Co to jest DRaaS?
Na czym polega odzyskiwanie danych po awarii? Jak działa DRaaS? Co to jest RTO? Co to jest RPO?
- Jan Wróblewski
- /
- 15 marca 2021
Czym jest DRaaS?
DRaaS, to skrót od Disaster Recovery as a Service, czyli odzyskiwanie po awarii jako usługa. DRaaS zapewnia firmom opcję tzw. outsourcingu, czyli przejęcia przez specjalistyczną firmę części obowiązków innego podmiotu. W tym wypadku ochrony infrastruktury IT i powiązanych aplikacji przed klęskami żywiołowymi i cyfrowymi.
Chodzi o takie wydarzenia, jak:
awaria sprzętu,
awaria zasilania,
problemy z połączeniem światłowodowym,
zalania,
pożary,
ataki cybernetyczne.
Warto wiedzieć, że przy odzyskiwaniu wykorzystuje się opłacalne połączenie sprzętu i technologii chmury. Ma to na celu zapewnienie tworzenia kopii zapasowych infrastruktury IT w czasie rzeczywistym. To z kolei pozwala zminimalizować przestoje usług podczas odtwarzania po awarii. Co ważne, DRaaS jest pierwszą usługą w chmurze, która obejmuje całą infrastrukturę produkcyjną, czyli wszystkie serwery i pamięci masowe
Jak działa DRaaS?
DRaaS wykorzystuje połączenie sprzętu i infrastruktury opartej na chmurze, i zapewnia rozwiązania do odtwarzania po awarii. Są one bardziej efektywne w porównaniu do typowych wewnętrznych procedur odzyskiwania po awarii. Dzieje się tak, ponieważ DRaaS wykorzystuje elastyczność chmury, całkowicie replikując krytyczną infrastrukturę IT firmy, w tym również środowisko usługowe i serwerowe, które jest niezbędne do dalszego działania.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Jakie są cele DRaaS?
Na podstawowe cele DRaaS składają się:
zastrzeżenia dotyczące czasu odtwarzania (RTO — Recovery Time Objective),
oraz cele punktów odzyskiwania (RPO — Recovery Point Objective).
RTO to maksymalny czas, przez który aplikacja może być niedostępna dla firmy podczas awarii. Zwykle jest on mierzony w minutach.
RPO to z kolei okres czasu, w którym nastąpiłaby utrata danych, którego firma jest gotowa doświadczyć podczas katastrofy. Zazwyczaj jest on mierzony w sekundach. Zarówno RTO i RPO mają wpływ na koszty usługi. Należy wiedzieć, że tworzenie kopii zapasowych danych co godzinę jest tańsze niż robienie tego co minutę.
Dlaczego akurat DRaaS?
W przypadku firm, które w pełni replikują swoją istniejącą infrastrukturę IT w drugim centrum danych, DRaaS jest w stanie pomóc w obniżeniu kosztów i przestojów. Zazwyczaj wymienia się dwa główne powody, dla których DRaaS jest nie tylko tańszym, ale również wydajniejszym rozwiązaniem od wewnętrznego odzyskiwania po awarii.
Po pierwsze, dostawcy DRaaS nie są zobligowani do świadczenia aktywnych usług swoim użytkownikom końcowym. Oznacza to, że jeśli nie jesteśmy w środku zdarzenia/katastrofy, to nie używamy zasobów obliczeniowych dostawcy DRaaS.
Po drugie dostawcy DRaaS używają wysokowydajnego oprogramowania. To z kolei umożliwia klientom współdzielenie zasobów, co oznacza, że gdy nie używamy zasobów obliczeniowych DRaaS, może robić to inny klient. Elastyczna infrastruktura obliczeniowa w połączeniu z zwirtualizowanymi serwerami zmniejszają potrzeby infrastruktury fizycznej dostawcy DRaaS i tym samym znacznie zmniejszają koszty dla klienta końcowego.
Warto wiedzieć, że DRaaS to coś więcej niż zwykły dostawca usług zapasowych. W założeniu obsługuje on nie tylko całą niezbędną infrastrukturę i konfiguracje, ale również funkcje, tak by móc całkowicie zastąpić usługę na żywo w przypadku awarii. Obecnie, praktycznie żadna firma nie jest w stanie zlekceważyć jakiejkolwiek awarii sieci na dzisiejszym rynku, szczególnie biorąc pod uwagę wysokie koszty przestojów.
Jakie są zalety i wady DRaaS?
Outsourcing (danych firmowych i procedur odtwarzania po awarii) jest zarówno największą korzyścią, jak i największym ryzykiem związanym z korzystaniem z DRaaS. Za duże ułatwienie, możemy uznać fakt, iż w przypadku awarii polegamy na dostawcy DRaaS, który zgodnie z umową powinien prawidłowo wdrożyć wszystkie plany ciągłości działania i odtwarzania po awarii. Charakter DRaaS pozwala też dostawcom obniżyć koszty, poprzez wykorzystanie zasobów tylko wtedy, gdy klient jest aktywny w trybie odzyskiwania po awarii.
Co ciekawe, dostawcy zakładają, że większość klientów nie będzie korzystać z ich usług w tym samym momencie. Tym samym ustalenie, czy dostawca DRaaS ma odpowiednią przepustowość i pojemność, aby jednocześnie obsługiwać wielu klientów, może być bardzo trudne.
Kolejną ważną kwestią jest bezpieczeństwo. Należy pamiętać, że polegając na zewnętrznym dostawcy odpowiedzialnym za tworzenie kopii zapasowych danych i replikowanie usługi, musimy mieć pewność, że stosuje on wszechstronne zasady bezpieczeństwa i prywatności, poufność, dostępność, czy integralność przetwarzania. Jest to niezwykle ważne, jeśli chcemy zrozumieć, w jaki sposób dostawca obsługuje nasze dane, czyli dokąd trafiają i jak są wykorzystywane. W przypadku niezastosowania zgodnego rozwiązania DRaaS musimy liczyć się nie tylko ze złym PR, ale również z karami, a w najgorszym wypadku zarzutami karnymi.
Co decyduje o cenie usługi?
Zazwyczaj dostawcy DRaaS oferują wielopoziomowe plany cenowe. Każdy z nich zawiera inny poziom usług. Czas potrzebny do przywrócenia danych to jeden z definiujących czynników dla różnych poziomów. Czasy odzyskiwania może trwać od kilkunastu minut do kilku godzin lub nawet od 24 do 48 godzin.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?