Publikujesz wideo na serwisach YouTube, TikTok, Twitch, Facebook? Sprawdź nowe przepisy
Na stronie KRRiT pojawiła się ważna informacja dla osób publikujących materiały wideo na platformach udostępniania wideo — YouTube, TikTok, Twitch, Facebook i innych serwisach społecznościowych.
- Michał Górecki
- /
- 8 lutego 2022
- UWAGA! Jeżeli nagrywasz filmiki, videoblogi lub inne materiały wideo i zarabiasz na tym, to zgodnie z przepisami obowiązującymi obecnie w całej Unii Europejskiej to musisz dokonać wpisu swojej usługi do wykazu – czytamy na stronie KRRiT.
Jak to zrobić?
Wystarczy wypełnić formularz zgłoszenia o wpis do wykazu, a następnie wysłać wypełniony formularz do KRRiT za pomocą platformy ePUAP lub pocztą tradycyjną na adres Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
Dlaczego trzeba zgłosić działalność do kolejnego już wpisu?
Powyższy obowiązek wynika ze znowelizowanej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o audiowizualnych usługach medialnych, z 14 listopada 2018 r. zaimplementowanej do polskiego prawa medialnego – ustawą o radiofonii i telewizji ustawą z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o kinematografii.
Obowiązek wpisu na platformach udostępniania wideo
Elementami nowelizacji było objęcie regulacjami ustawowymi platform wymiany plików wideo (VSP) oraz rozszerzenie dotychczasowych regulacji dotyczących audiowizualnych usług medialnych na żądanie (VoD).
Dostawcy audiowizualnych usług medialnych na żądanie zostali objęci obowiązkiem zgłoszenia swoich usług do wykazu prowadzonego przez organy regulacyjne do spraw mediów – obowiązkiem tym zostali objęci także twórcy prowadzący działalność audiowizualną i publikujący swoje utwory w ramach platform wideo (m.in. YouTube, TikTok, Facebook, itp.). Jest to obowiązek ogólnoeuropejski.
KRRiT jest obowiązana przepisami europejskimi do przekazywania informacji o wszystkich usługach audiowizualnych — w tym usługach na żądanie — świadczonych na terytorium Polski do Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, które publikuje w ramach bazy MAVISE.
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Czy warto korzystać z alternatywnych klientów YouTube?Mikołaj Frączak
Influencerzy także pod lupą UOKiK
KRRiT to nie jedyna instytucja interesująca się twórcami w sieci. UOKiK sprawdzi, czy treści sponsorowane na blogach, Instagramie, Facebooku, TikToku czy YouTubie gwiazd internetu są właściwie oznaczane. Zdaniem Urzędu mogą one potencjalnie wprowadzać konsumentów w błąd. Na influencerów być może nie padł jeszcze blady strach, ale szykują się poważne zmiany w umowach pomiędzy firmami a twórcami w sieci.
Sygnaliści alarmują w sprawie Instagrama
Ogromnym echem w światowych mediach odbiła się niedawno seria artykułów w Wall Street Journal dotycząca wiedzy właścicieli Instagrama ( a tym samym Facebooka) na temat zgubnego działania serwisu dla amerykańskich nastolatków. Jednocześnie Instagram posiadając tę wiedzę, planował wdrożenie serwisu przeznaczonego wyłącznie dla dzieci. Na szczęście po negatywnej kampanii medialnej przeciwko Instagramowi, plany te zostały porzucone. Sygnalistką okazała się była pracownica Facebooka, Frances Haugen. Ekspertka oskarżyła serwis, że jego produkty szkodzą dzieciom, zaogniają podziały społeczne i osłabiają demokrację.
Rzeczywiście Instagram już jest naszpikowany ogromną ilością reklam i wszelkiego rodzaju spamu. Dodatkowe treści przeznaczone wyłącznie dla dzieci miałyby bardzo negatywny skutek, w szczególnie zakresie przeznaczonej dla nich reklamy produktów. Te niezbyt pochlebne recenzje serwisu zauważył tez polski urząd dbający o ochronę konsumentów. UOKiK wskazuje, że każdy konsument ma prawo do rzetelnej informacji dotyczącej powodów, dla których influencerzy polecają określone produkty na serwisach typu Instagram, TikTok, Facebook czy YouTube. Czy ta jest Urząd sprawdzi w postępowaniu wyjaśniającym.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?