Nowa kampania phishingowa. „Zapłać, albo ujawnimy kompromitujące dane”

Na całym świecie odnotowano ataki na użytkowników sieci. To kampania wymuszeń, wykorzystująca dane uwierzytelniające internautów – informują specjaliści Bitdefender Antispam Lab.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 7 grudnia 2021

Twarz zakryta maską

Zdaniem analityków od cyberbezpieczeństwa wiadomości pochodzą z różnych adresów IP zlokalizowanych Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach. Wiele przemawia za tym, że są one rozpowszechnione masowo za pośrednictwem dużego botnetu spamowego kontrolowanego przez jedną grupę przestępczą. Spamerzy bombardują skrzynki e-mailowe i liczą na to, że uda im się oszukać jak największą liczbę ofiar. Specyfika wymuszenia nie jest nowa i bazuje na sprawdzonych, wielokrotnie wykorzystywanych technikach zastraszania.

Sposób na oszustwo. Na czym polega atak?

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Zdaniem ekspertów z Bitdefender Antispam Lab napastnicy informują potencjalne ofiary, iż zakupili w Darknecie dane logowania do kont internetowych, a następnie zainstalowali oprogramowanie szpiegujące. Wiadomość zawiera groźbę ujawnienia rodzinie i znajomym lubieżnych scen erotycznych oglądanych przez użytkownika. Oszuści twierdzą, że korzystanie z rozwiązania zabezpieczającego jest bezcelowe, ponieważ wirus cały czas odświeża sygnatury i jest niewidoczny dla antywirusa. Ceny okupu zależą od miejsca zamieszkania adresata. Najdrożej muszą zapłacić Amerykanie – 1500 dolarów, a najmniej Brazylijczycy 309 dolarów.

Podobieństwo do poprzednich wymuszeń

Podobnie jak w przypadku poprzednich kampanii wymuszeń zgłaszanych przez Bitdefender, oszuści określają zestaw zasad: oferty nie podlegają negocjacjom i wymagają 48-godzinnej płatności w kryptowalucie (Bitcoin), a użytkownicy nie mogą kontaktować się z policją lub dostawcami rozwiązań zabezpieczających. Każdy e-mail kończy się cenną rekomendacją oszusta: „Jeszcze jedno… Nie daj się już złapać w podobne sytuacje w przyszłości!” dodaje. „Moja rada – często zmieniaj wszystkie hasła!”

Vishing i spoofing atakują klientów bankówVishing i spoofing atakują klientów bankówMikołaj Frączak

Oszuści przekonują adresata wiadomości, że jego przeglądarka zaczęła działać jako RDP (zdalny desktop) z keyloggerem, który zapewnił dostęp do wyświetlacza i kamery internetowej. Natomiast złośliwe oprogramowanie pozyskało wszystkie kontakty z Messengera, Facebooka, a także konta e-mail. Z analiz przeprowadzonych przez Bitdefender Antispam Lab wynika, że ofiary nadal nabierają się na ten stary, zgrany numer i płacą tysiące dolarów.

Jak się zabezpieczyć przed szantażystami

Oszustwa wymuszające okup działają, ponieważ ludzie reagują na zagrożenia, które obejmują ujawnianie kompromitujących danych i filmów wideo. W tym przypadku zamiast rozumu często działają emocje wywołujące niepotrzebną panikę. Co zatem zrobić, aby nie wpaść w pułapkę zastawioną przez szantażystów?Należy zachować spokój i przeanalizować sytuacje. Nawet jeśli wiadomość przesłana przez oszustów zawiera hasło, prawdopodobnie zostało one uzyskane w wyniku wcześniejszych włamań i wycieków danych.

Zakładając, że system jest już zainfekowany malwarem i oprogramowaniem szpiegującym, żądanie okupu wydaje się bezzasadne. Haker posiadający dostęp do haseł i kont, mógłby spokojnie opróżnić konta bankowe ofiary. Poza logicznym myśleniem należy też zachowywać zasady cyberhigieny, czyli regularnie sprawdzać i aktualizować hasła do konta, włączyć uwierzytelnianie wieloskładnikowe oraz zainstalować na urządzeniach oprogramowanie zabezpieczające. Nie należy nigdy odpowiadać na groźby szantażystów, zamiast tego należy o zaistniałym incydencie poinformować policję.

Źródło: Marken.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Security Magazine
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!