Media społecznościowe – FB, LinkedIn, Instagram, Tik tok. O co w tym chodzi?

Social media to obecnie bardzo ważny element naszego życia. Nie tylko naszej cyfrowej tożsamości, ale i tego prawdziwego. To właśnie dzięki tym rozwiązaniom utrzymujemy kontakt ze znajomymi, a także chwalimy się swoimi dokonaniami zawodowymi. O co tak naprawdę chodzi w mediach społecznościowych?

  • Anna Malinowska
  • /
  • 30 marca 2021

Media społecznościowe: Facebook, LinkedIn, Instgram, TikTok — jak działają?

Nadrzędną zasadą wszystkich social mediów głównego nurtu jest darmowy dostęp. Nie oznacza to, że usługa działa na zasadzie wolontariatu. W zamian za to, że nie musimy na konto jej właściciela przelewać jakiejś sumy ustalonej w abonamencie, płacimy naszymi danymi.

Są one kategoryzowane według setek, a może i tysięcy różnych wątków, a wszystkim zarządza sztuczna inteligencja. Główną osią monetyzacji większości z tych serwisów jest to, by sprzedać jak najlepiej wyprofilowane reklamy, które najdokładniej będą pasować do różnych grup docelowych.

Wspólnym mianownikiem wszystkich tych platform jest też to, że każdy użytkownik postrzega je zupełnie inaczej. To, że widzimy jakieś konkretne treści na swoim “wallu”, czyli w głównym oknie aplikacji, to efekt polubienia przez nas konkretnych dziedzin życia lub wchodzenia w interakcje z określonymi osobami.

Inaczej będzie wyglądać główny ekran Facebooka u osoby, która polubiła wiele fanpage’y zespołów punk rockowych, a zupełnie inaczej u fana sportu, który dodatkowo często wchodzi w interakcje na przykład z oficjalnymi profilami polityków w serwisie.

Budowanie swojego cyfrowego „ja”

Żyjemy w czasach, kiedy nasz cyfrowy ślad staje się już niemal tak samo ważny, jak realne życie. Po tym, co udostępniamy w social mediach, oceniają nas dziesiątki, a czasem i setki lub tysiące osób. Nie tylko nasi znajomi, ale i osoby z tak zwanego drugiego kręgu znajomości czy potencjalni pracodawcy.

Doprowadziło to do sytuacji, kiedy w internecie — tak samo, jak w realnym życiu — musimy dobrze ważyć słowa i konsekwentnie budować swoją markę osobową. Może ona zaważyć na tym, czy dostaniemy wymarzoną ofertę pracy oraz na tym, czy nasze posty będą cytowane przez innych, bardziej cenionych, członków społeczności.

Kończą się też czasy, kiedy w sieci możemy po prostu usunąć swoje konto i w razie niepowodzenia zacząć od zera. Wciąż jest to możliwe do wykonania, jednak — cytując klasyka — internet nie zapomina. Jeśli chcemy budować swój cyfrowy profil na serii kłamstw, to jest więcej niż prawdopodobne, że za jakiś czas zostaniemy zdemaskowani.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Różne treści dla różnych osób?

Media społecznościowe bazują na trzech głównych nośnikach treści: tekście, obrazach oraz na plikach wideo. Czasem można je łączyć, jednak co do zasady, podział ten jest bardzo dobrze widoczny i zagospodarowany przez wiodące aplikacje.

Facebook i LinkedIn bazują raczej na tekście. Instagram w dużej mierze żywi się zdjęciami, a TikTok to przykład aplikacji, która odniosła zaskakująco duży sukces w świecie krótkich materiałów wideo. Każdy z nas może więc wybrać dla siebie ten model komunikacji z otoczeniem, gdzie czuje się najpewniej.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!