Jak odzyskać porzucone koszyki zgodnie z prawem
O porzuconym koszyku mówimy wówczas, gdy klient odwiedzający sklep internetowy, wybiera produkty do zakupu, lecz w końcowym etapie nie finalizuje transakcji. Liczne badania wskazują, że ponad 2/3 koszyków w sklepach internetowych jest porzucanych. Istnieje wiele skutecznych sposobów na ich odzyskanie, jednak czy zawsze są one wykonywane zgodnie z przepisami prawa?
- Rafał Stępniewski
- /
- 15 stycznia 2018
O porzuconym koszyku mówimy wówczas, gdy klient odwiedzający sklep internetowy, wybiera produkty do zakupu, lecz w końcowym etapie nie finalizuje transakcji. Liczne badania wskazują, że ponad 2/3 koszyków w sklepach internetowych jest porzucanych. Istnieje wiele skutecznych sposobów na ich odzyskanie, jednak czy zawsze są one wykonywane zgodnie z przepisami prawa?
Dlaczego Klienci sklepów internetowych nie finalizują transakcji?
Przyczyn może być wiele i w dużej mierze zależą one od specyfiki danego sklepu internetowego. Niemniej jednak można wyróżnić kilka kategorii, które są wspólne dla wszystkich e-sklepów:
- strona działa wolno, co ogranicza sprawne dokonanie zakupów,
- proces zakupowy jest skomplikowany i długi,
- w końcowym etapie transakcji klient dowiaduje się o dodatkowych kosztach,
- mało popularne formy płatności,
- strona sklepu internetowego nie jest responsywna, a więc nie wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych (to bardzo istotne, ponieważ obserwujemy obecnie znaczny wzrost wykorzystywania tabletów i smartfonów do zakupów w internecie)
- odwracające uwagę użytkownika banery, przyciski itp.
Rozwiązanie tych problemów znacznie obniża częstotliwość występowania porzuconych koszyków, jednak z punktu widzenia tematyki tego artykułu ważniejsze jest jednak to, aby działania te były zgodne z prawem. O czym należy zatem pamiętać?
Wiadomości e-mail a dane osobowe
Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na odzyskanie porzuconego koszyka są wiadomości e-mail, przypominające klientom o „pozostawionych” w wirtualnych koszykach przedmiotach, zachęcające do sfinalizowania transakcji. Adresy e-mail z kolei to także dane osobowe – szczególnie jeśli stworzone są one na zasadzie imię[email protected].
Prawo pozwala na przetwarzanie danych osobowych klientów jedynie w konkretnych przypadkach – określa je dokładnie artykuł 6 RODO.
Podstawą do przetwarzania danych osobowych w przypadku odzyskiwania porzuconych koszyków jest zatem zgoda udzielona przez klienta sklepu. Kiedy można ją uzyskać? Często prośba o jej wyrażenie pojawia się w czasie zakładania konta w eSklepie. Zdarzają się też sytuacje, kiedy zgoda na przetwarzanie danych udzielana jest przez klienta w trakcie składania zamówienia – np. jeśli sklep nie wymaga zakładania osobnego profilu.
Co ważne w tym przypadku – zgoda musi być wyrażona dobrowolnie i świadomie przez klienta. Dlatego metody pozyskiwania adresu e-mail np. w momencie wypełniania formularza zamówienia (za pomocą plików cookies) nie powinny być stosowane. Użytkownik sklepu może zgodzić się na używanie „ciasteczek”, jednak jest wtedy nieświadomy tego, że wprowadzone w formularzu dane mogą być bez jego wiedzy wykorzystane w inny sposób. Z punktu widzenia prawa – działanie takie jest nielegalne.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Odzyskiwanie porzuconych koszyków – prawnie usprawiedliwiony cel
W art. 6 pkt. f RODO znajduje się także zapis, który pozwala na przetwarzanie danych osobowych na podstawie „prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora”.
W teorii oznacza to zatem, że wiadomości e-mail zachęcające do dokończenia zakupu w eSklepie można uznać za marketing bezpośredni, a więc nie ma konieczności uzyskiwania dodatkowej zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresów poczty elektronicznej.
Nie jest to niestety tak proste, ponieważ z tej podstawy skorzystać można tylko wtedy, kiedy klient wyrazi zgodę na przetwarzanie swoich danych w innych celach – na przykład realizacji umowy. Jeśli zatem konsument dokonał wcześniej zakupu w eSklepie i wyraził przy okazji zgodę na przetwarzanie swoich danych, to zgodnie z prawem może on otrzymywać też wiadomości e-mail zachęcające do dokończenia transakcji.
Jeśli jednak jest to pierwszy zakup w danych sklepie internetowym, a klient nie dokończy transakcji – jego dane osobowe nie mogą być przetwarzane w celu realizacji umowy, a tym bardziej do celów marketingu bezpośredniego.
Konieczność wyrażenia osobnej zgody na otrzymywanie marketingowych wiadomości e-mail wynika z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 10, ustęp 1 i 2):
1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.
2. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
Oraz z Prawa Telekomunikacyjnego (art. 172):
Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
Odzyskiwanie porzuconych koszyków według RODO
Konieczność uzyskania zgód określonych w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz w prawie telekomunikacyjnym może zostać zniesiona wraz z wejściem w życie RODO. W artykule 16 dyrektywy ePrivacy przeczytać bowiem możemy o tym, że eSklep będzie mógł przesyłać wiadomości marketingowe do klienta, bez jego zgody, w przypadku jeśli adres ten został wcześniej uzyskany w celu realizacji wcześniejszej umowy (wcześniejszego zakupu).
Jedynym zastrzeżeniem w tej sytuacji jest to, aby odbiorca mógł w każdej chwili zrezygnować z takich wiadomości. Działania takie określa się terminem „opt-out” i stosowane są one w wielu krajach. Polskie prawo aktualnie nie pozwala na wykorzystanie tej techniki w celu wysyłania do klientów wiadomości przypominających o dokończeniu transakcji w sklepie internetowym.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?