Jak określać trwałość produktu?

Kwestia tego, czym jest trwałość produktu, zastanawia wiele osób. Często myli się ją z datą spożycia produktu. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, każdy producent żywności jest zobligowany do podawania danych o trwałości produktu spożywczego. Jak określać trwałość produktu?

Jak określać trwałość produktu?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 23 marca 2021

Jak określać trwałość produktu?

Przede wszystkim warto mieć na uwadze to, że determinuje ją wiele czynników, pośród których najważniejszy jest skład chemiczny, rodzaj przechowywania i opakowania. To właśnie te trzy czynniki są głównymi — choć nie jedynymi — elementami, jakie wpływają na trwałość produktów.

Dużo zależy też od tego, jaki produkt analizujemy pod kątem jego trwałości. Najczęściej odnosi się to do produktów spożywczych i to właśnie im ustawodawca poświęcił najwięcej miejsca. Są jednak inne grupy produktów, które także mają swoją granicę trwałości i warto o tym pamiętać.

Co warto wiedzieć o trwałości produktów spożywczych?

Najczęściej spotykamy się z dwoma występującymi naprzemiennie oznaczeniami: najlepiej spożyć do oraz najlepiej spożyć przed. Mimo tego, że różnica pozornie jest nieznaczna, to w rzeczywistości to kluczowa kwestia, nad którą warto pochylić się dokładniej.

Pierwszy z wymienionych terminów jest ważniejszy, bo umieszczona w odpowiednim miejscu data determinuje zarazem ostatni dzień, kiedy dany produkt, posiłek lub substancja może zostać użyta z zachowaniem wszystkich swoich właściwości.

Najczęściej spotykamy się z nią na mleku, jogurtach oraz produktach mięsnych, bez względu na to, czy kupiliśmy je w sklepie mięsnym, czy w dużym, wielkopowierzchniowym, hipermarkecie, gdy te były już zapakowane i gotowe do sprzedaży.

Jeśli na opakowaniu widnieje napis najlepiej spożyć przed, to jest to tak zwana data trwałości minimalnej, do której produkt zachowa swoje właściwości. Nie wszystkie towary muszą mieć takie oznaczenie. Nie stosuje się ich między innymi dla octu, wyrobów cukierniczych czy alkoholu 10-procentowego i wyższych.

Jeżeli jesteś administratorem danych lub IOD

możesz liczyć na nasze wsparcie w zakresie RODO w Twojej firmie

Trwałość produktu a jego przechowywanie

Mimo tego, że data przydatności do spożycia odgrywa bardzo duże, a wręcz kluczowe znacznie, to błędem byłoby twierdzić, że jest to jedyny czynnik, który determinuje to, czy na przykład danego kosmetyku można użyć lub nie. Wpływa na to szereg innych zmiennych.

Jednym z najważniejszych jest spełnienie zgodności z zasadami przechowywania. Zwykle na opakowaniach można odnaleźć precyzyjne przedziały temperaturowe, w jakich dany produkt zachowuje swoje właściwości. Czasem stosuje się też informację o długotrwałej ekspozycji na światło słoneczne.

Jeśli na opakowaniu nie widnieją żadne dane, to nie znaczy, że na przykład mięso byłoby dobrze przechowywać w miejscu o podwyższonej wilgotności. Trzeba zdać się na wyczucie. Praktyka uczy, że o wiele lepszym pomysłem będzie włożenie go do zamrażarki lub lodówki, bo dzięki temu nie będzie ono narażone na kolonizację przez szkodliwe szczepy bakterii i zbyt szybkie zepsucie się. Do trwałości produktu każdorazowo zaleca się podchodzić indywidualnie. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej
Czym jest FLoC i profilowanie reklam?
przeglądarki

Czym jest FLoC i profilowanie reklam?

Do czego służy FLoC? Jak z niego korzystać? Czym jest kohorta? Czy kohorta może się zmienić? Jak FLoC wpłynie na dopasowanie i profilowanie reklam w kontekście prywatności? Czy ciasteczka reklamowe...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!