Jak postępować w firmie po wypadku pracownika?

Wypadki w pracy niestety się zdarzają. Mogą się i zdarzyć w twojej organizacji. Jak w takim przypadku musisz postępować, żeby zapewnić bezpieczeństwo osoby poszkodowanej i swojej własnej firmy?

  • Damian Jemioło
  • /
  • 12 marca 2024

Wypadki w pracy – jak postępować?

Choć zgodnie z danymi GUS wypadki w pracy zdarzają się coraz rzadziej (przykładowo w 2013 r. doszło do 88.3 tys. takich zdarzeń, a w 2022 r. było ich już 66 tys.), to jednak nadal się zdarzają i mogą mieć niekiedy bardzo poważne konsekwencje. 

Nowe przepisy BHP w rolnictwie. Jakie zmiany czekają rolników?Nowe przepisy BHP w rolnictwie. Jakie zmiany czekają rolników? Damian Jemioło

W takich sytuacjach istotne jest, abyś wiedział, jakie kroki podjąć, aby zapewnić sobie pomoc oraz uniknąć podobnych incydentów w przyszłości. Jak zatem powinieneś postępować w firmie po wypadku pracownika?

Za wypadek przy pracy uznaje się każde nagłe zdarzenie losowe, które prowadzi do uszczerbku na zdrowiu pracownika lub nawet śmierci i ma związek z wykonywaną pracą. Gdy taki incydent ma miejsce, pamiętaj, że jako pracodawca musisz podjąć szereg działań, zgodnie z przepisami prawa.

Pierwsza pomoc to podstawa

Przede wszystkim, jeśli twój pracownik doświadczy wypadku, upewnij się, że udzielono mu pierwszej pomocy oraz że miejsce zdarzenia zostało zabezpieczone. Osoby obecne na miejscu zdarzenia mają obowiązek podjęcia niezbędnych działań mających na celu eliminację lub ograniczenie zagrożenia oraz udzielenie pomocy poszkodowanym.

Miejsce wypadku powinno być również zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych oraz przed ponownym uruchomieniem maszyn czy urządzeń. Pamiętaj, że decyzję o ponownym uruchomieniu podejmujesz ty – jako właściciel firmy – po konsultacji ze społecznym inspektorem pracy i sporządzeniu odpowiedniej dokumentacji.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Sporządź protokół powypadkowy

Kolejnym krokiem jest powołanie zespołu powypadkowego, który będzie odpowiedzialny za sporządzenie protokołu powypadkowego. Upewnij się, że w jego skład wchodzi pracownik służby BHP oraz społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników, jeśli w twojej firmie nie ma związków zawodowych.

Protokół powypadkowy powinien być sporządzony w ciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku. To ważny dokument zawierający szczegółowe informacje dotyczące zdarzenia, jego okoliczności oraz przyczyn. Pamiętaj, że osoba poszkodowana ma prawo wnieść zastrzeżenia do treści protokołu w formie pisemnej.

Jako pracodawca masz również obowiązek prowadzenia rejestru wypadków przy pracy, do którego wpisuje podstawowe informacje dotyczące incydentu, takie jak dane osoby poszkodowanej, miejsce i data wypadku, informacje o skutkach oraz dniach niezdolności do pracy.

Dodatkowo jako pracodawca jesteś zobowiązany do sporządzenia statystycznej karty wypadku, którą należy przekazać do Głównego Urzędu Statystycznego w określonym terminie.

W przypadku poważnych wypadków, ciężkich obrażeń lub zgonu pracownika, musisz również poinformować prokuraturę.

Wypadek w pracy – co robić?

Wnioski i zalecenia profilaktyczne zespołu powypadkowego również powinny być uwzględnione w działaniach firmy mających na celu uniknięcie podobnych incydentów w przyszłości.

Kto może być zwolniony ze szkolenia okresowego BHP?Kto może być zwolniony ze szkolenia okresowego BHP?Joanna Gościńska

Co więcej – jako pracodawca musisz przeprowadzić postępowanie powypadkowe, które umożliwi twojemu pracownikowi uzyskanie odszkodowania.

Pamiętaj, że odpowiednie postępowanie po wypadku pracownika nie tylko jest twoim obowiązkiem, ale przede wszystkim dbałością o bezpieczeństwo i dobro twojej firmy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!