Najlepsze sposoby ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa

Bezpieczeństwo danych, know-how oraz kluczowych danych firmy to obowiązek nie tylko szefa i wysokich rangą pracowników. Jeśli bezpieczeństwo tych danych ma być czymś więcej niż tylko teorią, wymaga to wdrożenia wielu zmian, które muszą rozpoczynać się od najniższej zaszeregowanych pracowników.

  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 28 stycznia 2021

Sposoby ochrony przedsiębiorstwa — podstawa prawna

W polskich warunkach prawnych nadrzędnym aktem, jaki reguluje tę kwestię jest Artykuł 11 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Stanowi on, że tajemnicą firmy mogą być na przykład: 

  • dane techniczne,

  • zasady struktury organizacyjnej firmy,

  • informacje o określonej wartości gospodarczej,

  • informacje o charakterze niejawnym, dostępne tylko dla pracowników.

Jest to dość szeroka zakres, który można rozpatrywać w dwóch kluczowych kategoriach. Przede wszystkim, może on być uznany za duży atut dla firm, bo te mogą wdrożyć w życie sposoby ochrony przedsiębiorstwa na wielu różnych płaszczyznach.

Z drugiej strony tak szeroki, w pewnym sensie nieostry zakres może powodować problemy. Czy można jednoznacznie orzec, jaka informacja ma wartość gospodarczą? Zdania mogą być tutaj podzielone. Analizując te potencjalne plusy i minusy, trzeba jednak stwierdzić, że ogólne brzmienie ustawy jest dobre z punktu widzenia właścicieli firm.

Warto pamiętać też o tym, że z informacji, które mogłyby być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa, są zwolnione dane, jakie podajemy w komunikatach prasowych czy mediach społecznościowych. Warto więc dwa razy upewnić się, jakie informacje „puszczamy w świat”. Statusu tajemnicy firmy nie mają też dane, jakie podamy pracownikom lub kontrahentom.

Najlepsze sposoby ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa — audyt RODO?

Ogromnym orężem, jakie mają do swojej dyspozycji firmy, jest RODO. Wbrew obiegowej opinii, nie dotyczy tylko ono danych osobowych, choć bez wątpienia jest to akt prawny, który stawia je na bardzo wysokim miejscu. Ustawa reguluje też kwestie obiegu informacji w firmie.

Dobry audytor na pewno wskaże, jak skutecznie można zabezpieczyć ważne dla firmy dane. Przede wszystkim warto postawić na strukturalny obieg informacji. Warto wyznaczyć w przedsiębiorstwie określone osoby, które będą miały dostęp do ważnych danych. Nie każdy pracownik musi w pełni wiedzieć o wszystkich danych technicznych czy technologiach, jakie mamy w firmie. 

Jeśli uda się wprowadzić taką hierarchię, to będzie o wiele łatwiej zweryfikować, gdzie i w jaki sposób nastąpił potencjalny wyciek danych, co mogłoby zaszkodzić pozycji firmy lub stawiać ją w złym świetle na przykład przed ważnym przetargiem.

Dość powszechnym dokumentem, który pomaga w zapewnieniu poufności jest NDA. Można też umieścić odpowiednią klauzulę w umowach, jakie zawieramy z pracownikami na umowę o dzieło, B2B lub z kontrahentami. W dokumencie trzeba dokładnie określić zakres danych, jakie są objęte tajemnicą, czas obowiązywania umowy oraz skutki prawne — wliczając w to także potencjalne kary finansowe — jakie grożą za nieprzestrzeganie zawartej między stronami umowy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!