Roaming dla podróżnych w UE? Obecne przepisy zostały utrzymane

Nowe przepisy dotyczące roamingu dla podróżnych w UE: korzystanie z telefonu za granicą tak jak w kraju przez kolejne 10 lat.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 1 lipca 2022

W dniu 1 lipca 2022 r., weszły w życie nowe ulepszone rozporządzenie w sprawie roamingu. Tym samym przedłużona zostanie do 2032 r. możliwość korzystania z telefonu za granicą tak jak w kraju – system, dzięki któremu podróżni w UE i EOG mogą dzwonić, wysyłać wiadomości tekstowe i korzystać z internetu za granicą bez dodatkowych opłat.

Unijne przedsiębiorstwa i obywatele odczują również znaczne pozytywne skutki nowych przepisów, gdyż korzystanie z roamingu stanie się dogodniejsze ze względu na taką samą jakość usług łączności ruchomej zagranicą jak w kraju. Dzięki nowym przepisom poprawi się ponadto dostęp do komunikacji alarmowej w całej UE, a informacje na temat usług, które mogą podlegać dodatkowym opłatom, będą musiały być podane w jasny sposób.

Większa prędkość mobilnego internetu podczas podróży

Konsumenci będą mieli teraz prawo do takiej samej jakości mobilnego internetu za granicą, jak w kraju. Operatorzy świadczący usługi łączności ruchomej powinni zapewnić konsumentowi możliwość korzystania z sieci 4G lub bardziej zaawansowanych sieci 5G, jeżeli są one dostępne w miejscu docelowym, które konsument odwiedza. Informacje na temat dostępności sieci powinny się znajdować w umowach o świadczenie usług telefonii komórkowej oraz na stronach internetowych operatorów.

Zapobieganie nieoczekiwanym ukrytym opłatom

Kiedy konsumenci podróżują samolotami lub statkami, telefony komórkowe mogą automatycznie łączyć się z siecią pokładową zapewnianą przez satelity. Korzystanie z usług łączności ruchomej świadczonych za pośrednictwem sieci nienaziemnych może podlegać bardzo wysokim opłatom. Nowe przepisy dotyczące roamingu zobowiązują operatorów do ochrony konsumentów i powiadamiania ich, w przypadku gdy telefony przechodzą na sieci nienaziemne.

Facebook i wyłudzenia na Blik. Kolejne oszustwo w sieciFacebook i wyłudzenia na Blik. Kolejne oszustwo w sieciMikołaj Frączak

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Operatorzy powinni ponadto automatycznie przerywać świadczenie usług łączności ruchomej, jeżeli opłaty za te usługi świadczone za pośrednictwem sieci nienaziemnych osiągną 50 euro lub inny z góry określony limit. Operatorzy mogą oferować również dodatkowe usługi, takie jak możliwość rezygnacji z roamingu w samolotach i na statkach.

Więcej informacji, aby podejmować lepsze wybory

Konsumenci powinni mieć możliwość podejmowania świadomych decyzji dotyczących korzystania z usług, które mogą wiązać się z dodatkowymi kosztami. W przypadku podróży za granicę połączenie z działem obsługi klienta, infolinią linii lotniczych czy towarzystwa ubezpieczeniowego lub wysyłanie wiadomości tekstowych w celu wzięcia udziału w konkursach lub wydarzeniach mogą być droższe niż w kraju.

Operatorzy muszą zapewnić konsumentom informacje o rodzajach numerów telefonów, których wybieranie lub do których uzyskanie dostępu z zagranicy może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Operatorzy powinni przekazywać konsumentom te informacje za pomocą automatycznych wiadomości SMS wysyłanych przy przekraczaniu granicy innego kraju UE, a także w umowach o świadczenie usług.

112 – Komunikacja w sytuacjach nadzwyczajnych podczas podróży

Nowe przepisy dotyczące roamingu mają zapewnić, by obywatele znali jednolity unijny numer alarmowy 112, z którego mogą korzystać w dowolnym miejscu w UE w celu skontaktowania się z służbami ratunkowymi. Od czerwca 2023 r. operatorzy powinni wysyłać automatyczne wiadomości swoim klientom podróżującym za granicę, aby poinformować ich o dostępnych alternatywnych sposobach kontaktu z służbami ratunkowymi, takich jak komunikacja tekstowa w czasie rzeczywistym lub aplikacje alarmowe. Obywatele, którzy nie są w stanie wykonywać połączeń głosowych, mogą korzystać z tych alternatywnych sposobów.

Źródło: Komisja Europejska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!