Robisz zakupy w sklepach IKEA? Hakerzy podszywają się pod firmę i wyłudzają dane
Cyberataki phishingowe na największe firmy w Polsce trwają w najlepsze. Wcześniej Orlen, a teraz klienci sieci sklepów IKEA powinni uważać na to, jakie SMS-y i maile otrzymują.
- Mikołaj Frączak
- /
- 16 grudnia 2021
Klienci IKEA ofiarami cyberprzestępców
Jeśli korzystacie na co dzień z sieci sklepów IKEA, a także korespondujecie ze sklepem lub otrzymujecie z firmy wiadomości SMS oraz maile warto być ostrożnym. O ataku na swoich klientów, w szczególności tych korzystających z programu IKEA Family, firma poinformowała w specjalnym komunikacie.
- Drodzy klienci, otrzymujemy ostatnio informacje o e-mailach, których nadawcy podszywają się pod IKEA i wyłudzają dane. Dla Waszego bezpieczeństwa rekomendujemy nie klikać w linki umieszczane w tych wiadomościach, nie instalować dodatkowych aplikacji i nie wpisywać kodów z SMS-ów od nieznanych nadawców – brzmi komunikat IKEA.
Ponadto sieć informuje, że jedyni prawdziwi nadawcy wiadomości wysyłanych przez IKEA Family to [email protected] i [email protected].
Kolejne ostrzeżenie o próbach oszustwa z użyciem marki IKEA
To nie pierwszy przypadek, kiedy klienci sieci są atakowani. Kilka tygodni temu sklep opublikował podobny komunikat:
W związku z docierającymi do nas informacjami o wykorzystywaniu marki IKEA w próbach wyłudzenia danych osobowych lub innych form oszustwa, polegających m.in. na nakłonieniu do wysyłki wiadomości SMS Premium lub udziału w loteriach, ankietach i innych formach konkursowych, prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności, w przypadku otrzymania wiadomości za pośrednictwem e-mail lub portali społecznościowych, informującej o możliwości wygrania/otrzymania kuponów lub innych nagród związanych z IKEA.
Ransomware nadal groźne. Jak się przed nim bronić?Mikołaj Frączak
możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODOWyciekły w Twojej firmie dane osobowe
Jednocześnie IKEA podkreśliła, że informacje o wszelkich konkursach organizowanych przez IKEA publikowane są zawsze na IKEA.pl lub oficjalnych profilach IKEA w portalach społecznościowych. Potwierdzono również, że firma nie prosi swoich klientów o wysyłanie jakichkolwiek wiadomości SMS w celu potwierdzenia udziału w konkursie.
PKN Orlen także zaatakowany
PKN ORLEN również ostrzega przed pojawiającymi się w internecie oszustwami finansowymi podszywającymi się pod Koncern. Fałszywe ogłoszenia gwarantujące rzekome bardzo wysokie i pewne zyski pojawiają się przede wszystkim na portalach Facebook, YouTube oraz licznych stronach internetowych i mailingach. Fałszywe ogłoszenia zachęcają najczęściej do inwestowania w akcje PKN ORLEN oraz projekty inwestycyjne prowadzone przez Koncern. Ogłoszenia te wykorzystują bezprawnie nazwę, znaki firmowe i wizerunki przedstawicieli firmy oraz instytucji państwowych.
- Wyraźnie podkreślamy, że inwestowanie w akcje PKN ORLEN przez inwestorów indywidualnych może odbywać się wyłącznie poprzez licencjonowane domy maklerskie oraz banki prowadzące działalności maklerską, których pełną listę można znaleźć na stronie internetowej Komisji Nadzoru Finansowego – czytamy na stronie Orlenu.
Co należy zrobić, aby chronić się przed cyberatakiem?
Należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w internecie i nigdy nie klikać w podejrzane linki. Jeżeli nie jesteście penie czy przesłana lub wyświetlająca się Wam oferta jest reklamą oryginalną, lub podszywającą się pod inną firmę, warto udać się bezpośrednio na stronę firmy lub skontaktować się nią. Jeżeli już klikniecie w podejrzany link, pod żadnym pozorem nie wolno podawać żadnych danych osobowych lub danych dostępowych do banku, lub innych informacji mogących pozbawić was dostępu do pieniędzy. Należy być czujny i wielokrotnie pod różnym kątem sprawdzić widoczną w sieci ofertę, zanim podejmiemy jakikolwiek kroki w celu dokonania transakcji.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco
z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu
ponownie!
Jeżeli
podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach
społecznościowych.
Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia, o którym mowa w artykule?