Jak w praktyce przeprowadzić audyt IT?

Przeprowadzanie audytu IT jest kluczowym krokiem dla firm, które starają się zabezpieczyć swoje systemy przed cyberatakami i utrzymać bezpieczeństwo danych. Jak jednak audyt IT powinien wyglądać w praktyce?

  • Damian Jemioło
  • /
  • 21 listopada 2023

Czym jest audyt IT?

Czym tak naprawdę jest audyt IT? To kompleksowa ocena wszystkich elementów składowych infrastruktury informatycznej firmy, włączając w to urządzenia, zasady, oraz procedury. Jego celem jest sprawdzenie, czy systemy działają właściwie, a sami pracownicy przestrzegają standardów cyberbezpieczeństwa podczas korzystania z nich.

11(20) 2023 SECURITY MAGAZINE11(20) 2023 SECURITY MAGAZINE Monika Świetlińska

Dlaczego audyty IT są tak ważne?

  • Audyty potwierdzają, czy wszystkie zasoby są bezpieczne i aktualne, co jest kluczowe w kontekście możliwych luk w zabezpieczeniach;

  • Pozwalają zlokalizować potencjalne luki, które mogą być wykorzystane przez hakerów lub inne złośliwe podmioty;

  • Utrzymują firmę w zgodności z wymogami dotyczącymi prywatności i bezpieczeństwa danych;

  • Pomagają znaleźć i naprawić problemy, zanim staną się poważnymi przeszkodami w działaniu organizacji;

  • Pozwalają firmom dostosowywać się do ewoluujących potrzeb i standardów bezpieczeństwa.

Jakie są rodzaje audytów IT?

Audyty cyberbezpieczeństwa koncentrują się na wykrywaniu potencjalnych słabych punktów, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów. Ponadto analizują organizację procesów IT w firmie, identyfikując potencjalne obszary do poprawy.

Audyty można przeprowadzić też wobec systemów i aplikacji. Wówczas skupiają się one na ocenie poziomu cyberbezpieczeństwa tychże. Z kolei w przypadku tworzenia nowych systemów informatycznych, audyty sprawdzają, czy są one zgodne z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa.

Infrastruktura IT również może podlegać audytom. Oceniane są wtedy warunki i środki bezpieczeństwa w fizycznych lokalizacjach np. serwerów czy urządzeń. Kluczowe mogą się okazać także Oceniają skuteczność aplikacji innych firm i ich wpływ na infrastrukturę informatyczną firmy. Audyt IT można również w kontekście stron trzecich, aby sprawdzić, czy np. potencjalny partner lub usługodawca spełnia nasze wymogi czy regulacje.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Na czym koncentrować się przy audytach IT?

Podczas audytu IT kluczowe obszary skupiają się na pięciu głównych dziedzinach:

  • Bezpieczeństwo systemów – weryfikuje, czy systemy są dobrze zabezpieczone i chronione przed atakami;

  • Standardy i procedury – ocenia, czy firmy przestrzegają ustalonych procedur i standardów bezpieczeństwa;

  • Monitoring wydajności – sprawdza wydajność systemów oraz wykrywają ewentualne problemy w ich działaniu;

  • Dokumentacja i raportowanie – upewnia się, że dokumentacja jest kompletna i adekwatna, a raportowanie odbywa się zgodnie z ustalonymi procedurami;

  • Rozwój systemów – ocena nowych systemów i ich zgodność z aktualnymi standardami bezpieczeństwa.

Jak przygotować się do audytu?

Zanim w ogóle zaczniemy przeprowadzać proces audytu IT, musimy go zaplanować. Na początku musimy zdecydować, czy skorzystamy z usług firm trzecich, czy przeprowadzimy audyt samodzielnie. To uzależnione jest wyłącznie od tego, czy w naszej organizacji mamy zespół lub osoby, które mają wystarczające kompetencje do przeprowadzenia takiego procesu.

Na etapie planowania audytu musimy też zdecydować, kiedy ten się odbędzie i jak przygotowani do niego będą pracownicy. Po ustaleniu tego trzeba ustalić cel audytu, jego zakres, sposób dokumentacji i harmonogram. 

Przeprowadzenie audytu

Kiedy już zaplanujemy audyt musimy do niego przystąpić. W tym celu audytor przeprowadza wywiad z pracownikami i menedżerami, weryfikuje, czy ustalone zasady korzystania ze sprzętu i systemów IT są przestrzegane, a niekiedy również przeprowadza test penetracyjny (pentest) by wykryć potencjalne słabe ogniwa w organizacji. 

Bezpieczeństwo fizyczne vs. cyberbezpieczeństwo. Gdzie leży granica?Bezpieczeństwo fizyczne vs. cyberbezpieczeństwo. Gdzie leży granica?Monika Świetlińska

Audytor po skończeniu procesu wskazuje swoje ustalenia, tj. ew. problemy, wyzwania, braki, luki itp. Należy jednak pamiętać, że audyt jest jedynie identyfikacją możliwych zagrożeń. To działanie podobne do diagnozy lekarskiej, która nie sprawia, że magicznie ozdrowiejemy, a jedynie wskaże nam, co ewentualnie możemy poprawić.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!