Jak dokonać właściwej analizy ryzyka?

Zarządzanie ryzykiem to temat, który wciąż wzbudza wiele emocji. Narosło też wokół niego sporo mitów. Jeśli nieopatrznie się do nich zastosujemy, to bardzo łatwo o wpędzenie się w spore kłopoty. Zatem jak dokonać właściwej analizy ryzyka?

Jak dokonać właściwej analizy ryzyka?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 1 kwietnia 2021

Jak dokonać właściwej analizy ryzyka?

Istnieje wiele różnych zagrożeń, które mogą dotknąć każdej działalności gospodarczej. Od jednoosobowej firmy po prężnie działającą korporację, która jest obecna na wielu liczących się w Europie i na świecie rynkach. Czasem problem nie leży nawet w firmie jako takiej, jest na przykład efektem zawirowań w gospodarce.

Doskonałym przykładem, który akurat jest bardzo na czasie, może być pandemia choroby o ogólnoświatowym zasięgu, która powoduje zamknięcie lub ograniczenie działalności w wybranych sektorach gospodarki. To zdarzenie bardzo trudne do przewidzenia, a jednocześnie — jak pokazał nam cały 2020 rok — całkiem prawdopodobne.

Dobra firma to taka, która ma przygotowanych choćby kilka podstawowych schematów zarządzania w razie wystąpienia sytuacji awaryjnych. Można przygotować się na nie na wielu płaszczyznach, co pozwoli chronić zarówno finanse, jak i wizerunek przedsiębiorstwa.

W jakich obszarach warto dysponować analizą ryzyka?

Poza sytuacjami takimi, jak pandemia, bez wątpienia warto dysponować scenariuszem działania w razie tak zwanych kryzysów wizerunkowych. Nie zawsze muszą wynikać one z naszej winy, jednak — czy tego chcemy, czy nie — czasem możemy zostać z jakąś przykrą sytuacją powiązani.

Byłoby dobrze, gdyby problem nie rzutował na firmę i nie spowodował spadku wartości jej aktywów. Jeśli nasze przedsiębiorstwo ma dział PR lub rzecznika prasowego, zdecydowanie warto wdrożyć i ten obszar do analizy ryzyka, by osoba, która odpowiada za komunikację z mediami, wiedziała, jak w takiej sytuacji się zachować i jak zadbać o prawidłowy obieg informacji.

Pamiętajmy też o tym, że budowa strategii zaczyna się od identyfikacji problemu. Jeśli nie wiemy, co nam zagraża, nie jesteśmy w stanie się na to zagrożenie przygotować. Warto skorzystać z porad firm wyspecjalizowanych w analizie ryzyka, bo potrafią one patrzeć poza schematem. 

Czy tego chcemy, czy nie, trudno o wskazanie w stu procentach obiektywnego szefa, kierownika czy menedżera wyższego szczebla. Praktyka pokazuje, że osobom, które są zawodowo związane z firmą, często umyka wiele kwestii, które dla zewnętrznych podwykonawców są wręcz oczywiste.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Dokonanie właściwej analizy ryzyka — jak szybko przejść przez cały proces?

Zdecydowanie warto rozpocząć od tego, że nie ma jednej, uniwersalnej ścieżki analizy ryzyka dla wszystkich firm. Mało tego, to, że działalność naszego znajomego, który działa w tym samym obszarze rynku co my, wykazała kilka konkretnych zagrożeń, nie oznacza, że i nasza firma będzie musiała się z nimi mierzyć.

Dużą rolę zawsze odgrywa czynnik ludzki. Nawet firmy handlujące tymi samymi produktami mają zupełnie innych pracowników, którzy z kolei mogą wygenerować zupełnie inne problemy, jakim będzie trzeba zaradzić właśnie poprzez profesjonalnie wykonaną analizę ryzyka.

Bardzo dobrą praktyką podczas tworzenia takiego dokumentu jest dopuszczenie do głosu wszystkich pracowników: od właściciela firmy przez kierowników, po osoby, które w naszym przedsiębiorstwie sprzątają lub pracują na niższych stanowiskach. Bardzo często zdarza się, że to właśnie załoga niższego szczebla wnosi wiele konstruktywnych uwag, które umykają kierownictwu. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
Czym jest FLoC i profilowanie reklam?
przeglądarki

Czym jest FLoC i profilowanie reklam?

Do czego służy FLoC? Jak z niego korzystać? Czym jest kohorta? Czy kohorta może się zmienić? Jak FLoC wpłynie na dopasowanie i profilowanie reklam w kontekście prywatności? Czy ciasteczka reklamowe...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!