprawnienia.
  3. Doradztwo technologiczne obejmuje konsultacje z ekspertami, którzy pomogą wybrać odpowiednie technologie i narzędzia wspierające zrównoważony rozwój.
  4. Określenie celów i wskaźników: konieczne jest również ustalenie mierzalnych celów związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz sposobów ich monitorowania.

Rola cyfrowego paszportu produktu w zrównoważonym rozwoju

Ważnym aspektem zrównoważonej produkcji jest polityka informacyjna. Nie tylko instytucje odpowiedzialne za kontrole, ale również konsumenci powinni uzyskiwać jak najbardziej wyczerpujące informacje na temat towarów i procesów.

Cyfrowy paszport produktu to zestaw zdigitalizowanych informacji, który zawiera szczegółowe dane o produkcie – od pochodzenia surowców przez proces produkcji aż po instrukcje dotyczące recyklingu.

– Cyfrowy paszport produktu staje się coraz częściej sposobem na budowanie zaufania konsumentów – wskazuje Adrian Stelmach. – Z perspektywy przedsiębiorstw to również źródło cennych danych, które mogą pomóc w optymalizacji procesów produkcyjnych i logistycznych.

Oczywiście wdrożenie cyfrowego paszportu produktu jest możliwe przede wszystkim dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu wspierającemu firmy produkcje. Wprowadzenie systemów odpowiedzialnych za identyfikowalność produktu umożliwia automatyczne zbieranie danych z procesu produkcyjnego, które stanowią podstawę do utworzenia cyfrowego paszportu. Dzięki temu konsument może otrzymać wiarygodne informacje o zakupionym produkcie, co zwiększa jego zaufanie do marki, a cały proces jest maksymalnie zautomatyzowany.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!