Ministerstwo Cyfryzacji wstrzymuję usługę „Odwołaj się od decyzji portalu”

Weszły w życie przepisy unijnej regulacji – aktu o usługach cyfrowych. Facebook i inne największe platformy internetowe mają obowiązek wzmocnienia procesu rozpatrywania skarg użytkowników. Tym samym Ministerstwo cyfryzacji wygasza usługę Odwołaj się od decyzji portalu.

  • Joanna Gościńska
  • /
  • 8 września 2023

Nowe regulacje

Dotychczas w odwołaniu od decyzji portalu Facebook o usunięciu konta lub treści pomagało Ministerstwo Cyfryzacji, jednak w związku z wejściem w życie nowych przepisów, usługa „Odwołaj się od decyzji portalu” zostaje wstrzymana. Co teraz?

Celem unijnego rozporządzenia jest zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników, transparentność działań platform internetowych, budowanie solidnych narzędzi moderowania treści i bardziej odpowiedzialnych reklam oraz ochrony danych osobowych a także udostępnienie skutecznych mechanizmów skarg i odwołań dla użytkowników.


W akcie o usługach cyfrowych (DSA – Digital Services Act) uwzględniono wiele polskich propozycji zgłoszonych na etapie negocjacji regulacji, w tym m.in. zagwarantowanie w przepisach unijnych jasnych kryteriów usuwania treści z Internetu oraz zapewnienie efektywnej ścieżki odwoławczej w przypadku zablokowania użytkowników i ich publikacji. Zapisy te chronią przestrzeń cyfrową przed rozpowszechnianiem w niej nielegalnych treści oraz zapewniają ochronę praw podstawowych internautów.

Przepisy aktu o usługach cyfrowych wpłyną na wzmocnienie:

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

  • warunków korzystania z usług, poprzez jasne i przystępnie napisane informacje o ograniczeniach w publikowaniu treści przez użytkowników oraz dostępne środki odwoławcze dla użytkowników,
  • formułowania uzasadnień, czyli wyjaśnień dlaczego treść lub konto zostały zablokowane lub usunięte (takie uzasadnienie powinno być napisane przystępnym językiem),
  • wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg, poprzez zapewnienie odbiorcom usługi dostępu do bezpłatnego, elektronicznego  wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg wraz z informacją zwrotną od platformy o sposobie rozstrzygnięcia takiej skargi.

Uprawnienia, które otrzymują użytkownicy w związku z wejściem w życie aktu o usługach cyfrowych.

  • Możesz odwołać się od decyzji platformy. Platforma ma obowiązek rozpatrywać odwołania użytkowników  w ramach wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg.  Platformy będą musiały starannie przetwarzać każde takie zgłoszenie. Więcej informacji o mechanizmie odwoławczym w ramach platformy Facebook znajdziesz na stronie: https://transparency.fb.com/pl-pl/enforcement/taking-action/complaints-handling-process/   
  • Jeżeli twoje konto lub treść została zablokowana przez platformę powinieneś dostać informację o powodach tej decyzji. Platforma powinna uzasadnić swoje decyzje przystępnym dla użytkownika językiem. Razem z decyzją o blokadzie lub usunięciu użytkownik dostanie informacje o przysługujących możliwościach odwoławczych. Więcej informacji w tej sprawie w odniesieniu do portalu Facebook: https://transparency.fb.com/pl-pl/enforcement/taking-action/restricting-accounts/ 
  • Masz prawo wiedzieć jakie treści nie są dozwolone do publikowania na platformie. Dlatego platformy  będą miały obowiązek publikowania jasnych i przystępnie napisanych informacji o ograniczeniach w publikowaniu treści przez użytkowników, oraz informować o dostępnych środkach odwoławczych. Informacje te znajdziesz na stronie Facebooka: https://transparency.fb.com/pl-pl/policies/%20
  • Możesz zgłosić skargę na nielegalne treści. Jeśli napotkasz na platformie internetowej treści, takie jak bezprawna nienawiść czy przemoc, masz prawo zareagować i to zgłosić. Platformy są zobowiązane do skutecznego reagowania na takie zgłoszenia i podejmowania dalszych kroków. Informacje w jaki sposób skorzystać z mechanizmu zgłaszania nielegalnych treści znajdziesz na stronie Facebooka: https://www.facebook.com/help/2214522878809427/?helpref=hc_fnav 

Co stanie się ze zgłoszeniami złożonymi do 25 sierpnia w ramach usługi „Odwołaj się od decyzji portalu” w serwisie gov.pl

Zgłoszenia dodane w ramach usługi Odwołaj się od decyzji portalu złożone przed 25 sierpnia zostaną rozpatrzone przez Facebooka.

 


Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!