Warszawa częścią innowacyjnego projektu nauki programowania

We wrześniu w warszawskich szkołach ruszył pilotaż projektu „Programowanie = Nasz drugi język”. Pomysłodawcą programu jest Miron Mironiuk, założyciel firmy technologicznej, która podbija światowe rynki korzystając ze sztucznej inteligencji.

  • Joanna Gościńska
  • /
  • 11 września 2023

Kolejny element do programu edukacji cyfrowej

- To świetna wiadomość dla miejskiej edukacji – dziękiwspółpracy Warszawy z inicjatorami projektu „Programowanie = Nasz Drugi Język”,dokładamy kolejny element do programów edukacji cyfrowej, które od kilku latfunkcjonują w miejskich szkołach -powiedział Rafał Trzaskowski, Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Do tej pory miasto stołeczne naukę programowania w szkołachwspierało poprzez bezpłatne szkolenia dla nauczycieli, którzy prowadzą zajęciaz programowania, w tym również przygotowujące do matury z informatyki, wykorzystaniepopularnej gry komputerowej na lekcjach oraz organizację konkursów na najlepszeprojekty IT.

- Teraz dodatkowo włączamy się w innowacyjny projekt naukiprogramowania dla uczniów. Wszystko po to, aby wyposażyć dzieciaki w bardzokonkretne umiejętności, dzięki którym mogą stać się największymi beneficjentamicyfrowej rewolucji i sztucznej inteligencji – podkreślał Rafał Trzaskowski.

Polska 1 z 10 najbogatszych krajów na świecie do 2050 r.? 

Fundamentem startującej inicjatywy jest przekonanie jejtwórców, że Polska, korzystając ze swojego potencjału ludzkiego, ma historycznąszansę, aby uczynić programowanie umiejętnością równie powszechną, jak czytaniei pisanie. Polacy od dawna są najlepszymi programistami na świecie -współtworzą najbardziej innowacyjne spółki, konsekwentnie prowadzą w wynikachnajważniejszej międzynarodowej Olimpiady Informatycznej ACM ICPC.

To bogactwo naturalne, które – mądrze wspierane iwyskalowane na poziom wszystkich uczniów oraz kolejnego pokolenia – możepozwolić Polsce wyprzedzić inne kraje w dobie rewolucji AI i awansować nawet do10 najbogatszych krajów na świecie. Rewolucja AI – jak argumentująorganizatorzy — to szansa porównywalna do drugiej rewolucji przemysłowej sprzed120 lat.

CodeWeek — program dla szkół i przedszkoliCodeWeek — program dla szkół i przedszkoli Anna Petynia-Kawa

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

To wtedy, dzięki elektryczności, falom radiowym i silnikowispalinowemu, Stany Zjednoczone wyprzedziły Wielką Brytanię jako najbogatszykraj świata, a na szczycie pozostają do dzisiaj. Światowy boom technologicznyto nowe rozdanie w grze narodów. Tak się składa, że Polska przystępuje do tegorozdania z najlepszymi możliwymi kartami. Trzeba to wykorzystać!

Idea: Programowanie = Nasz Drugi Język

- Musimy myśleć o programowaniu nie jako o zawodzie, alejako o fundamentalnej umiejętnościpowiedział pomysłodawca inicjatywy„Programowanie = Nasz Drugi Język”, Miron Mironiuk, twórca i prezes Cosmose AI,polskiej firmy działającej na największych rynkach Azji.

 – 200 lat temu tylko10 proc. dorosłych potrafiło czytać i pisać. I teraz proszę sobie wyobrazić, żebyłby jeden kraj, który szkoli całe społeczeństwo w błyskawicznym tempie. Nietrudnoprzewidzieć wpływ na jego rozwój. Tak samo będzie z programowaniem i Polska manajwiększą szansę, żeby być tym pierwszym krajem, który prześcignie inne.Wymaga to jednak mocnej korekty kursu i strategicznego podejścia do tematu. Nadziś, jesteśmy systemowo świetni w wyłapywaniu najbardziej uzdolnionychuczniów, a następnie przygotowaniu ich do olimpiad. To bardzo cenne, aleelitarne. Żeby Polska realnie z tego skorzystała, musimy wyskalować tenajlepsze praktyki nauczania do wszystkich uczniów, nie tylko olimpijczyków.Programowanie powinno stać się naszym drugim językiem narodowym. Powszechnaumiejętność programowania pozwoli zmienić naszą gospodarkę, wykonać skokcywilizacyjny i stać się jednym z dziesięciu najbogatszych krajów na świecie – dodał.

Nauka programowania znajduje się w podstawie programowej jużod 2017 r., jednak nie jest ona powszechnie realizowana – jedynie co dziesiątynauczyciel informatyki posiada kompetencje do nauki programowania. To właśniepunkt interwencji systemowej, na który postawili twórcy programu — to edukacjanauczycieli i danie im niezbędnego wsparcia są kluczem do sukcesu.

Czy opłaca się aktualizować Windows?Czy opłaca się aktualizować Windows?Mikołaj Frączak

W szkołach będzie realizowany autorski program nauczaniaprzygotowany przez dydaktyków pod kierunkiem pani Ewy Gąsienicy-Samek zPlacówki Edukacji Informatyczno-Matematycznej InstaKod. W Radzie Merytorycznejprogramu zasiada też m.in. prof. Krzysztof Diks z UW, orędownik nowej podstawyprogramowej z informatyki, od lat związany z Olimpiadą Informatyczną iwychowawca mistrzów świata w programowaniu.

Programowanie dla najmłodszych

W Warszawie, w ramach pilotażu projektu „Programowanie =Nasz Drugi Język”, nauczycielki i nauczyciele informatyki w klasach 4-6, zblisko 30 szkół podstawowych z różnych dzielnic miasta, wezmą udział wstacjonarnych szkoleniach programowania. Następnie, po przeszkoleniu, zostanąobjęci opieką merytoryczną, metodyczną, organizacyjną i techniczną przez całyokres trwania projektu.

Nauczyciele i uczniowie objęci programem „Programowanie =Nasz Drugi Język”, otrzymają bezpłatne materiały dydaktyczne wspartenowoczesnymi narzędziami informatycznymi, które umożliwią uczestnikom pracę „wchmurze”. Projekt jest w pełni zgodny z podstawą programową informatyki.

W pilotażowej fazie projektu biorą udział cztery gminy wPolsce. Organizatorzy inicjatywy planują, aby docelowo w ciągu czterech lat,wszyscy uczniowie polskich szkół podstawowych poznali podstawy programowania,co da Polsce szansę na skok cywilizacyjny.

Program kursów dla nauczycieli jest współfinansowany przezgminy, InstaKod oraz Cosmose AI, a patronat nad programem objęło MinisterstwoCyfryzacji. Fundatorem stypendiów dla nauczycieli informatyki jest PaństwowyInstytut Badawczy NASK, do którego Warszawa złożyła wniosek o włączenie doprogramu.

Cyfrowa edukacja w Warszawie

Programowanie w języku Phyton, Scratch, C++, SQL, Java,programy Inskape, Tinkercad, zajęcia z algorytmiki, grafiki – to tylko częśćoferty kursów, z których mogą korzystać nauczyciele i nauczycielki orazuczniowie i uczennice warszawskich szkół w ramach rozwijania kompetencjiinformatycznych – wylicza Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st.Warszawy, odpowiedzialna m.in. za miejską edukację.

Od wielu lat bezpłatną ofertę szkoleń, w tym kursów naukiprogramowania w placówkach oświatowych, przygotowuje miejska jednostkadoskonalenia nauczycieli, czyli Warszawskie Centrum InnowacjiEdukacyjno-Społecznych (WCIES).

Kluczowym elementem cyfrowej transformacji warszawskiejoświaty jest przede wszystkim projekt Eduwarszawa. – To przyjazne i bezpieczneśrodowisko codziennej pracy i nauki blisko 300 tysięcy osób – uczniów oraznauczycieli, pracowników sektora oświaty czy urzędników – podkreślawiceprezydentka. Dzięki niemu użytkownicy otrzymują bezpłatnie narzędziacyfrowe, w tym usługę Microsoft Office oraz służbową pocztę elektroniczną.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!