Czy można zaufać sztucznej inteligencji?

Sztuczna inteligencja mocno zmieni świat i z pewnością może uczynić go lepszym dla każdego z nas. Ale musimy mieć do niej zaufanie – uważa Piotr Beńke, dyrektor ds. technologii, IBM Polska i Kraje Bałtyckie.

  • Michał Górecki
  • /
  • 13 stycznia 2022

Sztuczna inteligencja – wielki przełom

Pojawienie się sztucznej inteligencji było prawdziwym przełomem. Tak jak napędy parowe i elektryczność zapoczątkowały erę przemysłową, tak AI jest wiodącą technologią nowej ery cyfrowej. AI może pomóc firmom w lepszym i bardziej zrównoważonym rozwoju, ale jak to bywa w przypadku każdej nowej technologii, pojawiają się pytania i obawy.

Zarówno eksperci, jak i opinia publiczna nie mają pewności, w jaki sposób sztuczna inteligencja podejmuje decyzje, jakie informacje wykorzystuje, na ile jest obiektywna i sprawiedliwa? Zatem w jaki sposób mierzyć i porównywać prace różnych systemów sztucznej inteligencji w tych kwestiach i jak regulować tę technologię?

Sztuczna inteligencja – jak ją zarządzać odpowiedzialnie

W ciągu ostatnich lat firmy polegają na coraz większej liczbie decyzji podejmowanych przez AI. Na przykład w ramach wyboru talentów, przetwarzania roszczeń ubezpieczeniowych, obsługi klienta oraz innych ważnych procesów biznesowych. Jednak dla wielu firm sztuczna inteligencja to wciąż duża niewiadoma.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Brakuje narzędzi oraz umiejętności, aby odpowiedzialnie nią zarządzać. Jednocześnie zarówno klienci, jak i firmy chcą móc obdarzyć tę nową technologię pełnym zaufaniem. Według badania IBM Global AI Adoption Index, 91 procent firm korzystających obecnie ze sztucznej inteligencji uważa, że podejmowanie decyzji z możliwością wyjaśnienia jest istotną cechą rozwiązań AI. W innej ankiecie czterech na pięciu respondentów stwierdziło, że etyka AI powinna być kwestią poruszaną na poziomie zarządów firm.

Sztuczna inteligencja — ustalanie zasad

Dbałość o przejrzystość działania sztucznej inteligencji jest obowiązkiem producentów i użytkowników systemów AI oraz organów publicznych, odpowiedzialnych za tworzenie prawa. I rzeczywiście, Unia Europejska oraz wiele krajów na świecie już opracowuje strategie i zasady dotyczące AI.

Sztuczna inteligencja a uczenie maszynowe. Na czym polega różnica?Sztuczna inteligencja a uczenie maszynowe. Na czym polega różnica?Mikołaj Frączak

Na przykład IBM, współpracuje z przedstawicielami rządów i instytucji publicznych, a jednocześnie opracowuje praktyczne podejście do etycznych aspektów AI. Eksperci IBM zdefiniowali pięć kluczowych cech niezbędnych do stworzenia zaufanej sztucznej inteligencji. To dający się zrozumieć, uczciwy, solidny, przejrzysty i prywatny system. Takie cechy są nie tylko stosowane w firmowych rozwiązaniach AI, ale mogą również posłużyć jako reguły obowiązujące w całej branży.

Przykładem praktycznego zastosowania tych zasad jest AI FactSheet — koncepcja, którą IBM wprowadził kilka lat temu. Podobnie jak w przypadku etykiet żywieniowych dla produktów spożywczych, taki arkusz informacyjny mógłby zawierać wygenerowane informacje o działaniu AI, dane szkoleniowe, podstawowe algorytmy, konfigurację i wyniki testów, wzorce wydajności, kontrole uczciwości i odporności, jego przeznaczenie, a także informacje o pracach serwisowych i ponownych treningach AI.

Sztuczna inteligencja- potrzebne narzędzia

Tego rodzaju narzędzia będą bardzo potrzebne, ponieważ powinien istnieć łatwy sposób systematycznego i zrozumiałego pomiaru, jak również informowania o poziomach funkcjonowania danego systemu AI.

Aby sztuczna inteligencja przyniosła korzyści wszystkim, zarówno biznesowi i każdemu z nas, wartości takie jak różnorodność, inkluzja społeczna i wspólna odpowiedzialność muszą zawsze być podstawą jej tworzenia i zaufanego działania. Teraz, gdy znajdujemy się w kluczowym momencie na drodze postępu, wypracowanie najlepszego sposobu wykorzystania sztucznej inteligencji w naszym codziennym życiu, wymaga zaangażowania wszystkich możliwych stron.

Źródło: IBM

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!