Korzystacie z Facebook Marketplace? Uwaga, oto najpopularniejsze oszustwa na platformie

Facebook Marketplace. Dobre miejsce, aby sprzedać szybko niepotrzebne już przedmioty. Co najważniejsze blisko i bez konieczności wysyłki. Ale to też miejsce, gdzie mogą pojawić się oszustwa, o których opowiada ekspert firmy ESET.

  • Michał Górecki
  • /
  • 15 lipca 2022

W ubiegłym roku Facebook Marketplace przekroczył granicę miliarda użytkowników. Platforma umożliwia bezproblemowe kupowanie i sprzedawanie przedmiotów pomiędzy użytkownikami popularnego serwisu.

Badania firmy ESET wykazały, że jeden na sześciu respondentów został oszukany na portalu. Jak każdy rynek online, również Facebook Marketplace przyciąga wielu oszustów, którzy bez skrupułów polują na łatwowiernych użytkowników. Ekspert cyberbezpieczeństwa ESET radzi, na co należy uważać, kupując lub sprzedając rzeczy na rynku online.

Gdy przedmiot z ogłoszenia nie ma nic wspólnego z rzeczywistością

Ogłoszeniodawcy mogą wystawić na platformie produkt, który z pozoru wygląda dobrze – przynajmniej na załączonych zdjęciach. Niestety po dostarczeniu przesyłki do domu może okazać się, że produkt jest zepsuty lub wybrakowany. Jest to szczególnie kłopotliwe w przypadku zakupu wszelkiego rodzaju elektroniki, ponieważ decydując się na ogłoszenia z drugiego końca kraju, nie mamy zwykle możliwości sprawdzenia, czy sprzęt działa prawidłowo. Taka sytuacja jest prawdopodobna, gdy sprzedawca zwyczajnie nie ma skrupułów lub mamy do czynienia z profesjonalnym oszustem, który naciąga nieświadomych użytkowników na masową skalę.

Podróbki

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Szczególnie często, w przestrzeni online, dostępne są markowe ubrania, perfumy, biżuteria i kosmetyki. Jeśli nie mamy możliwości umówienia się na odbiór osobisty, to trudno będzie ustalić, czy wystawione przedmioty są oryginalne. Nierzadko zdjęcia w ogłoszeniu nie są dla nas pomocne. Niskiej jakości zdjęcia produktu mogą skutecznie ukryć szczegóły, które pomogłyby zdemaskować oszustwo — mówi Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa ESET — Każdy z nas szuka okazji. Najlepszych produktów w jak najniższej cenie. Warto przy tym pamiętać, żeby odpuścić oferty zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe, gdyż właśnie za nimi najczęściej czają się oszuści. Przeglądając ogłoszenia, zwróćmy uwagę na te lokalne, aby przed zakupem mieć możliwość sprawdzenia osobiście, czy przedmiot jest zgodny z opisem — dodaje.

Oszustwa Google Voice

Jednym z przykładów oszustw na platformie Facebook Marketplace jest sytuacja, w której oszust zgadza się kupić przedmiot z ogłoszenia ofiary. Prosi jednak, aby przenieść dalszą rozmowę na inną, niemonitorowaną platformę, taką jak WhatsApp. Następnym krokiem jest prośba do ogłoszeniodawcy o uwierzytelnienie się kodem weryfikacyjnym. W rzeczywistości kod wysłany na telefon sprzedającego to dwuskładnikowy kod uwierzytelniający wysłany przez Google Voice i zainicjonowany przez oszusta. Taki zabieg umożliwia przestępcom założenie konta przy użyciu numeru telefonu sprzedawcy, który może zostać wykorzystany w kolejnych oszustwach. Jeśli przestępcom uda się wejść w posiadanie większej ilości informacji o swojej ofierze, to mogą próbować otworzyć konta w jej imieniu lub uzyskać dostęp do już istniejących, które wykorzystują te same dane logowania.

Premiera Nokia T10, czyli tablet idealny dla całej rodzinyPremiera Nokia T10, czyli tablet idealny dla całej rodzinyMikołaj Frączak

Oszuści liczą na nieuważność użytkowników

Nie każdy użytkownik jest biegły w transakcjach online. Osoby starsze mogą mieć większe problemy z platformą lub mogą być bardziej łatwowierne w stosunku do oszustów internetowych. Zdrowa dawka sceptycyzmu to podstawa, szczególnie kiedy mówimy o poruszaniu się w przestrzeni wirtualnej. Zanim podejmiemy jakąkolwiek decyzję i wydamy pieniądze, warto ją dobrze przemyśleć. Dotyczy to zarówno kupujących, jak i sprzedających.

Fałszywa informacja o przelaniu kwoty 

Jednym z klasycznych scenariuszy jest poinformowanie sprzedającego, że kupujący przelał na jego konto za dużą kwotę i prosi o zwrot różnicy. Dla uwiarygodnienia oszustwa przesyła zrzut ekranu, na którym widać szczegóły rzekomej transakcji. Po zrealizowaniu przelewu na konto kupującego okazuje się, że w rzeczywistości żadnej transakcji nigdy nie było, a zwrócona przez sprzedawcę nadpłata trafia na konto oszusta — mówi Kamil Sadkowski. — Kolejnym powszechnym oszustwem jest sprzedanie przedmiotu i pobranie pieniędzy, ale nie dostarczenie go do kupującego — dodaje.

Fałszywe prezenty i wiadomości phishingowe

Jednym ze sposobów na uzyskanie przez oszustów dodatkowych informacji o użytkowniku jest rozsyłanie darmowych ofert za pośrednictwem Facebook Marketplace. Ofiara takiego ataku wierzy, że wystarczy kliknąć w link i uzupełnić dane osobowe, aby znaleźć się w kolejce po darmowe, luksusowe przedmioty lub inne oferty specjalne. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest podanie danych na stronie, do której przeniósł użytkownika link znajdujący się w wiadomości phishingowej. Taki zabieg ma na celu pozyskanie danych ofiary ataku, aby wykorzystać je w kolejnych oszustwach lub próbach kradzieży tożsamości.

Oszustwa ubezpieczeniowe

Sprzedawcy drogich przedmiotów opublikowanych na Facebook Marketplace mogą być celem nieuczciwych kupujących, którzy zgadzają się zapłacić za wysyłkę i przesyłają nawet fałszywą fakturę, aby to udowodnić. Jest tylko jeden haczyk, sprzedawca musi uiścić niewielką opłatę za ubezpieczenie przesyłki. Może to być stosunkowo niewielka kwota w porównaniu do wystawionego przedmiotu, co może skłonić sprzedawcę do pokrycia takiego fałszywego ubezpieczenia.

Źródło: ESET

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!