14 dolarów za Facebooka bez reklam?

Opierając się na ostatnich raportach, z których wynika, że ​​Meta badała możliwość zaoferowania poziomu subskrypcji bez reklam zarówno dla Facebooka, jak i Instagrama, dziennik „Wall Street Journal” szczegółowo przedstawił proponowane ceny tych nowych opcji w oparciu o propozycję, którą Meta przedłożyła ostatnio urzędnikom Unii Europejskiej.

  • Joanna Gościńska
  • /
  • 23 listopada 2023

Impulsem do zmian jest Unia Europejska

Impulsem do zaproponowania opcji bez reklam są zmieniające się przepisy UE dotyczące prywatności danych, które w większym stopniu obciążają zdolność firmy do personalizacji na podstawie aktywności użytkownika. W wyniku nowej ustawy o usługach cyfrowych (DSA) nie jest to już możliwe dla wielu użytkowników w UE, Meta rozważyła umożliwienie subskrypcji bez reklam w UE jako alternatywę, co umożliwiłoby jej dalsze zapewnianie optymalnego doświadczenie użytkownika (tzn. użytkownicy nie byliby narażeni na nieistotne reklamy), jednocześnie generując równoważny przychód na użytkownika.

Innymi słowy Meta obawia się, że jeśli będzie musiała wyświetlać użytkownikom reklamy nieukierunkowane, doprowadzi to do pogorszenia komfortu użytkowania, co będzie miało wpływ na ogólne wykorzystanie. Dlatego wersja oparta na subskrypcji i pozbawiona reklam może być lepszą alternatywą, nawet jeśli byłaby to drastyczna zmiana.

Drogo?

Według WSJ wstępny plan Meta przewiduje, że koszt Facebooka bez reklam będzie wynosić około 14 dolarów miesięcznie lub 17 dolarów miesięcznie w przypadku Facebooka i Instagrama. Wydaje się to dużo, ale z drugiej strony niektórzy użytkownicy bez wątpienia zapłaciliby, a Meta mogłaby wykorzystać to jako element konstrukcyjny do stworzenia bardziej usprawnionych, pozbawionych reklam wersji swoich aplikacji.

11(20) 2023 SECURITY MAGAZINE11(20) 2023 SECURITY MAGAZINEMonika Świetlińska

Główną trudnością w wycenie takiej usługi jest zapewnienie, że Meta będzie w dalszym ciągu maksymalizować swój potencjał przychodów, przy jednoczesnym ograniczeniu poboru przychodów poprzez ustalony miesięczny koszt.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Na przykład na podstawie najnowszej aktualizacji wyników Meta generuje obecnie 17,88 USD kwartalnie od każdego użytkownika w UE na podstawie samej ekspozycji reklam na Facebooku.

Potencjalne przyszłe zarobki

Odpowiada to co najmniej 6 USD miesięcznie, które Meta musiałaby wymieniać na użytkownika, gdyby zrezygnował z wyświetlania reklam wyłącznie na Facebooku, natomiast Meta musi również rozważyć, w jaki sposób miesięczna opłata wpłynie na potencjalne przyszłe zarobki reklamy, zarówno na podstawie liczby użytkowników, którzy zarejestrowali się w opcji bez reklam, jak i tego, jak długo utrzymuje ona stałą cenę.

Jednak nawet mając to na uwadze, 14 dolarów miesięcznie wydaje się wysokie. Być może jednak Meta chce zacząć od wysokiego poziomu i zobaczyć, jaką reakcję spotka, lub może uwzględnić wszystkie te elementy, co doprowadzi do ceny wyższej niż obecnie. Tak czy inaczej, to duże pytanie. 200 dolarów rocznie za Facebooka i IG bez reklam? Czy zapłaciłbyś to?

Niektórzy zapłacą

Ponownie, jak pokazały nam inne pakiety subskrypcji mediów społecznościowych, przynajmniej niektórzy ludzie zapłacą i być może w wyniku zmiany DSA Meta może wykorzystać to jako bodziec do promowania tej oferty jako bardziej korzystnej, uwalniając ludzi od rozpraszające promocje i płatne kampanie polityczne za miesięczną opłatą.

Co ciekawe, pojawia się także więcej pakietów subskrypcji dla aplikacji społecznościowych, co przewidział właściciel X, Elon Musk. Przewidywania Elona opierały się bardziej na botach AI i coraz bardziej wyrafinowanych procesach tworzenia botów, co ostatecznie uniemożliwi platformom wyeliminowanie podróbek, chyba że zaczną pobierać opłaty od prawdziwych użytkowników.

YouTube spowalnia ładowanie filmów dla blokujących reklamyYouTube spowalnia ładowanie filmów dla blokujących reklamy Monika Świetlińska

Nie jest to dokładnie to, co dzieje się w tym przypadku, ale mimo to wydaje się, że ta prognoza może mieć pewne uzasadnienie, biorąc pod uwagę szereg czynników, które obecnie skłaniają do poszerzenia ofert subskrypcji.

To powiedziawszy, nie sądzę, że Meta kiedykolwiek przejdzie na model całkowicie oparty na subskrypcji, zwłaszcza próbując zmaksymalizować wykorzystanie metaświata wyższego poziomu, który zyska na popularności jedynie dzięki szerszemu przyjęciu. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem zapewnienie swobodnego dostępu.

Ale tak czy inaczej jest to interesujące.  

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!