Zdrowie w firmie: na jakie obszary funkcjonowania zakładu warto zwrócić uwagę?

Jednym z filarów każdej działalności gospodarczej są jej pracownicy. Jeśli osoby zatrudnione w firmie chorują, to nie mogą wykonywać swoich zadań, co w pewnych sytuacjach może skutkować na przykład brakiem możliwości zarobkowania czy utratą klientów. Na jakie obszary zdrowia w miejscu pracy warto zwrócić szczególną uwagę?

Zdrowie w firmie: na jakie obszary funkcjonowania zakładu warto zwrócić uwagę?
  • Michał Górecki
  • /
  • 10 września 2021

Co składa się na troskę o zdrowie pracownika w miejscu pracy?

Mimo tego, że właściwe urządzenie stanowiska, na którym dany pracownik wykonuje swoje obowiązki, ma kluczowe znaczenie, to nie jest to jedyny obszar, na jaki warto zwrócić szczególną uwagę w działalnościach gospodarczych. Takich punktów jest o wiele więcej.

Ważnym obszarem, który może zaważyć na tym, czy zatrudnione przez nas osoby będą cieszyć się dobrym zdrowiem może być już sam fakt przestrzegania zasad BHP. Dotyczy to zwłaszcza osób pracujących fizycznie i nie zawsze wskazuje na złą wolę pracownika.

Jeśli pracujący w naszej firmie przenoszą duże i ciężkie paczki, często dochodzi do wyścigów na zasadzie “kto udźwignie więcej”. Takie zachowania w firmie zawsze trzeba piętnować, bo mogą prowadzić do groźnych kontuzji, a także — z punktu widzenia pracodawcy — do szeregu kontroli.

Zapewnijmy pracownikom odpowiedni sprzęt do pracy, a także uczulmy kierownika działu, by ten przykładał szczególną uwagę do tego, by osoby zatrudnione nie przeciążały się i nie próbowały podnosić paczek zbyt ciężkich, o dużych gabarytach.

Troska o zdrowie załogi, a konserwacja urządzeń

Nawet jeśli osoby zatrudnione w działalności gospodarczej mają kupione idealne, ergonomiczne fotele, ale nie dbamy na przykład o zasady związane z utylizacją zużytych tonerów z drukarki laserowej, to mogą pojawić się problemy zdrowotne. Niestety, ale podobne sytuacje można mnożyć.

Jak dokonać właściwej analizy ryzyka?Jak dokonać właściwej analizy ryzyka?Mikołaj Frączak

Nawet najlepszy komputer nie powstrzyma rozwoju pleśni na ścianie, która wylęga się w firmie od kilku miesięcy, a szef nic z tym nie robi. A to prosta droga do problemów skórnych i schorzeń układu oddechowego, które mogą wyłączyć pracowników z życia firmy na kilka dobrych tygodni.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

W podobnym tonie można wypowiedzieć się na przykład o zagrzybionej klimatyzacji czy pełnym rdzy kranie, z którego pracownicy muszą pobierać wodę, jaką następnie wlewają do czajnika, gdzie zebrała się pokaźna ilość kamienia. Często to właśnie te małe rzeczy decydują o stanie zdrowia załogi.

Zdrowie w firmie a komfort termiczny

Kolejna kwestia dotyczy naszej termiki. Zapewnijmy pracownikom dostęp do pomieszczenia, gdzie będzie panowała optymalna do pracy temperatura. Wytyczne różnią się w zależności od branży i modelu spędzania czasu w firmie, jednak na przykład dla firm biurowych idealne rozwiązanie to około 21-22 stopni na plusie.

Warto upewnić się też, że w zimie, kiedy musimy dogrzewać metraż, powietrze nie jest zbyt suche. Z pomocą może nam przyjść nawet prosty wilgotnościomierz. Zawsze warto zainwestować też w oczyszczacz powietrza, by szybko pozbyć się szkodliwych pyłów PM 2,5 i PM 10, a także alergenów. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: zdrowie
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!