Akt o usługach cyfrowych - jest porozumienie w sprawie rozporządzenia

Zasady, na podstawie których działają dziś platformy internetowe, opierają się na Dyrektywie o handlu elektronicznym z 2000 r. Przepisy te nie były zmieniane od lat i wymagają gruntownej korekty.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 4 maja 2022

Zakończyły się międzyinstytucjonalne uzgodnienia (trilogi) ws. rozporządzenia Akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act). Dzięki stanowczej postawie strony polskiej udało się doprowadzić do wprowadzenia kilku kluczowych zapisów, m.in. tych dotyczących ochrony wolności słowa – informuje Cyfryzacja KPRM.

Prace nad DSA

Od samego początku prac nad DSA, jako Polska, jasno artykułowaliśmy nasze priorytety – akt musi równoważyć potrzebę szybkiego usuwania nielegalnych treści z Internetu z ochroną wolności wypowiedzi i informacji. W naszym podejściu do DSA wychodziliśmy z założenia, że w internecie najważniejszy jest użytkownik i ochrona jego praw. Zawarte w weekend porozumienie jest co najwyżej pierwszym krokiem w tę stronę – Polska liczy na większą determinację organów unijnych w skutecznym nacisku na międzynarodowe korporacje.

Brak wystarczającej kontroli

Zasady, na podstawie których działają dziś platformy internetowe, opierają się na Dyrektywie o handlu elektronicznym z 2000 r. Przepisy te nie były zmieniane od lat i wymagają gruntownej korekty. Największe międzynarodowe korporacje internetowe nie są poddawane wystarczającej kontroli — ich działania są zbyt często arbitralne i nieprzejrzyste – dzieje się to ze szkodą dla użytkowników oraz ich praw. Jednocześnie wiele z nich brakuje wystarczających działań, aby odpowiadać na rzeczywiste ryzyka takie jak np. szerzenie za ich pośrednictwem szkodliwej dezinformacji.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

SMS od urzędu skarbowego? Lepiej nie odpowiadaćSMS od urzędu skarbowego? Lepiej nie odpowiadaćMikołaj Frączak

Dezinformacja kosztuje ludzkie życie

Uważamy, że takie platformy jak Facebook czy Twitter, w dobie wojny informacyjnej, powinny podejmować zdecydowane działania. Nie widzimy ich w zakresie walki z rosyjską dezinformacją. Postawa instytucji unijnych pokazuje, że brakuje nam odpowiednich narzędzi do walki z tą bronią XXI wieku i niestety akt o usługach cyfrowych nie wpłynie w tym zakresie wystarczająco na zachowanie cyfrowych gigantów — mówi Janusz Cieszyński, sekretarz stanu w KPRM. Bierność i marazm jakimi wykazują się platformy społecznościowe wobec wojny informacyjnej która od tygodni towarzyszy działaniom zbrojnym na Ukrainie wymagają od nas stanowczej reakcji.

Podobnie było w trakcie pandemii – dopiero po kilku miesiącach namysłu, platformy zdecydowały się zaangażować w walkę z dezinformacją dotyczącą szczepionek. Dziś powielanie fałszywych informacji związanych z wojną może znowu kosztować ludzkie życie. Osoby podejmujące decyzje o tym, czy uciekać z Buczy, Borodianki czy Irpienia mogły oprzeć się na zmanipulowanych informacjach i zostać tam, gdzie rosyjskie wojska dopuściły się zbrodni wojennych.– dodaje minister.

Reprezentacja w krajach członkowskich

Wbrew naszym apelom, nie dojdzie np. do przekazania większych kompetencji dla regulatorów krajowych (koordynatorzy ds. usług cyfrowych). W trakcie negocjacji podkreślaliśmy, że koordynator ds. usług cyfrowych miejsca przeznaczenia usługi (tam skąd pochodzą użytkownicy usługi) może dostarczyć nieocenionej wiedzy na temat prawa krajowego i kontekstu lokalnego danego państwa członkowskiego.

Ponadto bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe powinny być odpowiednio reprezentowane na terytorium UE i powinny ustanowić odpowiednie kanały dwustronnej komunikacji, w szczególności z właściwymi organami ze wszystkich państw członkowskich. Dlatego uważamy, że w DSA należało uwzględnić obowiązek potwierdzenia przez usługodawców odbioru korespondencji za pośrednictwem punktu kontaktowego.

Źródło: Cyfryzacja KPRM

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!