Klienci dużego banku na celowniku. Sprawdź, jak nie dać oszukać

- Uwaga! Oszuści namawiają do instalacji aplikacji. Mówią, że zwiększy ona bezpieczeństwo Twoich pieniędzy na koncie lub pomoże w inwestowaniu – tak mBank informuje o możliwości potencjalnego wyłudzenia pieniędzy od swoich klientów. Warto uważać na próby kradzieży danych i pieniędzy. Ostatnio oszuści potrafią nawet dzwonić do klientów z numerów telefonu podszywających się pod infolinię.

  • Michał Górecki
  • /
  • 17 listopada 2021

Ostrzegamy przed oszustami, którzy podają się za pracowników banku. Dzwonią oni pod pretekstem np. weryfikacji zmyślonej transakcji, zablokowanego rachunku, lub pomocy w inwestycji w kryptowaluty – informuje mBank. Dodatkowo przestępcy dzwonią z numeru 783 300 800 – przynajmniej taki się wyświetla się podczas nawiązywania połączenia. Okazuje się, że właśnie taki numer ma infolinia mBanku. Jak informuje bank, jest oszustwo i podszywanie się pod bank.

Jak groźne są takie telefony?

Zdaniem mBanku podczas telefonowania oszuści powiedzą, że z konta zlecono podejrzany przelew lub zaobserwowali dziwną transakcję kartą albo podejrzane logowanie. Szczegóły przelewu, jakie usłyszysz, będą zmyślone: przestępcy podają fikcyjną kwotę operacji i nieistniejące dane odbiorcy. Rozmowy mogą trwać długo, oszuści przełączają rozmowę do innych „konsultantów”, żeby stworzyć pozory prawdziwego kontaktu z bankiem.

Potem oszuści przekonują, że Twoje pieniądze są w niebezpieczeństwie i musisz zainstalować na swoim komputerze lub smartfonie aplikację TeamViewer Quick Support, Quick Support lub AnyDesk, która zwiększy bezpieczeństwo pieniędzy. Będą próbowali wyłudzić od Ciebie kody BLIK lub nakłaniać do wypłaty gotówki, a następnie wpłaty na nieznane konto przy użyciu kodu BLIK pod pretekstem przekazania środków na bezpieczny rachunek.

Rzekomi doradcy inwestycyjni również będą zachęcać do instalacji dodatkowego oprogramowania takiego jak np. AnyDesk, QuickSupport lub TeamViewer Quick Support pod pretekstem pomocy w inwestowaniu. Dodatkowo oszuści będą chcieli nakłonić Cię do podania danych niezbędnych do logowania na Twoje konto bankowe w serwisie internetowym, danych karty płatniczej lub Twoich danych osobowych.

Nowa forma płatności mobilnych na rynku. Które banki pozwalają z niej skorzystać?Nowa forma płatności mobilnych na rynku. Które banki pozwalają z niej skorzystać?Michał Górecki

Jak bronić się przed atakiem oszustów?

Zapamiętaj opisane sposoby działania oszustów. Przede wszystkim! Nigdy nie instaluj żadnych aplikacji, do których namawia Cię osoba podczas rozmowy telefonicznej. Nawet jeśli na telefonie wyświetla się nr banku! Jeśli to zrobisz, oszuści będą mieli dostęp do Twojego komputera lub smartfonu, a Ty możesz stracić pieniądze. Nie podawaj również nikomu kodów BLIK ani nie wpłacaj środków na nieznany Ci rachunek.Nie daj się nabrać, zwróć uwagę, kto naprawdę do ciebie dzwoni.

Warto pamiętać, że prawdziwy pracownik banku czy doradca inwestycyjny nigdy nie będzie prosił o zainstalowanie aplikacji np. AnyDesk, TeamViewer Quick Support lub Quick Support na komputerze, lub smartfonie. Nie będzie też pytał o login i hasło do logowania na konto w banku, pełny numer karty, jej daty ważności oraz kodu CVV2/CVC2. Prawdziwy pracownik nie poprosi też o wypłatę i przekazanie środków na inny rachunek.

Bank zaleca, aby uważnie czytać wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej. Nie wolno potwierdzać operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz. Autoryzacja transakcji jest równoznaczna z nieodwracalną zgodą na jej wykonanie. Jeśli otrzymacie przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie wolno przekazywać j środków dalej – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości co do intencji osoby dzwoniącej, warto przerwać rozmowę i nie wykonywać żadnych czynności, do których jesteśmy nakłaniani.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!