Kartki świąteczne do klientów. Czy RODO pozwala na ich wysyłanie?
Konsultanci infolinii UODO w drugim roku obowiązywania RODO wciąż otrzymują w okresie przedświątecznym wiele pytań, czy wysyłanie kartek z życzeniami do klientów jest zgodne z przepisami o ochronie danych osobowych. Obawy przed wysokimi karami za łamanie przepisów wywołały prawdziwą RODO-panikę i wszyscy woleli dmuchać na zimne. Przypominamy jak to jest z kartami do klientów — RODO pozwala wysyłać, czy nie?
- Dorota Kraskowska
- /
- 23 grudnia 2019
Przepisy RODO dotyczą nie tylko osób fizycznych, ale i działalności gospodarczych. I o ile wysyłanie kartek świątecznych w celach osobistych i domowych, do rodzin i bliskich nie budzi już w tym roku żadnych wątpliwości co do zgodności z RODO (przepisy o ochronie danych osobowych nie mają tu zastosowania), to wciąż pojawiają się pytania dotyczące możliwości wysyłania przez firmy świąteczno-noworocznych życzeń do kontrahentów i klientów.
Czy przez RODO nie można już wysyłać kartek z życzeniami do klientów?
Od razu uspokajamy — wysyłanie przez firmy kartek z życzeniami nie łamie przepisów o ochronie danych osobowych, jeśli istnieją podstawy przetwarzania danych osobowych.
Jedną z nich może być prawnie uzasadniony interes administratora, o którym mówi RODO w art. 6 ust. 1 lit. Takim prawnie uzasadnionym interesem będzie w tych okolicznościach dbanie i utrzymywanie dobrych relacji z klientami. Inną podstawą może być oczywiście wcześniej dobrowolnie udzielona zgoda klienta na przetwarzanie danych osobowych (zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a). Taka zgoda może być oczywiście w każdym momencie wycofana przez klienta, a proces wycofania zgody musi być równie łatwy i szybki, jak jej wyrażenie.
I choć składanie świątecznych i noworocznych życzeń w kontekście biznesowym jest powszechnie akceptowanym zwyczajem, to jednak coraz częściej spotkać się można z sytuacjami, że firmy nie praktykują już tego zwyczaju, albo wręcz sobie tego nie życzą. Wysyłanie kartek tradycyjną pocztą powoli odchodzi do historii, a życzenia przenoszą się do sieci, najchętniej zamieszczane są na firmowych profilach w mediach społecznościowych. Ale jeśli planujemy wysyłkę tradycyjnych, papierowych kartek z życzeniami, lepiej sprawdźmy wcześniej, czy mamy zebrane zgody od naszych klientów i kontrahentów na przetwarzanie danych osobowych.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?