Kolejna próba oszustwa „na InPost”. Tym razem przez skrzynki e-mail
Podszywanie się pod „InPost” za pomocą SMS-ów to nie wszystko. Teraz cyberprzestępcy namierzają ofiary za pomocą ataków poprzez pocztę elektroniczną.

- Michał Górecki
- /
- 26 stycznia 2022
Oszustwo na przesyłkę
Pod koniec ubiegłego roku specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa ostrzegali przed fałszywymi wiadomościami, w których oszuści podszywali się pod operatora pocztowego InPost. Ofiara otrzymywała SMS o zatrzymaniu paczki z tytułu niedopłaty niewielkiej kwoty. Aby „odblokować” przesyłkę niezbędne było kliknięcie w link i podanie danych logowania do bankowości. W efekcie można było stracić wszystkie środki z konta, do którego dane zostały podane.
Cyberprzestępcy podsyłają phishingową stroną
Obecnie oszuści zmienili kanał, przez który rozsyłają tego typu informacje. Jak przekazują eksperci ESET, od 12 stycznia ESET blokuje jako phishingową stronę "inpost[-]sledzenie[-]przesylek[.]com, ale wielu odbiorców nadal otrzymuje kierujące na nią wiadomości e-mail.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Płacisz rachunki za gaz? Uważaj na oszustów w sieciMikołaj Frączak
Jak wygląda wiadomość od cyberprzestępców?
Tak brzmi treść wiadomości rozsyłanej przez oszustów [pisownia oryginalna]:
„Drogi Kliencie, Informujemy, źe przesyłka 2938 **** 7463 opuściła nasze magazyny, ale nie mozna jej dostarczyć w przewidywanym terminie z powod nieprawidłowego adresu dostany. Preewidywana data dostawy : 20.01.2022 / 11:30 — 15:00
Aby otrzymać ja w przewidywanym terminie, prosimy o podanie prawidłowego adresu i wniesienie nowej opłaty za dostawę (1,59 zł) WYPEŁNIJ MÓJ KOMPLETNY ADRES DOSTAWY”
Komentarz eksperta ESET
- To dość regularny typ phishingu wykorzystujący markę InPost. Po kliknięciu w link znajdujący się w mailu użytkownik przenoszony jest do fałszywej strony, która wyłudza dane karty płatniczej oraz jednorazowy kod z wiadomości SMS. Na zakończenie procedury użytkownik otrzymuje komunikat "Ta karta nie jest akceptowana. Użyj innej karty.", co ma skłonić go do powtórzenia procedury i podania danych kolejnej kart – wyjaśnia Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa w ESET.
- Choć serwis, do którego kieruje korespondencja od oszustów, wykorzystuje elementy graficznej identyfikacji firmy InPost, to komunikat napisany jest sztucznym językiem i zawiera liczne błędy oraz literówki. To oczywiście powinno być wystarczającym sygnałem ostrzegawczym. Aby uchronić się przed oszustwem, nie należy podejmować żadnych działań, a tym bardziej klikać w dołączony do wiadomości link — przestrzega ekspert ESET.
Poczta Polska też pod ostrzałem cyberprzestępców
Jeśli uważacie, że cyberprzestępcy omijają Pocztę Polską szerokim łukiem, to nic z tego. Także klientów narodowego operatora pocztowego dotykają popularne ataki phishingowe i smishingowe. SMS z Poczty? Uważaj Cyberprzestępcy nie ustają w działaniach, które mają na celu wyłudzenie pieniędzy od klientów Poczty Polskiej. W ostatnich dniach powtarzają się ataki na klientów.
Sprawcy podszywają się pod Pocztę w wysłanych SMS-ach, w których informują o konieczności dopłaty do oczekiwanej rzekomej przesyłki. W innym wariancie przekrętu oszuści telefonują do klientów Poczty, by zdobyć ich adres także pod pretekstem oczekującej do doręczenia przesyłki. Szukają danych adresowych informacji o wartościowych przedmiotach. Prosimy o zachowanie ostrożności.
Źródło: ESET, własne
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?