Masz konto w Santanderze? Uważaj na te wiadomości
Bonus 900 zł od Santandera? Uważaj, to oszustwo – informuje CyberRescue.
- Mikołaj Frączak
- /
- 13 stycznia 2022
Jak informuje firma CyberRescue przestępcy internetowi ponownie atakują. Tym razem wykorzystują wizerunek banku Santander, publikując fałszywą reklamę na Facebooku. CyberRescue ostrzega! Możesz stracić dostęp do swojego konta bankowego – brzmi komunikat.
CyberRescue informuje, że na Facebooku pojawiła się reklama skierowana do klientów banku Santander. Oszuści namawiają do zweryfikowania swojej tożsamości w banku i odebrania bonusu w postaci 900 zł. Podanie swojego loginu i hasła do bankowości oraz przesłanie kodu autoryzującego, może skutkować utratą wszystkich oszczędności z konta bankowego. Fałszywa strona internetowa posługuje się adresem santders[.]xyz, natomiast fanpage na Facebooku nosi łudząco podobną nazwę “Santanders”.
Post wyświetlił się na Facebooku, co zrobić?
Przede wszystkim należy sprawdzić na oficjalnej stronie firmy, instytucji, czy prowadzą aktualnie jakąś promocję, konkurs. Jeżeli post jest fałszywy, należy koniecznie wybrać przy poście opcję: “Zgłoś Post”, a następnie: “SPAM”.
– W ten sposób poinformujemy zespół Facebooka, aby zablokował ten i podobne posty, które łamią regulamin społeczności Facebooka i narażają jego użytkowników na szkody – tłumaczy Arek Tosek z CyberRescue.
Co zrobić jeśli daliśmy się nabrać?
– Jeżeli podamy na fałszywej stronie nasze dane do bankowości, szybko należy zadzwonić do banku i poinformować o zaistniałej sytuacji, a także zmienić hasło do bankowości i sprawdzić czy z naszego konta nie zniknęły pieniądze. – mówi Arek Tosek z CyberRescue.
Zawsze należy sprawdzać dokładnie adresy stron bankowych oraz stosować zasadę ograniczonego zaufania w stosunku do pojawiających się sponsorowanych reklam na Facebooku. Niestety ten serwis nie jest w stanie sam zweryfikować wiarygodności wszystkich pojawiających się reklam.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Totolotek padł ofiarą ransomware. Dane klientów zagrożoneMichał Górecki
To nie pierwszy atak na użytkowników banku
Kilka tygodni temu Bank Pocztowy ostrzegał z kolei przed vishingiem – czyli próbami oszustwa przez telefon. — Uwaga na fałszywe telefony od osób podających się za pracowników Banku Pocztowego! Konsultanci naszej Infolinii, którzy dzwonią do Klientów, nigdy nie pytają o hasło do logowania do bankowości, ani nie przesyłają linków do pobrania aplikacji „bezpieczeństwa” – informował Bank Pocztowy.
Taka fałszywa aplikacja (np. AnyDesk lub TeamViewer Quick Support) po instalacji umożliwia przestępcom przejęcie kontroli nad urządzeniem, z którego klienci logują się do bankowości przez komputer, tablet czy smartfon.
Vishing – o czym powinni pamiętać klienci?
Wszyscy klienci banków powinni pamiętać, że w trakcie rozmowy z osobą podająca się za pracownika Banku nigdy nie wolno instalować podejrzanych aplikacji mających zapewnić bezpieczeństwo bankowości elektronicznej.
Nie warto tez klikać w linki nadesłane w podejrzanych wiadomościach „od Banku”, ani potwierdzać operacji, których sami nie zleciliśmy. Każdy użytkownik powinien uważnie czytać treść wiadomości SMS i nie podawać nikomu kodu SMS do ich autoryzacji.
Nigdy nie podawaj danych logowania do bankowości internetowej, ani nie podawaj osobom trzecim danych swojej karty, a zwłaszcza jej daty ważności oraz kodu CVV2/CVC2 — Bank nigdy o to nie prosi.
Źródło: własne, CyberRescue
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?