Firmowy marketing dla pracowników: jak zbudować świadomość marki w miejscu pracy?

Mimo tego, że każda firma może zainwestować w reklamę w tradycyjnych mediach setki tysięcy czy nawet miliony złotych, to eksperci są zgodni: najlepszym i najbardziej wiarygodnym nośnikiem materiałów promocyjnych jesteśmy my: ludzie. Nie powinno więc nikogo dziwić, że wiele przedsiębiorstw już teraz zastanawia się nad tym, jak podejść do marketingu wewnątrz przedsiębiorstwa.

Firmowy marketing dla pracowników: jak zbudować świadomość marki w miejscu pracy?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 9 września 2021

Czym jest firmowy marketing?

Jest to szereg działań, które w ostatecznym rozrachunku przekuwają się na wzrost popularności firmy lub utrwalenia jej charakterystycznych elementów, na przykład nazwy czy logotypu. Tak naprawdę z marketingiem firmowym spotykamy się setki razy każdego dnia. Towarzyszy nam na stacjach paliw czy w sieci piekarni lub w sklepie budowlanym.

Składową tego modelu marketingu są nawet stroje. Im większa firma, tym sztywniejsze zasady dres coda’u tam obowiązują. W przeciwieństwie do małych, lokalnych firm, pracownik dużej sieci restauracji nie może obsługiwać klienta w stroju, który nie spełnia wytycznych firmy, czyli nie jest na przykład wykonany w określonym kolorze.

W praktyce skutkuje to tym, że firmy dostarczają pracownikom taki ubiór roboczy. Nie jest to tylko i wyłącznie jedna bluza czy koszulka. Zwykle taka „wyprawka” jest dość spora. W wielu sieciach firma dosłownie ubiera pracownika od stóp do głów. Buty czy spodnie, ale i bluzy, a nawet czapeczki, to elementy, które pomagają utrwalić logotyp firmy w oczach odbiorcy.

Im głębiej uda się taki logotyp oraz tradycje związane z firmą zakorzenić, tym większa szansa na to, że taki klient będzie do nas wracał. Niektóre działalności idą nawet o krok dalej i skracają charakterystyczny dystans między klientem a odbiorcą, dążąc do zwracania się do nas po imieniu lub per Ty. To kolejny, jeszcze wyższy poziom marketingu firmowego.

Marketing w firmie dla początkujących

Jeśli chcemy czerpać korzyści z tego modelu promocji, nie musimy nagle kupować całego stroju dla wszystkich pracowników. Paradoksalnie, jeśli takie działania nie są przemyślane, to mogą przynieść o wiele więcej szkód niż pożytku. Dlaczego? Można tu wskazać na przykład na zły wybór kolorów.

Na czym polega workflow?Na czym polega workflow?Mikołaj Frączak

Ma to znaczenie nie tylko estetyczne, ale i w zakresie percepcji. Nasz mózg utożsamia różne kolory z emocjami. Żółtych strojów w firmach nie spotyka się dlatego, że pracownicy w nich źle wyglądają. Chodzi raczej o to, że ten kolor wzbudza nieufność, dystans. Jego przeciwieństwem jest na przykład zieleń czy morskie odcienie błękitu.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

O wiele lepiej będzie rozpocząć firmowy marketing od budowania świadomości logotypu. Dajmy naszym pracownikom użyteczne gadżety z dobrze wyeksponowanym logotypem. Można tu wskazać na przykład na bawełniane siatki, torby podróżne czy plecaki. To akcesoria, które łączą przyjemne z pożytecznym.

Jak wdrażać marketing dla pracowników?

Częstym błędem jest ograniczenie tylko do działu biurowego lub zarządu firmy. Powinno się stawiać na ten model promocji jak najszerzej. Każdy pracownik, bez względu na stanowisko, to świetny nośnik reklamy. Jeśli w firmie pracuje 10 osób w biurze, a 80 na magazynie i produkcji, to zasadnym jest zakup 90 zestawów promocyjnych, a nie tylko dziesięciu dla osób, które pełnią funkcje zarządcze.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!