Operator energetyczny ostrzega. Uwaga na fałszywe SMS-y i e-maile

Klienci Enei informują o otrzymywaniu podejrzanych wiadomości SMS i e-maili, w których oszuści podszywają się pod sprzedawców energii, próbując wyłudzić pieniądze, dane osobowe lub bankowe. Enea apeluje o ostrożność i prosi klientów o zgłaszanie otrzymywanych fałszywych informacji.

  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 15 lipca 2022

Cyberprzestępcy działają w oparciu o profesjonalnie przygotowane kampanie z wykorzystaniem systemów IT. Wysyłają wiadomości SMS oraz e-maile, w których informują np. o rozpoczęciu postępowania egzekucyjnego, niedopłacie za fakturę lub nieuregulowaniu należności, grożąc demontażem licznika. W fałszywych wiadomościach znajduje się link do płatności elektronicznych. Skorzystanie z niego oznacza przekazanie oszustom danych do logowania, które wykorzystane zostaną do kradzieży pieniędzy.

Enea nigdy nie wysyła linków do płatności

Enea apeluje o szczególną ostrożność, nieklikanie w podejrzane linki i niewpłacanie pieniędzy na numery kont rozsyłanych w fałszywych wiadomościach e-mail i SMS. Spółka informuje, że w korespondencji przypominającej o terminie zapłaty czy zaległościach w płatnościach nie wysyła swoim klientom linków kierujących do płatności elektronicznych. W komunikatach przesyłanych przez Eneę znajduje się indywidualny numer konta, na które klient powinien uregulować zaległości. Stan rozliczeń z Eneą można zweryfikować w bezpieczny sposób na elektronicznym koncie klienta w eBOK, korzystając ze zdalnych kanałów (czat, e-mail) lub kontaktując się z infolinią 611 111 111.

Zgłoś oszustwo! Chroń siebie i innych

Klienci Enei mogą zgłaszać podejrzane wiadomości na adres [email protected], załączając zrzut ekranu lub treść otrzymanego komunikatu. Informacje klientów o otrzymanych fałszywych wiadomościach są przekazywane przez spółkę organom ścigania i instytucjom właściwym w zakresie nadużyć w cyberprzestrzeni. Ataki na klientów firm energetycznych są normą. Kilka miesięcy temu z podobnymi problemami spotkali się klienci PGE.

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Premiera Nokia T10, czyli tablet idealny dla całej rodzinyPremiera Nokia T10, czyli tablet idealny dla całej rodzinyMikołaj Frączak

PGE nadal ostrzega. Fałszywe SMS-y mogą dotrzeć w każdej chwili

Fałszywe SMS-y, maile a także nieuczciwi sprzedawcy. Klient na rynku energii musi bardzo uważać, aby nie stracić pieniędzy. W związku z pojawiającymi się fałszywymi wiadomościami kierowanymi do Klientów, które zawierają informację o braku uregulowania płatności, apelujemy o ostrożność i podkreślamy, jak odróżnić fałszywe SMS-y od prawdziwych wiadomości – informował wtedy operator.

Jak odróżnić fałszywy SMS od prawdziwego?

Pamiętaj, aby zawsze sprawdzać informacje otrzymywane drogą elektroniczną. W SMS-ach od PGE Obrót przypominających o zaległych płatnościach zawsze podany jest nr Klienta, nie ma tam natomiast linku kierującego do systemów płatności internetowych. Uważaj na fałszywe wiadomości e-mail z informacją o braku uregulowania należności czy niedopłatach do faktur – pisał operator.

Działania cyberprzestępców polegają także na wysyłaniu fałszywych e-maili z informacją o braku uregulowania należności czy niedopłatach do faktur. Mają one na celu wyłudzenie płatności lub danych.Z punktu widzenia bezpieczeństwa danych najważniejsze, aby pod żadnym pozorem nie otwierać aktywnych linków zawartych w fałszywych komunikatach SMS. Wszystkie przypadki fałszywych wiadomości są przez PGE na bieżąco monitorowane, zgłaszane do organów ścigania, a strony zawierające fałszywy link blokowane.

Źródło: Enea, PGE.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?

Najnowsze tematy

WSPÓŁPRACA

Blogi tematyczne

Prawo konsumenckie 2021
Blog prawa e-commerce
Prawo konsumenckie
Poradnik: wszystko o zgodzie RODO i obowiązkach informacyjnych RODO
Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!