Sposoby na śledzenie wydatków w firmie
Optymalizacja wydatków w firmie to bardzo ważny element, który w ostatecznym rozrachunku może zaważyć na rynkowym sukcesie przedsięwzięcia biznesowego. Jakie są polecane sposoby na śledzenie wydatków w firmie i jak je wdrożyć?

- Michał Górecki
- /
- 29 marca 2021
Sposoby na śledzenie wydatków firmowych
Wiele młodych działalności wpada w pułapkę dużej dostępności usług, za które można zapłacić na przykład poprzez leasingi czy kredyty. Działalności gospodarcze z krótkim stażem mają też tendencję do złego zarządzania już zgromadzonymi środkami.
Czy szef firmy na pewno potrzebuje auta z najwyższej półki, które generuje sporo kosztów, zarówno po stronie paliwa, jak i kredytów? To częsty błąd, który pogrzebał wiele wschodzących działalności. Zwykle kończy się on próbą dokonania cesji leasingu i oddaniem samochodu ze względu na niestabilną kondycję finansową przedsiębiorstwa.
Problemem jest też złe zarządzanie pieniędzmi w okresie, gdy działalność nie płaci jeszcze części podatków lub gdy korzysta z Małego ZUSu Plus, czyli uiszcza na konto państwa tylko część środków, jaką płaci się po pewnym czasie.
Potencjalnych błędów, jakie może popełnić przedsiębiorca, jest zresztą o wiele więcej. Czasem jest to zawierzenie złym klientom, którzy nie dokonują płatności w terminie, lub dysponowanie pieniędzmi, które jeszcze fizycznie nie znajdują się na naszym koncie.
Jak zarządzać finansami firmy?
Bardzo dużą rolę odgrywa nie tyle, ile skromność, ale raczej racjonalne gospodarowanie zgromadzonymi zasobami, jakie są w naszym posiadaniu. Na początku rozwoju firmy nie musimy przecież korzystać z luksusowego, najlepszego biurowca w okolicy. Równie dobrze można podnająć tańszy lokal o niższym standardzie.
Często zapominamy też o prowadzeniu dokładnych analiz finansowych za każdy miesiąc. Muszą one wykazać jedną rzecz: miejsca, gdzie gotówka kończy się najszybciej. Czasem takim problematycznym obszarem może być zwykła drukarka atramentowa i wystarczy tylko kupić urządzenie laserowe, by zatamować taki potencjalny wyciek dużej ilości gotówki. Kiedy indziej może to być koszt wynajmu biura czy przywołany wcześniej leasing, a czasem mogą to być koszty produkcji.
Jeśli nasza firma zajmuje się na przykład importem i dalszą dystrybucją złączek i mimo kolejnych obniżek na nasze produkty, nie trafiamy z towarem do szerszego grona konsumentów, to warto zastanowić się nad tym, jaka jest tego przyczyna. Czasem może nie chodzić o cenę, ale o jakość. Może lepiej byłoby więc przeprowadzić ankietę wśród naszych klientów?
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Kartka i długopis to za mało
Częstym problemem jest model analizowania kosztów firmowych. Można zdecydować się na wykupienie takiej usługi w firmie księgowej, która nas rozlicza, ale można też spróbować zmierzyć się z tym zagadnieniem samodzielnie.
Czasem wystarczy dostęp do darmowego arkusza kalkulacyjnego i konsekwencja w działaniu. Podzielmy taki dokument na kilka rubryk i skrupulatnie notujmy wszystkie wydatki. Pozwoli to na szybkie stworzenie mapy kluczowych obszarów, jakie wymagają w naszej firmie zmian.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?