Czym jest FOMO i czy powinniśmy się go obawiać?

Coraz więcej młodych osób jest sfomowanych. Ale spokojnie, to nie cyberatak, choć może być groźny dla użytkowników sieci.

Czym jest FOMO i czy powinniśmy się go obawiać?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 17 grudnia 2021

Co oznacza skrót FOMO?

FOMO pochodzi z języka angielskiego ( Fear of Missing Out) i oznacza lęk przed odłączeniem, wypadnięciem z obiegu, obawa, że nie będziemy „na bieżąco” i coś nas ominie, gdy odłożymy telefon.Problem ten może dotknąć każdego, niezależnie od wieku. Dotyczy znacznej liczby polskich nastolatków.

Na wysoki poziom FOMO wpłynęła z pewnością pandemia, ale nie bez znaczenia jest również szybki rozwój nowych technologii i ich dostępność. Część naszych aktywności pewnie już na zawsze zostanie w sieci i nie warto próbować za wszelką cenę ograniczać dziecku czy nastolatkowi np. możliwości kontaktu ze znajomymi online. Warto jednak być czujnym i zauważać pierwsze symptomy FOMO oraz uzależnienia od internetu, a także nauczyć się im przeciwdziałać.

Jak rozpoznać FOMO?

Jak czytamy na stronie OSE.gov.pl nie każdy, kto spędza czas przed ekranem smartfona czy komputera, doświadcza FOMO. Są jednak pewne zachowania, na które zdecydowanie warto zareagować.

Należą do nich:- przymus noszenia telefonu ze sobą przez cały czas;- reagowanie na każde powiadomienie lub dźwięk dobiegający z urządzenia, przerywanie wykonywanych czynności, by odebrać wiadomość;- długie godziny spędzane w mediach społecznościowych;- nuda i poczucie pustki w przypadku, gdy telefon milczy;- wahania nastrojów zależne od pozytywnych lub negatywnych reakcji na własne materiały zamieszczane w sieci;- bezustanne porównywanie się ze znajomymi, poczucie posiadania gorszego, uboższego życia niż obserwowani znajomi czy idole;- trudności ze skupieniem, koncentracją uwagi, problemy z zaśnięciem;- dolegliwości bólowe związane z wymuszoną przez korzystanie z urządzeń postawą ciała (bóle szyi, pleców, głowy).

Wyciekły w Twojej firmie dane osobowe

możemy Ci pomóc w analizie i zgłoszeniu do UODO

Ranking szybkości internetu. Który dostawca okazał się najlepszy?Ranking szybkości internetu. Który dostawca okazał się najlepszy?Mikołaj Frączak

Raport NASK i wielu innych ekspertów ws. FOMO

Zarówno w grupie nastolatków (15-19 lat), jak i młodych dorosłych (20-24 lata) znacząco wzrósł odsetek wysoko sfomowanych, czyli osób, które odczuwają lęk przed odłączeniem od sieci, informacji, zdarzeń w mediach społecznościowych. Eksperci NASK znaleźli się w gronie badaczy razem z przedstawicielami Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, Wydziału Psychologii UW, Panelu Badawczego Ariadna, którzy przygotowali Raport kończący pracę nad trzecią edycją badań dotyczących FOMO — Fear of Missing Out.

Jego podstawą ponownie są reprezentatywne, ilościowe badania polskich internautów, tym razem koncentrujące się na skali FOMO i pokrewnych mu zjawisk w czasach koronawirusa.

Według raportu w 2021 roku wysoko sfomowanych jest 16 proc. ankietowanych, kolejne 67 proc. należy do grupy średnio sfomowanej, zaś 17 proc. do nisko sfomowanej. W porównaniu do danych z 2019 roku można mówić o niewielkim wzroście liczby osób najsilniej odczuwających FOMO – dokładnie o 2 procenty. Niestety w 2021 roku zwiększył się odsetek wysoko sfomowanych osób w wieku 15-19 lat. Obecnie wynosi on 30 proc. w stosunku do wcześniejszych danych o 23 procentach. W przypadku bardzo dużych zaburzeń związanych z FOMO konieczna jest często psychoterapia połączona z terapią uzależnień, w tym przypadku od urządzeń elektronicznych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami za zakresu bezpieczeństwa, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.

Potrzebujesz wsparcia lub szukasz rozwiązań w zakresie zagadnienia o którym mowa w akrtykule?

Czy ten artykuł był przydatny?

Kliknij aby wrócić do strony głównej

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych artykułach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!