Co to jest DRaaS?

Na czym polega odzyskiwanie danych po awarii? Jak działa DRaaS? Co to jest RTO?  Co to jest RPO?

Co to jest DRaaS?
  • Jan Wróblewski
  • /
  • 15 marca 2021

Czym jest DRaaS?

DRaaS, to skrót od Disaster Recovery as a Service, czyli odzyskiwanie po awarii jako usługa. DRaaS zapewnia firmom opcję tzw. outsourcingu, czyli przejęcia przez specjalistyczną firmę części obowiązków innego podmiotu. W tym wypadku ochrony infrastruktury IT i powiązanych aplikacji przed klęskami żywiołowymi i cyfrowymi. 

Chodzi o takie wydarzenia, jak:

  • awaria sprzętu, 

  • awaria zasilania, 

  • problemy z połączeniem światłowodowym, 

  • zalania, 

  • pożary, 

  • ataki cybernetyczne.

Warto wiedzieć, że przy odzyskiwaniu wykorzystuje się opłacalne połączenie sprzętu i technologii chmury. Ma to na celu zapewnienie tworzenia kopii zapasowych infrastruktury IT w czasie rzeczywistym. To z kolei pozwala zminimalizować przestoje usług podczas odtwarzania po awarii. Co ważne, DRaaS jest pierwszą usługą w chmurze, która obejmuje całą infrastrukturę produkcyjną, czyli wszystkie serwery i pamięci masowe 

Jak działa DRaaS?

DRaaS wykorzystuje połączenie sprzętu i infrastruktury opartej na chmurze, i zapewnia rozwiązania do odtwarzania po awarii. Są one  bardziej efektywne w porównaniu do typowych wewnętrznych procedur odzyskiwania po awarii. Dzieje się tak, ponieważ DRaaS wykorzystuje elastyczność chmury, całkowicie replikując krytyczną infrastrukturę IT firmy, w tym również środowisko usługowe i serwerowe, które jest niezbędne do dalszego działania.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Jakie są cele DRaaS?

Na podstawowe cele DRaaS składają się:

  • zastrzeżenia dotyczące czasu odtwarzania (RTO — Recovery Time Objective), 

  • oraz cele punktów odzyskiwania (RPO — Recovery Point Objective). 

RTO to maksymalny czas, przez który aplikacja może być niedostępna dla firmy podczas awarii. Zwykle jest on mierzony w minutach. 

RPO to z kolei okres czasu, w którym nastąpiłaby utrata danych, którego firma jest gotowa doświadczyć podczas katastrofy. Zazwyczaj jest on mierzony w sekundach. Zarówno RTO i RPO mają wpływ na koszty usługi. Należy wiedzieć, że tworzenie kopii zapasowych danych co godzinę jest tańsze niż robienie tego co minutę.

Dlaczego akurat DRaaS?

W przypadku firm, które w pełni replikują swoją istniejącą infrastrukturę IT w drugim centrum danych, DRaaS jest w stanie pomóc w obniżeniu kosztów i przestojów. Zazwyczaj wymienia się dwa główne powody, dla których DRaaS jest nie tylko tańszym, ale również wydajniejszym rozwiązaniem od wewnętrznego odzyskiwania po awarii. 

  • Po pierwsze, dostawcy DRaaS nie są zobligowani do świadczenia aktywnych usług swoim użytkownikom końcowym. Oznacza to, że jeśli nie jesteśmy w środku zdarzenia/katastrofy, to nie używamy zasobów obliczeniowych dostawcy DRaaS.

  • Po drugie dostawcy DRaaS używają wysokowydajnego oprogramowania. To z kolei umożliwia klientom współdzielenie zasobów, co oznacza, że ​​gdy nie używamy zasobów obliczeniowych DRaaS, może robić to inny klient. Elastyczna infrastruktura obliczeniowa w połączeniu z zwirtualizowanymi serwerami zmniejszają potrzeby infrastruktury fizycznej dostawcy DRaaS i tym samym znacznie zmniejszają koszty dla klienta końcowego.

Warto wiedzieć, że DRaaS to coś więcej niż zwykły dostawca usług zapasowych. W założeniu obsługuje on nie tylko całą niezbędną infrastrukturę i konfiguracje, ale również funkcje, tak by móc całkowicie zastąpić usługę na żywo w przypadku awarii. Obecnie, praktycznie żadna firma nie jest w stanie zlekceważyć jakiejkolwiek awarii sieci na dzisiejszym rynku, szczególnie biorąc pod uwagę wysokie koszty przestojów. 

Jakie są zalety i wady DRaaS?

Outsourcing (danych firmowych i procedur odtwarzania po awarii) jest zarówno największą korzyścią, jak i największym ryzykiem związanym z korzystaniem z DRaaS. Za duże ułatwienie, możemy uznać fakt, iż w przypadku awarii polegamy na dostawcy DRaaS, który zgodnie z umową powinien prawidłowo wdrożyć wszystkie plany ciągłości działania i odtwarzania po awarii. Charakter DRaaS pozwala też dostawcom obniżyć koszty, poprzez wykorzystanie zasobów tylko wtedy, gdy klient jest aktywny w trybie odzyskiwania po awarii. 

Co ciekawe, dostawcy zakładają, że większość klientów nie będzie korzystać z ich usług w tym samym momencie. Tym samym ustalenie, czy dostawca DRaaS ma odpowiednią przepustowość i pojemność, aby jednocześnie obsługiwać wielu klientów, może być bardzo trudne.

Kolejną ważną kwestią jest bezpieczeństwo. Należy pamiętać, że polegając na zewnętrznym dostawcy odpowiedzialnym za tworzenie kopii zapasowych danych i replikowanie usługi, musimy mieć pewność, że stosuje on wszechstronne zasady bezpieczeństwa i prywatności, poufność, dostępność, czy integralność przetwarzania. Jest to niezwykle ważne, jeśli chcemy zrozumieć, w jaki sposób dostawca obsługuje nasze dane, czyli dokąd trafiają i jak są wykorzystywane. W przypadku niezastosowania zgodnego rozwiązania DRaaS musimy liczyć się nie tylko ze złym PR, ale również z karami, a w najgorszym wypadku zarzutami karnymi.

Co decyduje o cenie usługi?

Zazwyczaj dostawcy DRaaS oferują wielopoziomowe plany cenowe. Każdy z nich zawiera inny poziom usług. Czas potrzebny do przywrócenia danych to jeden z definiujących czynników dla różnych poziomów. Czasy odzyskiwania może trwać od kilkunastu minut do kilku godzin lub nawet od 24 do 48 godzin.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
Czym jest FLoC i profilowanie reklam?
przeglądarki

Czym jest FLoC i profilowanie reklam?

Do czego służy FLoC? Jak z niego korzystać? Czym jest kohorta? Czy kohorta może się zmienić? Jak FLoC wpłynie na dopasowanie i profilowanie reklam w kontekście prywatności? Czy ciasteczka reklamowe...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!