Czy po wejściu RODO lepiej strzeżemy swojej prywatności?

RODO pozytywnie wpływa na rynek. Jak wynika z badań Deloitte, 58 proc. ankietowanych przyznaje, że przepisy wymogły na nich większą ostrożność w dzieleniu się danymi osobowymi z organizacjami. 44 proc. respondentów uważa, że za sprawą unijnego rozporządzenia firmy bardziej dbają o poufność ich danych osobowych.

Czy po wejściu RODO lepiej strzeżemy swojej prywatności?
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 4 lutego 2019

Deloitte przeprowadziło badanie wśród konsumentów i firm z jedenastu krajów.  Firma sprawdziła, jak zmieniło się podejście do prywatności po 25 maja 2018 roku.

RODO – jak firmy wykorzystują dane

Badanie Deloitte dowodzi, że podstawą zaufania konsumentów jest etyczne wykorzystywanie przez firmy informacji na ich temat. Przyznaje to aż 69 proc. respondentów.

Jeśli firma w sposób właściwy przetwarza dane to klienci chętniej dzielą się z nią swoimi danymi, a także mają mniejszą skłonność do występowania z roszczeniem

-  Prawie połowa badanych uważa, że rozporządzenie pozytywnie wpłynęło na ochronę i etyczne wykorzystanie ich danych przez organizacje. Podobne odczucia mają mieszkańcy zarówno Unii Europejskiej, jak i respondenci spoza jej terytorium, choć najwyższe wyniki uzyskali mieszkańcy Stanów Zjednoczonych (56 proc.) i Australii (54 proc.) – wyjaśnia Jan Jarmul, radca prawny, Partner Deloitte Legal.

Zaufanie do organizacji przetwarzających dane osobowe

Konsumenci z Unii Europejskiej są zdecydowanie bardziej sceptycznie nastawieni do zamiarów organizacji w zakresie ochrony danych osobowych — 19 proc. z nich uważa, że firmy nie dbają o ich prywatność. Podobnie na to pytanie odpowiedziało tylko 7 proc. respondentów spoza UE.

Najbardziej krytyczni są mieszkańcy Holandii, Francji i Niemiec.

Wyniki badania Deloitte pokazują, że wiedza ankietowych na temat RODO jest wysoka. Prawie 80 proc. z nich zna swoje prawa w tym zakresie, a co drugi ankietowany uważa, że lepiej rozumie sposób wykorzystywania danych przez firmy.

Zwiększenie świadomości konsumentów nie do końca przełożyło się jeszcze na zmianę ich nawyków i działań:

  • 32 proc. respondentów przyznało, że nadal nie czyta klauzul informacyjnych oraz polityk prywatności, przy czym wskaźnik ten jest wyższy w krajach UE niż poza nią (34 proc. do 28 proc.)
  • 41 proc. respondentów — bez względu na przynależność geograficzną — przyznaje, że od maja ubiegłego roku więcej uwagi poświęca oświadczeniom dotyczącym prywatności
  • 15 proc. zwraca większą uwagę na treść oświadczeń, gdy pochodzą od organizacji, których nie znają lub którym nie ufają
  • 60 proc. konsumentów chce udostępnić informacje o sobie dla wymiernych korzyści, jak np. rabaty – zaczynają oni rozumieć wartość swoich danych i chętniej dzielą się nimi, jeśli otrzymują coś w zamian

Większa świadomość to większe obawy

  • 73 proc. ankietowanych niepokoi się o niewłaściwe wykorzystanie swoich danych
  • 70 proc. przyznało, że nadmierne gromadzenie informacji wpływa na poziom ich zaufania do organizacji
  • 68 proc. obawia się udostępnienia przez firmy ich danych innym podmiotom, co utrudnia kontrolę nad informacjami
  • 65 proc. skarży się na nadmierne wykorzystywanie tzw. ciasteczek (cookies) przez organizacje

Wpływ RODO na organizacje przetwarzające dane

  • 48 proc. badanych organizacji zainwestowała znaczące środki w programy związane z zapewnianiem zgodności z RODO, zwłaszcza w obszarze nowych technologii. Zdecydowana większość dostrzega potrzebę kolejnych inwestycji w celu utrzymania wprowadzonych zmian
  • Jedynie 15 proc. organizacji, które zainwestowały znaczne środki, uważa, że były one wystarczające do zapewnienia zgodności z unijnym rozporządzeniem.
  • 70 proc. zapytanych respondentów zwiększyło liczbę pracowników zaangażowanych w jej przestrzeganie, z czego aż 36 proc. odnotowało znaczący ich wzrost.
  • 7 proc. firm zmniejszyło liczbę zatrudnionych.

- Interesujące jest to, że na żadną z tych statystyk nie miało wpływu położenie geograficzne. Obrazuje to globalny wpływ, jaki ma RODO – ocenia Jan Jarmul.

Skutki RODO

  • 92 proc. badanych firm z obszaru UE i niemal tyle samo spoza niej twierdzi, że jest w stanie sprostać wymogom RODO w dłuższej perspektywie, jednak już dziś musi podołać wyzwaniom jakie stawia przed nimi unijne rozporządzenie — większa świadomość konsumentów w zakresie przysługujących im praw i sposobów wykorzystywania ich danych będzie dla organizacji szansą na wyróżnienie się w tym zakresie.
  • 17 proc. konsumentów twierdzi, że przestałoby korzystać z usług firmy, w przypadku naruszenia ich prywatności.
  • 70 proc. uważa ochronę danych za problem, który wpływa na poziom ich zaufania do organizacji.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
ISO 54001. Co to jest?
ISO

ISO 54001. Co to jest?

Na rynku istnieje wiele różnych norm zarządzania jakością, jakie dokładnie opisuje standard ISO. Jednym z nich jest norma 54001, z którą jednak nie spotykamy się zbyt często. Czym wyróżnia...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!