Czy Twoja firma jest gotowa na kryzys? Planowanie awaryjne w praktyce

Każda firma, niezależnie od wielkości czy branży, może znaleźć się w sytuacji kryzysowej. Dlatego ważne jest, aby być przygotowanym i mieć wdrożony plan zarządzania kryzysowego. Jak go jednak stworzyć?

  • Damian Jemioło
  • /
  • 21 listopada 2023

Zarządzanie kryzysowe, czyli co?

Co to właściwie jest plan zarządzania kryzysowego? To dokument, który określa, jak firma powinna reagować na sytuacje kryzysowe, takie jak klęski żywiołowe, cyberataki, pandemie, kradzieże czy inne zagrożenia. CMP zawiera strategie, procedury i wytyczne, które mają na celu minimalizację szkód dla firmy, jej pracowników oraz interesariuszy.

11(20) 2023 SECURITY MAGAZINE11(20) 2023 SECURITY MAGAZINE Monika Świetlińska

Cyberbezpieczeństwo czy bezpieczeństwo w ogóle są dziś poważnym wyzwaniem. Dlatego tak istotne jest, aby podejść do planowania zarządzania kryzysowego z perspektywą „kiedy”, a nie „czy”.

Trzeba pamiętać, że kryzys może przybierać różne formy. Może to być klęska żywiołowa, jak np. powódź czy huragan, a także zagrożenia biologiczne, jak epidemia lub pandemia, która ostatnio dotknęła cały świat. Innymi przykładami są pożary, cyberataki, awarie, czy też zdarzenia spowodowane działaniami ludzkimi, takie jak kradzieże czy celowe zniszczenia.

Jak stworzyć plan zarządzania kryzysowego

Jak więc napisać skuteczny plan zarządzania kryzysowego? Przede wszystkim należy przeprowadzić dokładną ocenę ryzyka. Firmy powinny zidentyfikować potencjalne zagrożenia oraz ocenić prawdopodobieństwo ich wystąpienia i wpływ na działalność. Następnie należy stworzyć zespół zarządzania kryzysowego, który będzie odpowiedzialny za reakcję w przypadku kryzysu.

Kluczowe jest także ustalenie procedur reagowania na sytuacje kryzysowe oraz przygotowanie listy kontaktów awaryjnych. Kto będzie odpowiedzialny za komunikację z mediami, a kto z klientami czy interesariuszami? Kto podejmie decyzje w sytuacji awaryjnej? Kto zadba o pracowników? Kto musi podjąć się kwestią płynności finansowej? To pytania, na które trzeba mieć odpowiedź.

Regularne szkolenia i testowanie planu zarządzania kryzysowego są tutaj także niezwykle istotne. Symulacje sytuacji awaryjnych pozwalają firmie sprawdzić skuteczność swoich działań i dostosować plan do ewentualnych potrzeb. Dodatkowo regularne aktualizacje CMP są niezbędne, aby uwzględniać zmiany w organizacji i środowisku biznesowym.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Plan reagowania kryzysowego i ciągłość działania

Jedną z podstaw normy ISO 22301 jest zarządzanie ciągłością działania. Dzięki ISO 22301 firmy identyfikują zagrożenia, ustalają ich priorytety oraz właściwie reagują na incydenty. Żeby w ogóle jednak podjąć temat ciągłości działania, trzeba stworzyć plan reagowania kryzysowego, który obejmie m.in.:

  • Scenariusze zagrożeń zidentyfikowanych podczas oceny ryzyka;

  • Dostępność i możliwości zasobów do stabilizacji sytuacji po incydencie;

  • Opracowanie działania ochronne zapewniające bezpieczeństwo;

  • Procedury awaryjne dla zagrożeń;

  • Koordynację planowania awaryjnego.

Wówczas możemy zabrać się za BCP czyli plan ciągłości działania, który zapewnia ciągłość kluczowych funkcji biznesowych w trakcie kryzysu i po jego ustaniu. Są to m.in. procedury umożliwiające organizacji dostarczanie produktów czy usług dla klientów, ale też dotyczące odzyskiwania np. utraconych danych czy zarządzania łańcuchem dostaw.

Jak zlikwidować fałszywe strony internetowe?Jak zlikwidować fałszywe strony internetowe?Joanna Gościńska

Sytuacje kryzysowe mogą zdarzyć się w każdej firmie. Dlatego tak ważne jest, aby z wyprzedzeniem zadbać o to, w jaki sposób nimi zarządzać.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!