LinkedIn i phishing? A jednak trzeba uważać

Przestępcy internetowi lubą naśladować i podszywać się pod konta na serwisach społecznościowych. Okazuje się, że za połową ataków stoi aktualnie stoi oszustwo przy wykorzystaniu serwisu LinkedIn.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 27 kwietnia 2022

LinkedIn nie taki bezpieczny

Gdyby ktoś miał wskazać jeden serwis społecznościowy, który wydaje mu się najbezpieczniejszy to z pewnością wielu maiłoby na myśli LinkedIn. Serwis dla profesjonalistów, pozbawiony szeroko rozumianej rozrywki, memów, śmiesznych filmików. A jednak oszuści lubią go wykorzystywać do ataków. Jak informuje Check Point Research sieci społecznościowe często są wykorzystywane przez grupy przestępcze do ataków, a LinkedIn stanowi obecnie połowę wszystkich prób phishingu na całym świecie.

Check Point Research w opublikowanym raporcie dotyczącym phishingu marki za I kwartał 2022 roku, wskazał marki, które hakerzy najczęściej imitują, aby nakłonić użytkowników do rezygnacji z danych osobowych. W raporcie wskazano „Top phishing brands in Q1 2022” czyli te marki, które najczęściej były wykorzystywane do ataków phishingowych. LinkedIn przekroczył 52 procent. Na podium znalazły się jeszcze DGL – 14 proc. i Google – 7 proc. Na dalszych miejscach znalazły się Microsoft, FedEx, WhatsApp, Amazon i Maersk. Daleko w tyle zostały tak znane marki jak AliExpress czy Apple.

Czym jest phishing?

Phishing — to nazwa, która nie przez przypadek budzi dźwiękowe skojarzenia z angielskim słowem „fishing” oznaczającym łowienie ryb. Przestępcy, podobnie jak wędkarze, stosują bowiem odpowiednio przygotowaną „przynętę” i „łowią” swoje ofiary.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Zacznijmy od podejrzanych stron. To takie, które wyłudzają dane osobowe i dane uwierzytelniające. Linki do nich przesyłane są różnymi kanałami — SMS-em, mailem lub przez media społecznościowe. Ich adresy mogą znajdować się w różnych domenach, nie tylko w domenie krajowej *.pl. W przypadku takich stron kluczowe jest szybkie działanie — rozpoznawanie, raportowanie oraz współdzielenie informacji o złośliwych domenach. Wszystko po to, by jak najszybciej zablokować do nich dostęp. Pomaga w tym uruchomiona przez NASK lista ostrzeżeń, która jest dostępna publicznie i wykorzystywana przez operatorów do blokowania dostępu do niepożądanych stron.

Jak chronić się przed atakami?

Poniżej przypominamy kilka prostych sposobów, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci i nie stać się ofiarą phishingu:

- Dokładnie sprawdzajcie wygląd i adres strony, na której podajecie dane logowania, dane osobowe czy karty płatniczej (na pierwszy rzut oka może nie różnić się od tego oficjalnego, ale wystarczy się przyjrzeć, by znaleźć np. drobną literówkę).

- Nie działajcie pod presją czasu, uważajcie na maile, SMS-y, strony internetowe, aplikacje i telefony, które skłaniają do natychmiastowego działania.

— Uważajcie na sensacyjne wiadomości, strony wymagające dodatkowego logowania, również te udostępniane z kont znajomych w mediach społecznościowych.

- Weryfikujcie źródła informacji zanim podejmiecie działania na ich podstawie lub je powielicie.

- Jeśli nie jesteście pewni, że dana informacja jest prawdziwa — skontaktujcie się z rzekomym nadawcą innym znanym kanałem i/lub poszukajcie potwierdzenia informacji w innych źródłach. Zgłaszajcie do CSIRT NASK każdą podejrzaną stronę, a także wiadomości e-mail i SMS-y, które mogą wyłudzać dane. Formularz znajdziecie na stronie https://incydent.cert.pl

Źródło: Check Point Research, gov.pl

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!