Kancelaria Liberty wzywa

Czy należy się przejmować wiadomością od Kancelarii Liberty? Kolejna forma straszenia przedsiębiorców przepisami i karami. Musi być skuteczna skoro proceder trwa od kilku miesięcy. Zobacz, czy warto się martwić.

Kancelaria Liberty wzywa

-

14 września 2016

Historia z masową wysyłką wiadomości e-mail do dużej bazy adresatów sięga stycznia 2016 r. Odbiorcami są różne osoby i firmy. Nawet nasza firma otrzymała taką wiadomość kilka razy. GIODO na swojej stronie internetowej przestrzega przed wiadomościami wysyłanymi przez rzekomą kancelarię. Ze wstępnej analizy wiadomości wynika, że osoba wysyłająca ten SPAM, wprowadza adresatów wiadomości w błąd, zobowiązując ich do zgłoszenia zbiorów danych do rejestracji, bez względu na to, czy taki obowiązek ich dotyczy, czy nie. Nie informują bowiem, że ustawa o ochronie danych osobowych zwalnia z tego obowiązku, określając, jakich konkretnie sytuacji to dotyczy.

Kancelaria Liberty — czy jest się czego bać?

Bez wątpienia przepisy jakie przytaczane są w wiadomości są prawdą. Ich interpretacja już nie jest tak oczywista jak pisze rzekoma kancelaria. Fakt jest taki, że każdy przedsiębiorca, który przetwarza dane osobowe ma pewne obowiązki wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych i grożą mu konsekwencje prawne i finansowe za niedopełnienie obowiązków. Jeżeli w firmie nie został wyznaczony Administrator Bezpieczeństwa Informacji oraz są zbiory danych osobowych, które nie podlegają pod wyjątki ustawowe, firma powinna dokonać zgłoszenia takiego zbioru do GIODO.

W szczególności zbiory zwolnione z obowiązku rejestracji to zbiory danych osobowych:

  • prowadzone jedynie w formie papierowej lub
  • pracowników lub
  • prowadzone jedynie w celu wystawienia faktury (nie dotyczy działalności internetowej).

Każda firma bez względu na to, czy ma zbiory zwolnione z rejestracji, czy też nie powinna prowadzić dokumentację z zakresu ochrony danych osobowych tj. Politykę bezpieczeństwa i Instrukcję zarzadzania systemem informatycznym.

Tyle na temat obowiązków. Reszta z wiadomości przesyłanej przez Kancelarię Liberty jest mocno naciągana.

Analiza wiadomości

Analizując pozostałą treść wiadomości

  1. Kancelaria Liberty – nie ma takiej kancelarii – podmiot po prostu nie istnieje. Skąd to wiemy?Sprawdziliśmy rejestry KRS i rejestry GUS — nie ma takiego podmiotu.  
  2. Nikt nie sprawdza, czy firma powinna zarejestrować jakiekolwiek zbiory w GIODO. Skąd to wiemy?Wiadomość otrzymują osoby prywatne, a także firmy, które podlegają pod wyjątki ustawowe.  
  3. Nikt nie sprawdza, czy firma ma zarejestrowaną bazę w GIODO, czy też jej nie ma – wiadomości są wysyłane w ciemno do bazy mailingowej. Skąd to wiemy?Wiadomość otrzymują firmy, które mają wszystko zgłoszone i prowadzone zgodnie z wymogami przepisów prawa.  
  4. Podawany termin 3 dniowy na uzupełnienie braków ma na celu wzbudzenie (głównie we właścicielu firmy) strachu doniesienia do GIODO i potencjalnych kar.  
  5. Czy Kancelaria Liberty (która nie istnieje) może na mnie donieść i GIODO mnie ukarze?Nie może – ponieważ nie istnieje. Po drugie to GIODO decyduje o przeprowadzeniu czynności kontrolnych.

Jaki jest cel przesyłanej wiadomości?

Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. W wiadomości e-mail są przesyłane linki to firm/ stron WWW, które oferują uregulowanie kwestii związanych z rejestracją zbioru w GIODO oraz oferują opracowanie dokumentacji. Z reguły linków jest trzy, gdzie można zapoznać się z ofertą, przy czym dwie propozycje są rażąco wyższe kwotowo od ostatniej trzeciej. Jeżeli nieświadomy przedsiębiorca się wystraszy po otrzymaniu wiadomości, zobaczy trzy oferty, z czego jedna będzie przystępna cenowo, wówczas prawdopodobnie dokona zakupu, wątpliwej jakości usługi.

Co zrobić z wiadomością od Kancelarii Liberty

Samą wiadomość można skasować. Nie trzeba na nią odpisywać i wchodzić w dyskusję z osobami, które ewidentnie wysyłają SPAM oraz zastraszają przedsiębiorców, grożąc im karami i donosem do GIODO.

Jeżeli firma ma nieuregulowane obowiązki wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych, trzeba je po prostu uzupełnić, opracowując dokumentację i rejestrując zbiory w GIODO.

Jeżeli nie masz zarejestrowanego zbioru w GIODO zobacz jak można zrobić to samodzielnie. Bezpłatny poradnik rejestracji w GIODO krok po kroku.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia
o którym mowa w akrtykule?

Udostępnij:

Newsletter RODO

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach prawnych. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!