Czy po wejściu RODO lepiej strzeżemy swojej prywatności?

RODO pozytywnie wpływa na rynek. Jak wynika z badań Deloitte, 58 proc. ankietowanych przyznaje, że przepisy wymogły na nich większą ostrożność w dzieleniu się danymi osobowymi z organizacjami. 44 proc. respondentów uważa, że za sprawą unijnego rozporządzenia firmy bardziej dbają o poufność ich danych osobowych.

Czy po wejściu RODO lepiej strzeżemy swojej prywatności?

Dorota Kraskowska

4 lutego 2019

Deloitte przeprowadziło badanie wśród konsumentów i firm z jedenastu krajów.  Firma sprawdziła, jak zmieniło się podejście do prywatności po 25 maja 2018 roku.

RODO – jak firmy wykorzystują dane

Badanie Deloitte dowodzi, że podstawą zaufania konsumentów jest etyczne wykorzystywanie przez firmy informacji na ich temat. Przyznaje to aż 69 proc. respondentów.

Jeśli firma w sposób właściwy przetwarza dane to klienci chętniej dzielą się z nią swoimi danymi, a także mają mniejszą skłonność do występowania z roszczeniem

-  Prawie połowa badanych uważa, że rozporządzenie pozytywnie wpłynęło na ochronę i etyczne wykorzystanie ich danych przez organizacje. Podobne odczucia mają mieszkańcy zarówno Unii Europejskiej, jak i respondenci spoza jej terytorium, choć najwyższe wyniki uzyskali mieszkańcy Stanów Zjednoczonych (56 proc.) i Australii (54 proc.) – wyjaśnia Jan Jarmul, radca prawny, Partner Deloitte Legal.

Zaufanie do organizacji przetwarzających dane osobowe

Konsumenci z Unii Europejskiej są zdecydowanie bardziej sceptycznie nastawieni do zamiarów organizacji w zakresie ochrony danych osobowych — 19 proc. z nich uważa, że firmy nie dbają o ich prywatność. Podobnie na to pytanie odpowiedziało tylko 7 proc. respondentów spoza UE.

Najbardziej krytyczni są mieszkańcy Holandii, Francji i Niemiec.

Wyniki badania Deloitte pokazują, że wiedza ankietowych na temat RODO jest wysoka. Prawie 80 proc. z nich zna swoje prawa w tym zakresie, a co drugi ankietowany uważa, że lepiej rozumie sposób wykorzystywania danych przez firmy.

Zwiększenie świadomości konsumentów nie do końca przełożyło się jeszcze na zmianę ich nawyków i działań:

  • 32 proc. respondentów przyznało, że nadal nie czyta klauzul informacyjnych oraz polityk prywatności, przy czym wskaźnik ten jest wyższy w krajach UE niż poza nią (34 proc. do 28 proc.)
  • 41 proc. respondentów — bez względu na przynależność geograficzną — przyznaje, że od maja ubiegłego roku więcej uwagi poświęca oświadczeniom dotyczącym prywatności
  • 15 proc. zwraca większą uwagę na treść oświadczeń, gdy pochodzą od organizacji, których nie znają lub którym nie ufają
  • 60 proc. konsumentów chce udostępnić informacje o sobie dla wymiernych korzyści, jak np. rabaty – zaczynają oni rozumieć wartość swoich danych i chętniej dzielą się nimi, jeśli otrzymują coś w zamian

Większa świadomość to większe obawy

  • 73 proc. ankietowanych niepokoi się o niewłaściwe wykorzystanie swoich danych
  • 70 proc. przyznało, że nadmierne gromadzenie informacji wpływa na poziom ich zaufania do organizacji
  • 68 proc. obawia się udostępnienia przez firmy ich danych innym podmiotom, co utrudnia kontrolę nad informacjami
  • 65 proc. skarży się na nadmierne wykorzystywanie tzw. ciasteczek (cookies) przez organizacje

Wpływ RODO na organizacje przetwarzające dane

  • 48 proc. badanych organizacji zainwestowała znaczące środki w programy związane z zapewnianiem zgodności z RODO, zwłaszcza w obszarze nowych technologii. Zdecydowana większość dostrzega potrzebę kolejnych inwestycji w celu utrzymania wprowadzonych zmian
  • Jedynie 15 proc. organizacji, które zainwestowały znaczne środki, uważa, że były one wystarczające do zapewnienia zgodności z unijnym rozporządzeniem.
  • 70 proc. zapytanych respondentów zwiększyło liczbę pracowników zaangażowanych w jej przestrzeganie, z czego aż 36 proc. odnotowało znaczący ich wzrost.
  • 7 proc. firm zmniejszyło liczbę zatrudnionych.

- Interesujące jest to, że na żadną z tych statystyk nie miało wpływu położenie geograficzne. Obrazuje to globalny wpływ, jaki ma RODO – ocenia Jan Jarmul.

Skutki RODO

  • 92 proc. badanych firm z obszaru UE i niemal tyle samo spoza niej twierdzi, że jest w stanie sprostać wymogom RODO w dłuższej perspektywie, jednak już dziś musi podołać wyzwaniom jakie stawia przed nimi unijne rozporządzenie — większa świadomość konsumentów w zakresie przysługujących im praw i sposobów wykorzystywania ich danych będzie dla organizacji szansą na wyróżnienie się w tym zakresie.
  • 17 proc. konsumentów twierdzi, że przestałoby korzystać z usług firmy, w przypadku naruszenia ich prywatności.
  • 70 proc. uważa ochronę danych za problem, który wpływa na poziom ich zaufania do organizacji.

 

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia
o którym mowa w akrtykule?

Udostępnij:

Popularne tematy

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
RODO Magazyn
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO

Newsletter RODO

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach prawnych. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!