Słaby zasięg komórkowy w biurze, co robić?

Nie ma nic gorszego w trakcie ważnej rozmowy telefonicznej, niż fatalna jakość połączenia lub jego przerwanie. Zdarza się też, że klient zamiast naszego głosu usłyszy komunikat o niedostępnym abonencie. A przecież mamy włączony telefon! Masz słaby zasięg telefonii komórkowej w biurze? Sprawdź, co możesz zrobić.

  • Anna Malinowska
  • /
  • 9 kwietnia 2021

Czy mapa zasięgu jest podstawą do reklamacji?

Nieco starsi czytelnicy zapewne pamiętają, tradycyjne, papierowe mapy drogowe z naniesionym orientacyjnym zasięgiem operatorów komórkowych, które były rozdawane wraz z ulotkami w punktach obsługi klientów. Dziś zastąpiły je znacznie dokładniejsze mapy internetowe, na których możemy sprawdzić dostępność usług nawet dla pojedynczego budynku.

Co jednak można zrobić, kiedy informacje zaznaczone różnymi kolorami na mapie nijak się mają do rzeczywistości, a w miejscu, w którym powinno działać stabilne LTE, mamy ledwo 3G i to na dwie kreski?

Po pierwsze, mapa zasięgu publikowana na stronie operatora jest przede wszystkim materiałem poglądowym. Jej podstawowym problemem jest to, że z obiektywnych przyczyn nie jest w stanie określić zmian w mocy sygnału spowodowanych na przykład architekturą budynku. Może się okazać, że z uwagi na położenie najbliższego nadajnika, w pomieszczeniach od południowej strony budynku zasięg jest świetny, a od północnej pozostawia wiele do życzenia. Choćby z tego powodu, rozbieżności między mapą zasięgu a rzeczywistym natężeniem sygnału nie mogą być podstawą do wypowiedzenia umowy bez konsekwencji.

Jak bezpiecznie korzystać z chmury hybrydowej?Jak bezpiecznie korzystać z chmury hybrydowej? Jan Wróblewski

Czy mogę zerwać umowę z operatorem z powodu braku zasięgu?

Niestety widać tutaj pewną dysproporcję w relacji operator – klient. Ten drugi, w wielu przypadkach jest zdecydowanie słabszą stroną. Dlaczego? Problemem jest istota usług mobilnych. O ile w przypadku telefonu stacjonarnego, świadczenie usług jest przypisane do danej lokalizacji, o tyle w przypadku usług mobilnych, z definicji mają być świadczone wszędzie z zastrzeżeniem „w ramach zasięgu sieci i jej możliwości technicznych”. To zamyka nam pole do podejmowania radykalnych decyzji, np. co do pożegnania z dotychczasowym usługodawcą. Pamiętajmy jednak, że możemy złożyć reklamację!

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Reklamacja z powodu słabego zasięgu

Jeżeli mamy stałe lub często powtarzające się problemy z zasięgiem telefonii komórkowej, powinniśmy zgłosić się do naszego operatora. Firmy telekomunikacyjne mają pewne procedury na taką ewentualność. Zdarza się, że interwencja przynosi spodziewane skutki, jeśli telekom podejmie decyzję o „doświetleniu” sygnału. Może to nastąpić w ramach zmian w konfiguracji wieży BTS lub poprzez instalację specjalnych urządzeń zwiększających sygnał. Pamiętajmy jednak, by nie montować samodzielnie tzw. repeatrów GSM, które choć mogą doraźnie poprawić sytuację, są urządzeniami zabronionymi do samodzielnego wykorzystania. Kary za stosowanie takich urządzeń, które o ile nam poprawią zasięg, pewnie popsują go innym, sięgają 1000 złotych, a w przypadku recydywy, mogą być znacznie bardziej dotkliwe.

Usługa telekomunikacyjna na próbę

Trzeba pamiętać, że operatorom również zależy na dobrej opinii i stosują różne działania, które mają zapobiec ewentualnemu rozczarowaniu. Jednym z nich jest oferowanie usług na próbę. Zresztą zgodnie z prawem konsumenta, mamy krótki, ale wystarczający czas na rezygnację z usług i odstąpienie od umowy. Jedną z przyczyn może być właśnie omawiany słaby zasięg w miejscu pracy.

W przypadku internetu mobilnego można skorzystać z dodatkowych anten, które poprawią działanie modemu. W większości przypadków są to urządzenia kierunkowe, a zatem powinny być skierowane w stronę nadajnika naszego operatora. Informację na temat jego lokalizacji powinien przekazać nam pracownik biura obsługi klienta (to nie jest żadna tajemnica!). Najbliższy BTS możemy wyszukać także na mapie www.btsearch.pl.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!