Na co musi zwrócić uwagę pacjent, przychodząc do lekarza?

Głośne wejście przepisów RODO w życie nie ominęło lekarzy i pacjentów. I jedna i druga strona powinna zwracać szczególną uwagę na zbieranie i ochronę danych osobowych wrażliwych - od wywieszonej listy pacjentów, przez rejestrację aż po identyfikator lekarzy lub pielęgniarzy. Oprócz tego placówki lecznicze powinny pamiętać o godności pacjenta.

Na co musi zwrócić uwagę pacjent, przychodząc do lekarza?

Katarzyna Grum

30 kwietnia 2019

Głośne wejście przepisów RODO w życie nie ominęło lekarzy i pacjentów. I jedna i druga strona powinna zwracać szczególną uwagę na zbieranie i ochronę danych osobowych wrażliwych - od wywieszonej listy pacjentów, przez rejestrację aż po identyfikator lekarzy lub pielęgniarzy. Oprócz tego placówki lecznicze powinny pamiętać o godności pacjenta.

Czym są dane szczególne? 

Dane szczególne to dane ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych, oraz dane genetyczne, dane  biometryczne, dane dotyczące zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej osoby fizycznej.

My skupimy się na danych dotyczących zdrowia, czyli danych osobowych o zdrowiu fizycznym lub psychicznym osoby fizycznej, włączając w to korzystanie z usług opieki zdrowotnej. Taki rodzaj danych ujawnia informacje o stanie zdrowia.

Do nich zaliczają się:

  • dane medyczne,

  • dane laboratoryjne,

  • informacje o chorobie i niepełnosprawności,
  • historia medyczna,

  • informacje o leczeniu klinicznym.

Na co pacjent powinien zwrócić uwagę w placówce zdrowia?

  • Przychodnie, szpitale lub inne placówki powinny zapewnić pacjentom poczucie prywatności oraz poszanować ich intymność.

  • Przy okienku podczas rejestracji powinna znajdować się jedna osoba lub osoba z opiekunem. Warto, by oddzielić okienko ścianką, oddalić od siebie stanowiska lub w odpowiedniej odległości umieścić linię, za którą powinien znajdować się kolejny interesant - ewentualnie z opiekunem.

  • Podczas wizyty pacjent nie powinien mieć dostępu do np. papierowych historii choroby, które leżą na biurku lekarza i pozwalają na odczyt danych kolejnych pacjentów.

  • Pacjent powinien zadbać o to, aby wskazać osobę upoważnioną do uzyskiwania informacji o stanie jego zdrowia, ponieważ nawet proste odebranie wyników badania może stanowić problem.

  • Według prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych - Edyty Bielak-Jomaa, powinno się również zadbać o oddzielne stanowisko dla rejestracji telefonicznych, ponieważ dane mogą być głośno odczytywane.

  • W tym miejscu należy poruszyć kwestię list pacjentów oczekujących na wizytę. Nie tak dawno Internet obiegło zdjęcie listy pacjentów - nie z ich danymi, a nadanymi im pseudonimami z kreskówek. Prezes UODO jasno stwierdza, że taka sytuacja nie może mieć miejsca. Za to proponuje proste rozwiązania: zapraszanie pacjentów do gabinetu według godziny zapisów lub wprowadzenie numerków dla pacjentów. Idealnym sposobem byłaby elektroniczna rejestracja, jednak nie każdą placówkę zdrowia stać na takie rozwiązanie.

  • Warto wspomnieć o koniecznej zmianie mentalnej w postępowaniu zarówno lekarza, jak i pacjenta. Wychodzenie i zapraszanie kolejnego pacjenta przez lekarza nie zawsze jest standardowym rozwiązaniem, a sami pacjenci również nie oczekują na wezwanie, tylko od razu po wyjściu poprzedniego pacjenta “szturmują” drzwi gabinetu. Przy obecnym sposobie prowadzenia wizyty, nie kończy się ona na wyjściu pacjenta z gabinetu. Lekarz może potrzebować chwili na tzw. papierologię, czyli uzupełnienie karty pacjenta lub wysłanie elektronicznego zwolnienia czy recepty.

Należy również wspomnieć, że personel medyczny w pierwszej kolejności ma obowiązek zadbać o zdrowie i życie pacjenta - nawet gdyby przepisy o ochronie danych osobowych zostałyby naruszone.

Przepisy RODO nie są przestrzegane. Co może zrobić pacjent?

Odpowiedzialność za przetwarzanie tych danych, jak również za to, żeby one nigdzie nie wyciekły, ponosi przede wszystkim administrator danych. Na pierwszej linii frontu ochrony tych danych jest jednak pracownik podlegający obowiązkowi zachowania tajemnicy zawodowej, czyli w pierwszej kolejności lekarz. Ale także zlecający przetwarzanie danych w ramach placówki (np. sekretarce), kierownik oddziału lub ordynator - mówi prezes UODO Edyty Bielak-Jomaa.

Jeżeli pacjent zauważy, że przepisy dotyczące ochrony i przetwarzania danych osobowych nie są respektowane, to w pierwszej kolejności powinien to zgłosić do administratora danych osobowych lub złożyć skargę do Prezesa UODO.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia
o którym mowa w akrtykule?

Udostępnij:

Popularne tematy

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2020
Blog prawny dla firm
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
RODO Magazyn
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO

Newsletter RODO

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach prawnych. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!